شناسه خبر:15437
1398/10/2 09:49:13

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز گفت: امسال این شهرستان در تولید عسل رتبه نخست استان را کسب کرد.

محمدنافع علایی‌نیا با بیان اینکه در نتایج سرشماری سالیانه زنبور عسل که در اوایل مهرماه انجام می‌شود، شهرستان سقز با تعداد 69 هزار کلنی زنبور و تولید 530 تن عسل، جایگاه نخست خود در استان را حفظ کرده، اظهار کرد: برابر اطلاعات اعلامی، تعداد کندوها به نسبت سال قبل 9 هزار فروند افزایش یافته و 30 تن عسل نیز بر میزان تولید افزوده شده‌است.

وی ادامه داد: تعداد یک هزار و 754 نفر به‌طور مستقیم در امر پرورش زنبور عسل در شهرستان سقز مشغول به فعالیت هستند.

معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه، شرایط آب و هوایی و وجود مراتع مناسب، ظرفیت خوبی را برای توسعه هر چه بیشتر حرفه زنبورداری در شهرستان سقز فراهم کرده‌است، اظهار امیدواری کرد که امکان تولید بالا و اشتغال پایدار برای گروه کثیری از علاقه‌مندان در این راستا ایجاد شود.

علایی‌نیا خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت شهرستان، اجرای آموزش‌های تئوری و عملی و استفاده از تسهیلات کم‌بهره در دستور کار جهاد کشاورزی است و تلاش می‌شود که زنبورداران این شهرستان در تربیت زنبورداری حرفه‌ای بیشتر آموزش داده شوند.

وی افزود: در راستای تولید سایر محصولات ازجمله، ژل رویال، زهر زنبور و گرده گل نیز در دستور کار است و در کنار این موارد از ظرفیت بازار اقلیم کردستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در جهت اشتغال‌زایی بیشتر در زمینه تولید عسل حرکت کنیم.

معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، برنامه صادرات را بیشتر تابع سیاست‌های کلان کشور دانست و اذعان کرد: با برنامه‌ریزی مناسب و کمک به صادرکنندگان به‌ویژه تشکل‌های مرتبط، با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی، قطعاً زمینه برای موفقیت‌های چشمگیر فراهم می‌شود.

شناسه خبر 15437