شناسه خبر:73447
1402/6/19 12:28:10
کنعانی‌مقدم در گفت‌وگوی اختصاصی با سپهرغرب:

اربعین، تبدیل قیام عاشورا به یک جنبش اجتماعی است

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: حسین کنعانی‌مقدم، تحلیگر مسائل سیاسی گفت: اتفاقی که در کربلا و عاشورا رخ داد، قیامی بود که توسط اباعبدالله‌الحسین و یارانش پایه‌گذاری شد، اما اربعین تبدیل این قیام به یک جنبش اجتماعی است که در طول تاریخ تا قیامت ادامه خواهد داشت.

جهان با سرعت به سوی آینده‌ای متفاوت از امروز پیش می‌رود و تمام تلاش قدرت‌های آن در راستای ارائه الگوی تمدن برای کشورها است. در دیگر سو نیز نگاه آرمانی ما پیرو خط اسلام راستین به تشکیل تمدن اسلامی بوده تا ذیل آن همه مفاهیم مدینه فاضله برای امت اسلام در سراسر جهات تحقق یابد. با این وصف توجه عمیق به عاشورا و اربعین، سرمنشأ رسیدن به جواب سؤالات بی‌پاسخ بسیار در مناسبات اجتماعی و سیاسی جهان معاصر بوده و البته یک شاهراه برای رسیدن به تمدنی است که به دنبال آن هستیم. پیاده‌روی اربعین نمونه عینی و تحقق‌یافته تمدن اسلامی است که در یک مقطع از سال با مشارکت میلیون‌ها مسلمان و بعضاً غیر مسلمان آزاده در طول مسیر نجف به کربلا انجام می‌شود و هنوز که هنوز است هیچ راوی و دوربینی نتوانسته تمام حقیقت آن را نشان دهد.

اگر اربعین را مقطع پایان اسارت اهل بیت (ع)، کامل شدن رسالت حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در رسوا کردن یزیدیان و رساندن پیام خون سرخ حسین (ع) به گمراهان کوفی و شامی بدانیم، اکنون نیز این حرکت عظیم و جهانی، مبدأ حرکت جوشنده و تمام‌نشدنی تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی و آزادگی در دنیای هزارتوی اسارت‌ها است. گویی پیام اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت‌های زمانه است.

این پیاده‌روی هجرت نمادین به سوی خدا، تحکیم هویت شیعی و تقویت انسجام اسلامی و رساندن پیام آزادگی، ظلم‌ستیزی، عدالت‌طلبی و صلح‌خواهی به جهان بوده و البته تنها نمایش اقتدار شیعه در برابر دیگر فرق اسلامی نیست، بلکه نمایش اقتدار جبهه حق در برابر ظلم جهانی است.

حالا دو سه روزی است که این حماسه عظیم به پایان رسیده و مردم از گوشه و کنار جهان خود را به خانه‌هایشان رسانده‌اند، آنچه در این مطلب می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی درخصوص بهره‌برداری از برکات اربعین و سرمایه اجتماعی و فرهنگی آن در سطح جهان اسلام و دنیا است:

   یکی از شاهکارهای راهپیمایی اربعین «حب‌الحسین یجمعنا» است

تحلیلگر مسائل سیاسی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه یکی از آرزوهای بزرگ جهان اسلام وحدت، انسجام، همدلی و همراهی بین مسلمین است، عنوان کرد: هر حرکتی بتواند چنین نتیجه‌ای داشته باشد، قطعاً مورد هدف و نظر همه امت اسلامی قرار می‌گیرد و اربعین مصداق تام این مسئله است.

حسین کنعانی‌مقدم خاطرنشان کرد: یکی از شاهکارهای راهپیمایی اربعین بر مبنای «حب‌الحسین یجمعنا» بوده و عشق به حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام محوریتی ایجاد می‌کند که ما همه‌ساله شاهد حضور میلیون‌ها انسان با یاد و خاطره عاشورای حسینی و امام حسین (ع) هستیم. افرادی که با هر دین، مذهب، نگاه و جریان‌ سیاسی از کشورهای مختلف حول محور امام حسین (ع) جمع شده و علیه ظلم و ستم، استکبار و استبداد شعار می‌دهند.

   اربعین بی‌نظیرترین اجتماع سیاسی و عبادی جهان است

این تحلیلگر مسائل سیاسی اربعین را بی‌نظیرترین اجتماع سیاسی و عبادی در جهان خواند که در تاریخ مشابه ندارد و تصریح کرد: اربعین حضور مردم در یک مانور سیاسی عظیم علیه همه اقدامات سلطه‌گران با تأسی به شعار عاشورایی «هیهات مناالذله» است و اگر تمام کشورها، سازمان‌ها و جریان‌های سیاسی دست به دست هم بدهند، هرگز نمی‌توانند چنین حماسه‌ای را که الهام‌بخش جهانیان است، ایجاد کنند.

   استمرار حرکت انقلابی اباعبدالله ‌الحسین‌(ع)، منوط به اربعین است

کنعانی‌مقدم افزود: نکته حائز اهمیت این است که استمرار حرکت انقلابی اباعبدالله‌الحسین (ع) منوط به اربعین است؛ به این معنا که اگر اربعین نبود، شاید آنچه در عاشورا اتفاق افتاد در همان‌جا می‌ماند و نمی‌توانست موجی ایجاد کند که بعد از یک‌هزار و 400 سال الهام‌بخش بسیاری از نهضت‌ها و جریان‌های انقلابی و مقاومت باشد.

    اگر اربعین نبود، عاشورا منحصر به یک «خبر» می‌شد

وی ادامه داد: اگر پیامی که پیام‌رسان عاشورا یعنی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها با سخنرانی خودشان در مقابل یزید در کاخ معاویه انجام دادند و همچنین حرکت جابرابن‌عبدالله انصاری در اربعین نبود، ممکن بود در تاریخ فقط یک خبر از عاشورا درج شود، اما اکنون اربعین تبدیل به یک جنبش جهانی اجتماعی شده که بسیاری از رهبران و اندیشمندهای انقلاب‌های معاصر از گاندی گرفته تا حضرت امام (ره) به شعار عاشورا تأسی می‌کنند.

   بایکوت خبری اربعین نشان‌دهنده عظمت آن است

دبیرکل حزب سبز ایران با این بیان که عکس‌العمل دشمنان ما نشان‌دهنده عظمت اربعین است، تصریح کرد: این مسئله کاملاً مشهود و محسوس است که رسانه‌های بیگانه هر اتفاق کوچکی در هر جای دنیا رخ می‌دهد را به نمایش می‌گذارند و اجتماعات صدنفره تا اعتراضات توأم با ابتذال را بزرگ‌نمایی کرده و پوشش خبری می‌دهند، اما درخصوص اربعین که طی آن نزدیک به 30 میلیون انسان از سراسر دنیا جمع می‌شوند و به‌صورت خودجوش با همدلی و همراهی در مسالمت‌آمیزترین راهپیمایی جهانی شرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، هیچ خبری در رسانه‌هایشان منعکس نمی‌کنند و حاضر نیستند حتی صحنه‌هایی از آن را پخش کنند.

وی افزود: این سکوت خبری در مقابل حماسه اربعین نشان‌دهنده استکبار رسانه‌ای است که ایادی آن‌ها تحت تأثیر صهیونیست‌ها قرار دارند و نمی‌خواهند حقیقت و واقعیت در جهان در معرض افکار عمومی قرار داده شود. این فعال و تحلیلگر سیاسی تأکید کرد: اگر حماسه اربعین را بایکوت خبری کرده‌اند، نشان می‌دهد این مسئله نقطه ضعف آن‌ها بوده و از این جهت آسیب‌پذیر هستند؛ بنابراین ما باید این جریان عظیم را گسترده‌تر، پُرمحتواتر و با‌شکوه‌تر برگزار کنیم.

    اربعین تبدیل قیام عاشورا به یک جنبش اجتماعی است

کنعانی‌مقدم در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: اتفاقی که در کربلا و عاشورا رخ داد، قیامی بود که توسط اباعبدالله‌الحسین و یارانش پایه‌گذاری شد؛ اما اربعین تبدیل این قیام به یک جنبش اجتماعی است که در طول تاریخ تا قیامت ادامه خواهد داشت.

   اربعین آغاز جنبش اجتماعی جهانی است که الی‌الابد ادامه خواهد داشت

وی در خاتمه یادآوری کرد: درحال حاضر خیلی‌ها به دنبال این هستند که بتوانند قیام‌ها و انقلاب‌ها را تبدیل به یک جنبش اجتماعی کنند، به‌طوری که در دل مردم در طول تاریخ الهام‌بخش بوده و انگیزه‌ای برای حرکت شود. اربعین این کار را انجام داده و روزبه‌روز هم درحال گسترش است؛ این جایگاه را کمتر انقلابی در دنیا توانسته انجام دهد و به نظر می‌رسد اربعین آغاز جنبش اجتماعی جهانی است که الی‌الابد ادامه خواهد داشت.

شناسه خبر 73447