شناسه خبر:20064
1399/2/3 09:44:27

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد همدان گفت: زیست‌بوم مجازی «بچه‌های مسجد» که در بستر فضای مجازی شکل گرفته، در این برهه از زمان می‌تواند در مقابله با شیوع کرونا نقش خبری و تبلیغی مؤثری داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا محمدی‌پیام درخصوص زیست‌بوم مجازی «بچه‌های مسجد» اظهار کرد: مطالعه درباره دارو کسی را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند راهنمای تهیه دارو از داروخانه باشد؛ بنابراین «منبر مجازی» نیز عرصه‌ای برای شناخت افراد، بهره‌مندی دورادور و جذب به سوی معارف عمیق و ارزشمند است.

وی افزود: زیست‌بوم مجازی «بچه‌های مسجد» که در بستر فضای مجازی شکل گرفته، در این برهه از زمان می‌تواند در مقابله با شیوع کرونا نقش خبری و تبلیغی مؤثری داشته باشد.

مدیر رسیدگی به امور مساجد همدان خاطرنشان کرد: سایت «بچه‌های مسجد» با تولید محتوا مطابق چهار شاخصه «صداقت»، «مفید بودن»، «مطمئن بودن» و «مستدل بودن» می‌تواند از بروز شایعات جلوگیری کند و در راستای آموزش، آگاه‌سازی، تقویت بنیه معنوی و اعتقادی و فرهنگ‌سازی که رسالت حقیقی آن است، مؤثر واقع شود.

وی تأکید کرد: فضای مجازی عرصه‌ای برای تبلیغ و نمایش واقعیت‌هاست، گرچه آفت آن این بوده که ممکن است دروغ در آن راه یابد، اما باید تلاش کنیم در این عرصه نیز صادقانه عمل کنیم تا فضای مجازی ما نیز مورد استفاده و استقبال قرار گیرد.

محمدی یادآور شد: در چنین فضای امنی دعوت از خیران، خادمان و دریافت هدایا و عطایای مردمی قطعاً با سهولت بیشتر و سامان‌دهی بهتری انجام می‌گیرد و تبلیغ کارهای خیر می‌تواند برای مخاطبان شوق‌آفرین و اطمینان‌بخش باشد.

وی با اشاره به نقش ائمه جماعات، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و ارکان آن‌ها، گفت: ائمه جماعات نقش رهبری فکری و جهت‌دهی سیاسی اجتماعی ارکان فعال مساجد و به تبع آن جامعه پیرامون مسجد را برعهده دارند.

مدیر رسیدگی به امور مساجد همدان اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری و پایگاه‌های بسیج در جبهه اطلاع‌رسانی، امیدبخشی، ارتقای بُعد معنوی، فعال‌سازی شبکه‌های اجتماعی و مولد در رفع نیازمندی‌ها به‌ویژه در عرصه بهداشت و مواد غذایی سالم، ایجاد اشتغال درازمدت، تبدیل مراکز موجود به کارگاه‌های تولید بلندمدت و کلان، تغییر ساختارهای کهنه به نوین در عرصه تولید، اقتصاد و ارتباط با فرهنگ، تعریف و اثبات جایگاه ارتباط با خدا و افزایش اشتیاق نسبت به ظهور حضرت حجت (عج) و پیشگیری از کمبودهای اجتماعی، می‌توانند جهت مهار تبعات اجتماعی و پیامدهای بیماری کرونا نقش مؤثری ایفا کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی کانال ارتباطی و تبلیغی میان امام جماعت و نمازگزاران مسجدی، خاطرنشان کرد: شروع این کار در وهله نخست شاید جذاب به نظر برسد، اما توجه و برنامه‌ریزی برای استمرار آن ضروری‌تر است؛ ما باید بپذیریم امروز سبک ارتباط‌های اجتماعی چهره نوینی یافته، ظهور کرونا و سپس به تعطیلی کشیده شدن مراکز ارتباط مستقیم و تجمع‌های اجتماعی و مردمی عامل مؤثری بوده که مانند یک شوک تکان‌دهنده جامعه ما را به سمت آینده‌ای ناگزیر پیش راند و این کانال‌های ارتباطی باید سامان و جهت لازم را داشته باشند.

محمدی‌پیام با بیان اینکه گرچه امامان جماعت باید در شیوه‌های نوین معاصر پیشگام باشند اما شیوه‌های چهره‌به‌چهره و نزدیک و رودرو هرگز جای خود را نباید از دست بدهند، گفت: ارتباط مجازی فرصتی است برای توسعه ارتباطات حقیقی و مانند دام و دانه در شکار عمل می‌کند.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد می‌توانند قالب کهن فعالیت خود را حفظ کنند، اما مستلزم شناخت عرصه‌های جدید و تقویت همان اسلوب حضوری با کمک فضای مجازی است؛ امامان جماعت نیز در این میان مانند فضای اجتماعی مسجد، باید فضای مسجد مجازی را هدایت کنند، اما این هرگز جای مسجد حقیقی را نخواهد گرفت.

مدیر رسیدگی به امور مساجد همدان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی ستاد مبارزه با کرونا در استان همدان با مشارکت مساجد و اعضای فعال آن‌ها ازجمله کانون‌های فرهنگی هنری و پایگاه‌های بسیج از طریق عضوگیری و همکاری متقابل در چهار عرصه اطلاع‌رسانی و نظارت بهداشتی محله، جذب و اعطای خیریه، ضد عفونی کردن محیطی و اقدامات دینی، فرهنگی و آموزشی، فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما سفارش‌هایی به مساجد داشته‌ایم که انتقال جشن به محیط پیرامونی همکاری در عرصه مقابله با بیماری است، خطاب به ارکان مسجد تصریح کرد: در گذر از این شرایط هیچ گروهی بر مشکلات و نیازها غالب نشده و به اهداف بلند نایل نمی‌آیند مگر با تلاش، هماهنگی، ولایت‌پذیری و امیدواری؛ بنابراین تصمیماتی که مسئولان می‌گیرند، باید منظم و پُرتلاش دنبال شود تا به نتیجه برسیم.

شناسه خبر 20064