شناسه خبر:67383
1401/12/27 10:46:23
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقارن تعطیلات نوروز و ماه رمضان:

باید برنامه‌ریزی جامعی برای استفاده از شب‌های نوروز در ماه رمضان داشت

سپهرغرب، گروه گردشگری: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه که باید در ایام نوروز هر شب جشن ملی و دینی برگزار شود، گفت که با توجه به تقارن دو مناسبت ملی و دینی نوروز و ماه مبارک رمضان باید برنامه جامعی برای آن داشت که یکی از راهکارها زیست شبانه است.

ابراهیم رضایی با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با تعطیلات نورو اظهار کرد: تلاقی ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز را باید به فال نیک گرفت چون جشن ملی ما با یک آیین دینی همزمان شده است و تعارضی بین این دو مناسبت وجود ندارد.
وی ادامه داد: می‌توان از تلاقی ماه مبارک رمضان با ایام نوروز تجربه بدیع و جدیدی کسب کرد کما این‌که در خیلی از کشورهای اسلامی به گرمی از ماه مبارک رمضان استقبال می‌کنند و انواع مراسم‌ها در این ایام برگزار می‌شود تا جایی که برخی از کشورها از یکی دو ماه قبل به پیشواز ماه مبارک رمضان رفته و آن را گرامی می‌دارند.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر عید نوروز به عنوان آیین ما ایرانیان و فارسی‌زبانان است بنابراین می‌توان با یک برنامه‌ریزی از این تجربه جدید بهترین استفاده را کرد البته در این بین حفظ حرمت ماه رمضان اهمیت زیادی دارد بنابراین باید از موضوع تظاهر به روزه‌خواری اجتناب کرد و برای آن هم برنامه داشت.
رضایی تأکید کرد: مسافرت رفتن و دید و بازدید در ایام نوروز همزمان با ماه مبارک رمضان هیچ اشکالی به لحاظ شرعی ندارد. مهم آن است که خدایی نکرده شاهد تظاهر به روزه‌خواری نباشیم که باز هم می‌گویم این موضوع به فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی نیاز دارد باید همه دستگاه‌های مسئول و گروه‌های مردمی شرایط لازم را به‌وجود آورده و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی هم انجام شود.
وی با بیان این‌که امسال باید تجدیدنظر در برنامه ‌ریزی‌های ایام نوروز داشت و متناسب با آن کار فرهنگی کرد، اضافه کرد: برنامه ‌ریزی‌های فرهنگی باید همزمانی عید نوروز با ماه رمضان را تحت پوشش قرار داده و پاسخگوی هر دو باشد برای این کار باید از ظرفیت نخبگان استفاده کرد که یکی از راهکارها زیست شبانه است چون در این ایام بخش‌های اداری کشور تعطیل است و عملاً می‌توان از فرصت شب‌های نوروز استفاده کرد و برای مردم برنامه‌های متنوعی تدارک دید تا مردم از اماکن فرهنگی در شب‌های نوروز همزمان با ماه رمضان استفاده کنند و در عین حال جشنواره‌های مختلف به‌صورت شبانه برگزار شود این یعنی ما باید هر شب جشن ملی و دینی در ایام نوروز داشته باشیم.

شناسه خبر 67383