شناسه خبر:54805
1401/2/10 09:21:12

سپهرغرب، گروه انتظار: عضو هیئت مدیره مجمع راهبردی اندیشه مهدویت با بیان اینکه حاجت به معنای نیاز همراه با دوست داشتن است، گفت: اگر انسان مطمئن باشد دعایش پنج ویژگی را دارد، باید به اجابت آن ایمان داشته باشد، این درسی مهم در دعای افتتاح است.

حجت الاسلام جواد نصرالله‌پور اظهار کرد: دعای افتتاح از جانب امام زمان(عج) انشاء و برای بعد از افطارهای ماه مبارک رمضان توصیه شده است؛ در فراز چهارم این دعا می‌خوانیم: «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلَا وَلَداً ﴿وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِى الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَ لِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیراً﴾» یعنی خدا را سپاس که همسر و فرزندی نگرفته و در فرمانروایی شریکی برایش نیست و سرپرستی از روی ناتوانی نداشته است و او را بزرگ شمار، بسیار بزرگ.

عضو هیئت مدیره مجمع راهبردی اندیشه مهدویت ادامه داد: نکته‌هایی در این فراز وجود دارد، این فراز مضمون آیه 111 سوره مبارکه اسراء است که می‌فرماید: «وَ قُلْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِى الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِىٌّ مِّنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً» با این تفاوت که در این آیه موضوع همسر نداشتن خدای متعال مطرح نشده، هر چند این مهم در آیه 101 سوره مبارکه انعام و آیه سوره 3 مبارکه جن بیان شده است؛ نکته دیگر آنکه امامان معصوم(ع) با پیروی از قرآن کریم، خدای متعال را با اعتقاد به توحید و بی‌نیازی حمد می‌کنند، اهل بیت(ع) به ما یاد داده اند که خدا را با اعتقاد به توحید و غنا، حمد کنیم.

وی افزود: علیرغم این آموزه‌ها و تاکیدات دعایی و روایی، عجیب آنکه وهابیت، شیعه را که دعاهایش سراسر توحید است، متهم به شرک می‌کنند!

حجت‌الاسلام نصرالله‌پور تاکید کرد: نکته سوم آنکه بزرگداشت خدا به آن است که از هر گونه شریک او را بری بدانیم، در آخر این فراز بر بزرگ داشتن خدا به شایستگی تاکید می‌شود؛ باید توجه داشت خداوند انسان متکبر را دوست ندارد، از پیام‌های این فراز آن است که بزرگی و کبریایی مخصوص خدای متعال است و در حدیث قدسی است که کبریایی به خدا اختصاص دارد: «اَلْکِبْرِیَاءُ رِدَائِی».

این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: پیام دیگر این فراز آن است که الف و لام در الْحَمْدُ به این نکته اشاره دارد که مراد همه حمدها و انواع ستایش‌ها است، این الف و لام به معنای شمول است.

وی با شرح فرازهای بعدی دعای افتتاح، ابراز کرد: امام زمان(عج) در این دعا با خدای متعال مناجات کرده و بیان می‌کنند: «اللّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ قَلِیلاً مِنْ کَثِیرٍ، مَعَ حاجَةٍ بِى إِلَیْهِ عَظِیمَةٍ وَغِناکَ عَنْهُ قَدِیمٌ وَهُوَ عِنْدِى کَثِیرٌ، وَهُوَ عَلَیْکَ سَهْلٌ یَسِیرٌ». خدا در قرآن به بندگان هشدار می‌دهد که به یاد داشته باشید که شما فقر مطلق هستید و غنای حقیقی نزد خدا است.

حجت الاسلام نصرالله پور اضافه کرد: حاجت به معنای نیاز همراه با دوست داشتن است، با کاربرد این واژه اظهار می‌کنیم، که خواسته ما هم نیازمان است و هم نمی توانیم از آن دل بکنیم.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: از پیام‌های این فراز آن است که کسی که هنگام درخواست مطمئن باشد دعایش چند ویژگی را دارد باید ایمان به اجابت داشته باشد؛ نخست اینکه بداند خواسته‌اش در مقابل عظمت خدا کم است، دوم آنکه باور داشته باشد آنچه را می‌خواهد نیازی اساسی برای او است، سوم آنکه باور داشته باشد خدا از آنچه می‌خواهد، بی‌نیاز است، چهارم آنکه باور داشته باشد حاجتش نقشی مهم در زندگی او دارد و پنجم آنکه باور داشته باشد که حاجت او برای خدا سهل و آسان است... این باورها مسیر اجابت را هموار می‌کند.

شناسه خبر 54805