شناسه خبر:23566
1399/3/29 15:00:22

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به آخرین خبرها از ثبت جهانی قلعه «فلک‌الافلاک» گفت: متأسفانه نتوانسته‌ایم به تعهدات خود در مورد تأمین نقدینگی سامان‌دهی حریم این قلعه تاریخی عمل کنیم.

سیدامین قاسمی با اشاره به روند ثبت ملی و جهانی آثار و بناهای تاریخی لرستان اظهار گفت: سال گذشته ما توانستیم بروجرد را به‌عنوان شهر ملی «ورشو» در کشور ثبت و در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.

      تهیه طرح جامع برای ثبت جهانی بروجرد به‌عنوان شهر «ورشو»

وی عنوان کرد: به‌دنبال این هستیم که این شهر را جهانی کنیم و در حال حاضر مقدمات و تهیه طرح جامع آن در دستور کار است و به‌زودی دنبال ثبت جهانی بروجرد در حوزه صنایع دستی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه با اشاره به اینکه لرستان بیش از پنج هزار اثر شناسایی شده تاریخی در کشور دارد، گفت: از این تعداد بالغ‌بر نیمی به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

      پیگیری برای ثبت جهانی «فلک الافلاک»

قاسمی با اشاره به موضوع ثبت جهانی آثار تاریخی تصریح کرد: سازمان یونسکو در هر سال از هر کشور تنها یک اثر را می‌پذیرد و سال‌هاست که قلعه «فلک‌الافلاک» لرستان که به‌عنوان یک نگین انگشتری زیبا در استان بوده، در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: لازمه ثبت جهانی این اثر تاریخی آزادسازی عرصه و حریم این اثر ارزشمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تأکید بر اینکه اقدامات خیلی خوبی در چند سال گذشته در این رابطه انجام گرفته است، عنوان کرد: پیگیری‌های فراوانی از طریق دولت، رئیس‌جمهور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این رابطه برای تأمین اعتبار انجام گرفته است.

      نتوانسته‌ایم به تعهدات خود عمل کنیم

قاسمی با تأکید بر اینکه بخشی از این املاک در عرصه و پل «گپ» قرار دارد و در اختیار مردم بوده که به‌عنوان مغازه و بازار از آن استفاده می‌کنند، افزود: بخشی نیز در اختیار نیروهای نظامی استان قرار دارد که آن‌ها نیز همکاری‌های خیلی خوبی داشته‌اند و توانسته‌ایم، بخشی از اعتبار مورد نیاز در این زمینه را تأمین و پرداخت کنیم و بخشی دیگر هنوز تأمین نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط بحرانی که طی چند سال گذشته در اثر تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه کشور به‌کار بسته شده، متأسفانه تأمین نقدینگی نشده و نتوانسته‌ایم به تعهدات خود عمل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: اگر به این تعهدات عمل شود، قطعاً مابقی عرصه آزاد خواهد شد و ما می‌توانیم خیلی سریع موضوع جهانی شدن قلعه «فلک‌الافلاک»، پل «گپ» و دره خرم‌آباد را به‌عنوان یک پکیج در یونسکو، برای ثبت جهانی نادر در غرب کشور انجام دهیم.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 23566