شناسه خبر:67403
1402/1/15 09:17:23
استاندار همدان با ابراز قدردانی از تلاش شبانه‌روزی شورای راهبری تصادفات اعلام کرد:

افزایش دو درصدی تردد در استان، کاهش 36 درصدی تصادفات

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: با وجود افزایش دو درصدی تردد در استان، با کاهش 36 درصدی تصادفات مواجه بودیم که این عدد معنادار نشان از تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران سفر و ایمنی در همدان دارد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در نشست اعضای شورای راهبری وضعیت تصادفات استان همدان که با حضور کلیه مسئولان ذی‌ربط و فرمانداران شهرستان‌ها در سالن شهدای استانداری برگزار شد، با ابراز قدردانی از تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران ایمنی و خدمات سفر در ایام نوروز در همه سطوح، عنوان کرد: رضایتمندی عمومی و کاهش تصادفات نسبت به سال‌های گذشته مرهون مجاهدت‌های شما است که بدون حتی یک روز مرخصی، همت خود را برای آسودگی مردم به کار بستید.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه یک تصادف فوتی یا جرحی هم برای ما تلخ و ناخوشایند است، اما اندیشیدن تدابیر لازم، هماهنگی و کنترل موارد مربوطه، باعث شد با وجود افزایش دو درصدی ترددها نسبت به سال گذشته، با کاهش 36 درصدی فوتی‌ها مواجه باشیم که این نکته مسئله حائز اهمیتی است.
   کاهش 33 درصدی تصادفات
استاندار همدان در ادامه افزود: کاهش 36 درصدی فوتی‌‌ها و کاهش 30 درصدی جرحی‌های ناشی از تصادفات و درمجموع کاهش 33 درصدی تصادفات به‌صورت میانگین، اعداد معناداری بوده و نشان می‌دهد اقدامات قابل توجهی در این بخش و در راستای رفاه شهروندان به‌ویژه مسافران و گردشگران انجام شده است.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به پیگیری مجدانه رئیس‌جمهور و وزیر کشور جهت کاهش سوانح جاده‌ای، تصریح کرد: باید روی نقاط مثبت تجربه سفرهای نوروزی تأکید و آن‌ها را تقویت کرده و از نقاط منفی حذر کنیم تا خردادماه که سفرها مجدداً آغاز شده و همچنین تعطیلات تابستانی و اوج سفرها، این میزان از تصادفات نیز به حداقل‌ترین حالت ممکن برسد.
   شمار زیادی از نقاط حادثه‌خیز اصلاح و ایمن‌سازی شد
وی در ادامه توضیح داد: خوشبختانه در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به استان اعتبار مناسبی برای رفع نقاط حادثه‌خیز اختصاص یافت و با نگاه مدبرانه مجموعه مدیران ذی‌ربط شمار زیادی از نقاط حادثه‌خیز اصلاح و ایمن‌سازی شد.
استاندار همدان با بیان اینکه وحدت و انسجام مسئولان و انجام اقدامات کنترلی توسط پلیس موجب کاهش سوانح در نوروز امسال شد، گفت: قاعدتاً وقتی تردد افزایش پیدا کند، افزایش سوانح هم رخ می‌دهد، درحالی که در همدان این موضوع پیش نیامد.
قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه باید برای سفرهای تابستان، اربعین حسینی، طرح زمستانی و نوروزی از هم‌اینک برنامه‌ریزی شود، اذعان کرد: پیگیری و تعامل منسجم بین دست‌اندرکاران شورای راهبری تصادفات لازم بوده و برای کاهش آمار سوانح باید جلسات به‌صورت ماهانه برگزار شود.
   تقویت پویش 30-60 به‌منظور توقف و استراحت مسافران
وی به تقویت پویش 30-60 نیز گریزی زد و افزود: اگرچه ایستگاه‌های نوروزی امسال جذابیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشت، اما تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز و کاهش پذیرایی بعضاً سبب شد مسافران در این ایستگاه‌ها توقف نکنند که برای بالا بردن جذابیت ایستگاه‌ها به‌منظور توقف مسافران و بهره‌مندی آن‌ها از خدمات و ادامه مسیر بعد از استراحت کوتاه به‌صورت ایمن، باید تمهیداتی اندیشید.
   اختصاص مکانی در فرودگاه همدان به‌عنوان آشیانه بالگرد هلال‌احمر
استاندار همدان در ادامه اظهار کرد: به دنبال تصویب اختصاص مکانی در فرودگاه به‌عنوان آشیانه بالگرد هلال‌احمر هستیم که در جلسه ویدئوکنفرانسی با آقای کولیوند رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر نیز قول اختصاص بالگرد به همدان از وی گرفته شد.
   تأکید بر شکل‌گیری بخش تروما در بیمارستان بعثت
قاسمی‌فرزاد در آخرین بخش سخنان خود گفت: شکل‌گیری بخش تروما در بیمارستان بعثت و بیمارستان‌های موجود در شهرستان‌ها و توجه ویژه به مجروحان ناشی از تصادفات، از دیگر مسائلی است که باید به آن‌ها توجه ویژه کرد.
   124 هزار و 500 نفر توسط اتوبوس در استان همدان جابه‌جا شدند
رئیس پلیس راه استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه افزایش خودرو و حجم تردد موجب افزایش سوانح می‌شود، عنوان کرد: بااین‌حال درصورت تقویت زیرساخت‌ها، این تناسب معکوس شده و با وجود افزایش تردد، میزان مصدومان و جانباختگان کاهش می‌یابد.
سرهنگ علی فکری توضیح داد: طبق آمار ثبت‌شده سیستم‌های ترددشمار از 25 اسفندماه سال 1401 تا 13 فروردین‌ماه امسال، 14 میلیون و 800 هزار تردد در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش داشته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نوروز امسال 16 نفر در سوانح جاده‌ای همدان جان باختند که 36 درصد یعنی معادل 9 نفر و شمار مجروحان 30 درصد معادل 99 نفر کاهش داشته است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 124 هزار و 500 مسافر در 13 هزار و 860 تردد توسط اتوبوس در درون استان جابه‌جا شدند، تصریح کرد: علاوه‌بر این اتوبوس راهیان نور و مسافران استان‌های ایلام، کرمانشاه و کردستان نیز از جاده‌های همدان عبور کردند.
سرهنگ فکری تأکید کرد: هماهنگی‌های صورت‌گرفته در قرارگاه، راه‌اندازی پویش‌ها و ایستگاه‌های سلامت و استقرار نیروها در مکان‌های پُرحادثه در کاهش سوانح نقش عمده‌ای ایفا کردند.
وی ادامه داد: توقیف ساعتی خودروهای حادثه‌ساز و نصب بنر روی آن‌ها، قرار دادن خودروهای تصادفی در ابتدای راه‌ها، مستقر شدن دهیاران روستاها با خودروهای چراغ‌گردان در حاشیه راه‌های پُرتردد و حادثه‌خیز نیز ازجمله عوامل کاهش تصادفات بوده است.
رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به اصلاح نقاط حادثه‌خیز، ابراز کرد: 34 نقطه پُرتصادف پیش از نوروز شناسایی شده و رؤسای راهداری شهرستان‌ها مکلف به ایمن‌سازی چهار نقطه شدند.
سرهنگ فکری در پایان با ابراز قدردانی از تلاش کلیه دست‌اندرکاران ایمنی سفر، از ثبت تخلف 17 هزار و 522 مورد سرعت غیر مجاز توسط دوربین‌ها خبر داد و اعلام کرد: 21 هزار و 652 خودرو نیز به‌علت بی‌توجهی سرنشینان به بستن کمربند اعمال قانون شدند.

شناسه خبر 67403