شناسه خبر:14820
1398/9/18 09:26:02

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار سنندج گفت: آمادگی کامل برای اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان را داریم.

حشمت‌اله صیدی روز گذشته در نشست بررسی ساماندهی دست‌فروشان و ساخت‌وسازهای غیرمجاز که با حضور استاندار کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: طی چند سال اخیر به‌واسطه اعتبارات قابل توجه ملی و استانی، اقدامات بسیار خوبی به‌ویژه در اجرای پروژه‌های عمرانی مهم در سطح شهر سنندج انجام شد که بالغ بر 26 میلیارد تومان آن اعتبار استانی بود.

وی افزود: اگر این اعتبارات نبود پروژه‌های بزرگی مانند بلوار کردستان که طرحی مهم و کلیدی در حوزه ترافیک شهری و استراتژیک است، قطعً به سرانجام نمی‌رسید.

شهردار سنندج به مطالبات شهرداری سنندج از دستگاه‌های اجرایی نیز اشاره و عنوان کرد: به‌واسطه حمایت‌های استاندار در سال گذشته بیش از 81 میلیارد و 600 میلیون تومان مطالبات از دستگاه‌های مختلف وصول شد.

صیدی تصریح کرد: شهرداری، سال گذشته از محل بند واو تبصره 5 نیز 71 میلیارد تومان استفاده کرد در‌حالی‌که کل استان 101 میلیارد تومان داشت.

وی ادامه داد: اقدامات قابل توجهی در زمینه برگزاری جشن‌های نوروز و انتخاب سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی با تکیه بر حمایت‌های استاندار انجام گرفت که اگر این حمایت و پشتیبانی‌ها نبود قطعاً در این مسیر با مشکل مواجه می‌شدیم.

شهردار سنندج اضافه کرد: یکی از مشکلات موجود در شهر سنندج موضوع آرامستان بهشت محمدی سنندج بود که با تأمین اعتبار لازم توانستیم زمین متعلق به سپاه را تملک کنیم.

صیدی یادآوری کرد: اگرچه بر اساس نظر کارشناسی، ارزش این زمین بالا بود اما به‌واسطه جلسات و رایزنی‌های متعدد با رقم کمتری خریداری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در قالب پروژه‌های بازآفرینی، اقدامات خوبی در مناطق و نواحی منفصل و حاشیه سنندج ازجمله سه خیابان در نایسر، فرجه، تقتقان و سایر نقاط اجرا شده‌است.

این مقام مسؤول گفت: از ابتدای سال 97 ساماندهی دست‌فروشان در مجموعه شهرداری سنندج مطرح شد و با وجود اینکه این طرح را از شهرهای دیگر الگوبرداری و بومی‌سازی کردیم اما بنا به دلایل متعددی ابتر مانده‌است.

صیدی به مجموعه اقدامات شهرداری سنندج در راستای اجرای این طرح گریزی زد و اذعان کرد: تشکیل کارگروه ساماندهی دست‌فروشان با حضور اساتید، صاحب‌نظران و کارشناسان آگاه به موضوع، ممیزی دست‌فروشان، بررسی سوابق بیمه‌ای دست‌فروشان، تهیه پیش طرح پیشنهادی ساماندهی دست‌فروشان در قالب بازارهای توانمندسازی، برگزاری چندین جلسه با دست‌فروشان و و اخذ نظرات آنان، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با اصحاب رسانه، تهیه نرم‌افزار مدیریت هوشمند بازار برای نخستین‌بار در کشور، ارائه طرح در فرمانداری و تکمیل آن، انتخاب پیمانکار با رزومه مناسب و چندین مورد دیگر از اقدامات انجام شده در این راستا بوده‌است.

شهردار سنندج عنوان کرد: عقد قرارداد با پیمانکار نیز انجام و برخی تجهیزات لازم در راستای اجرای این طرح توسط پیمانکار تأمین شده که هم‌اکنون 600 میز برای اجرای این طرح در انبار موجود است.

صیدی گفت: تعدادی از دست‌فروشان از این محل امرار معاش می‌کنند، اما معضل ما اجاره برخی‌نقاط کلیدی توسط افرادی سودجو است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان به‌صورت شب‌بازار در خیابان فرودسی و بازارروز در سایر نقاط شهر بوده که متأسفانه در حال حاضر ابتر مانده‌است.

صیدی ابراز کرد: شهرداری سنندج آمادگی کامل برای اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان دارد که البته این کار بدون حمایت دیگر دستگاه‌های اجرایی استان ممکن نمی‌شود.

شهردار سنندج ادامه داد: پیشنهاد ما ساماندهی دست‌فروشان است اما اگر در این مقطع زمانی حداقل بتوانیم وانت‌های میوه‌فروش را ساماندهی کنیم اقدام بزرگی انجام داده‌ایم.

وی در ادامه به موضوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز اشاره و اذعان کرد: صدور پروانه برای اراضی قولنامه‌ای یک کار ریشه‌ای و ارزشمند برای برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز بود که تأثیر بسزایی در این حوزه داشته‌است.

به گفته شهردار سنندج، با مصوبه شورای شهر و تأیید کمیته انطباق برای زمین‌های قولنامه‌ای مجوز ساخت‌وساز و پروانه صادر می‌شود که این کار در کنار مهار قابل توجه ساخت‌وسازهای غیرمجاز، برای شهرداری هم درآمدهایی داشته‌است.

صیدی افزود: مهم‌ترین عوامل ساخت‌وسازهای غیرمجاز، عده‌ای ارازل و اوباش هستند که شهر را در این حوزه با چالش مواجه کرده‌اند، شهرداری در بسیاری از موارد با همراهی نیروی انتظامی توانسته‌است این ساخت‌وسازهای غیرمجاز را تخریب کند.

وی ابراز کرد: افراد سودجویی در این زمینه فعالیت می‌کنند که اگر با آن‌ها برخورد شود تا حدود زیادی مانع ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر خواهیم شد.

شناسه خبر 14820