شناسه خبر:66761
1401/12/13 12:31:32

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه با بیان اینکه جشنواره مجسمه‌های یخی از ساعت 9 تا 16 چهارشنبه 17 اسفندماه در محوطه تاریخی هگمتانه برگزار می‌شود و در این روز بازدید از محوطه هگمتانه رایگان است، تصریح کرد: هدف از برگزاری این رویداد، آشنایی همدانی‌ها با هگمتانه در راستای ثبت جهانی است‌.

مقصدهای گردشگری به‌عنوان کانون اصلی جذب گردشگران، نقش بنیادی در توسعه صنعت گردشگری دارند؛ زمانی می‌توان یک مقصد گردشگری را متمایز و موفق جلوه داد که بتوان در آن تجربه‌های منحصربه‌فرد و جدیدی را به گردشگر ارائه داد، این وظیفه برعهده رویدادهای گردشگری نهاده شده است. رویداد در ترکیب با توسعه گردشگری باعث شکل‌گیری جاذبه برای گردشگران می‌شود و از طریق برنامه‌ریزی، بازاریابی و اجرای اصولی، به‌عنوان یکی از استراتژی‌های مهم برای توزیع گردشگری به‌صورت عادلانه و منظم در مناطق مختلف و در زمان‌های متفاوت در کشور محسوب می‌شود.

فصل زمستان می‌تواند زمان مناسبی برای توسعه گردشگری در ایران باشد. با توجه‌ به موقعیت جغرافیایی و طبیعت ایران، استفاده از این موقعیت جغرافیایی می‌‌تواند بهترین شرایط را برای سرمایه‌گذاری در انواع گردشگری به‌ویژه گردشگری زمستانی فراهم آورد.

یکی از راهکارهای استفاده از این فرصت، برپایی جشنواره‌های گردشگری زمستانه است.

خوشبختانه، گردشگری زمستانی در چندسال اخیر مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری در ایران قرار گرفته است و هرساله در استان‌های مختلف چنین جشنواره‌هایی برگزار می‌‌شود؛ امسال نیز همچون گذشته، این جشنواره در برخی از شهرها و استان‌های ایران برپا است.

گردشگری زمستانی شاید در نگاه نخست به چند رشته خاص مثل اسکی روی برف محدود باشد، اما درحال حاضر زیرمجموعه‌های گردشگری زمستانی، آن‌چنان متنوع شده است که شاید برای برخی باورنکردنی باشد. به‌طور کلی می‌‌توان در این زمینه به رشته‌های اسکی روی برف، ماهیگیری روی دریاچه یخ‌زده، ساخت مجسمه‌های برفی و استفاده از کمپ‌های زمستانی اشاره کرد. نمونه دیگر این امر هتل‌های یخی است که همه‌ساله با بارش برف زمستانی برپا می‌‌شوند و تجربه‌ای ناب را برای مخاطبین خود به ارمغان می‌‌آورند. در این نمونه از گردشگری‌ هرچقدر شهر در مکان سردسیرتری قرار گرفته باشد، گرمای حضور گردشگران زمستانی آن پُررنگ‌تر خواهد بود. به‌این‌ترتیب درآمد سرشارتری را برای ساکنان منطقه به ارمغان خواهد آورد؛ البته این موارد ازجمله نمونه‌های جدیدی است که امروزه برای جذب گردشگر زمستانی مورد توجه قرار گرفته است و نمونه‌های قدیمی‌‌تر آن مربوط به کشورهای حوزه آلپ و ورزش‌های زمستانی است.

چندسالی است در ایران هم برگزاری جشنواره‌های زمستانی رونق گرفته است. این جشنواره‌ها فرصتی برای تقویت گردشگری زمستانی و معرفی زیبایی‌های استان‌های مختلف به گردشگران داخلی و خارجی است، به همین منظور برای جشنواره‌های زمستانی گردشگری چندین استان هدف‌گذاری شده تا پذیرای گردشگران از استان‌های مختلف و کشورهای همسایه باشند. از این میان شهر و استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران و با توجه‌ به داشتن موقعیت جغرافیایی ویژه در دامنه زاگرس و امکانات آن، جایگاه ویژه‌ای در گردشگری زمستانه دارد. هرساله جشنواره زمستانه برگزار می‌‌شود و در سال جاری از تاریخ 29 بهمن‌ماه آغاز شده و تا 17 اسفندماه برگزار خواهد شد؛ در حاشیه این جشنواره برای معرفی هرچه بیشتر مجموعه هگمتانه که در آستانه ثبت جهانی قرار گرفته قرار است، در تاریخ 17 اسفندماه جشنواره مجسمه یخی هم برگزار می‌شود؛ در همین راستا با مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه که متولی برگزاری این رویداد است، به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

صاحب محمدیان‌منصور با بیان اینکه متأسفانه غالب اهالی همدان از مجموعه هگمتانه بازدید نکرده‌اند، عنوان کرد: برگزاری جشنواره مجسمه‌های یخی تأثیر بسزایی بر معرفی بیشتر این اماکن تاریخی به مردم دارد و این امر کمک شایانی به ثبت جهانی هگمتانه و اماکن تاریخی می‌کند.

وی با بیان اینکه برگزاری رویداد و یا «ایونت» سبب جذب مردم و گردشگران به اماکن تاریخی می‌شود، خاطرنشان کرد: درواقع این امر سبب می‌شود که مردم و گردشگران به‌عنوان یک بازوی تبلیغاتی برای مجموعه هگمتانه عمل کنند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که رویدادهای مختلفی را در این مکان برگزار کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با بیان اینکه همدان با توجه‌ به داشتن آب‌وهوای مطلوب و سردسیری ظرفیت بسیار خوبی در حوزه برگزاری رویدادهای زمستانی دارد، ابراز کرد: در این راستا می‌توان با برگزاری جشنواره‌های مختلف ازجمله مجسمه‌های یخی، گردشگران زیادی را جذب استان کرد.

محمدیان‌منصور با بیان اینکه جشنواره مجسمه‌های یخی از ساعت 9 تا 16 چهارشنبه 17 اسفندماه در محوطه تاریخی هگمتانه برگزار می‌شود و در این روز بازدید از محوطه هگمتانه رایگان است، تصریح کرد: هدف از برگزاری این رویداد، آشنایی همدانی‌ها با هگمتانه در راستای ثبت جهانی است‌.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه با بیان اینکه مسابقه تندیس‌های یخی و برفی در دو بخش عمومی و دانشجویی برگزار و در پایان به آثار برتر جوایزی اهدا می‌شود، ابراز کرد: مردم همدان و تیم‌های دانشجویی نیز می‌توانند در این برنامه شرکت و آثاری خلق کنند.

محمدیان‌منصور با بیان اینکه یک تیم از مجسمه‌سازان حرفه‌ای نیز در این مسابقه حضور خواهند داشت‌، عنوان کرد: در سال 1398 یک جشنواره مجسمی یخی در سطح دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد که بازخورد خوبی گرفت و به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال این رویداد را در سطح مجموعه هگمتانه برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه در این رویداد برف در اختیار عموم مردم و یخ در اختیار مجسمه‌سازان حرفه‌ای قرار خواهد گرفت، ابراز کرد: اگر مردم عادی هم بتوانند با استفاده از یخ مجسمه بسازند، یخ در اختیار آنان نیز قرار می‌دهیم.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه گفت: علاوه‌بر این مسابقه، برنامه‌های دیگری نیز در راستای معرفی هگمتانه در محوطه انجام می‌شود که به‌عنوان‌ مثال دو برنامه در روز درخت‌کاری با سرایش شاهنامه، ازجمله آن‌ها است.

محمدیان‌منصور با بیان اینکه برای معرفی اماکن گردشگری و تاریخی به شهروندان و مسافران نیاز به برنامه داریم، اذعان کرد: در تمام شهرهای گردشگرپذیر دنیا در ساعات و روزهای خاص رویداد و جشنواره برگزار می‌شود که لازم است این حوزه را برای جذب گردشگر بیشتر پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این رویداد آشنایی همدانی‌ها با هگمتانه در راستای ثبت جهانی است‌، افزود: قطعاً برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف می‌تواند تأثیر بسزایی در جذب مردم به اماکن گردشگرپذیر داشته باشد.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه با بیان اینکه بازدید از اماکن تاریخی باعث ارتقای هویت‌مندی و دلبستگی به مکان می‌شود، اذعان کرد: درواقع ایجاد خاطره جزء سبب ماندگاری یک مکان در ذهن مردم می‌شود.

محمدیان‌منصور با بیان اینکه برای ارتقا کیفیت چنین جشنواره‌هایی باید ارگان‌های مختلف و فضای شهری تفکر خود را نسبت به برگزاری چنین جشنواره‌هایی عوض کنند، خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر با استفاده از یخ‌هایی که ماندگاری بیشتری دارند، این‌چنین جشنواره‌هایی را برگزار می‌کنند؛ اما متأسفانه نگاه برخی از مسئولین به این جشنواره‌ها، منفی و مقطعی است.

وی به برگزاری جشنواره پاییزه در پیاده‌راه بوعلی‌سینا اشاره کرد و گفت: سال گذشته با ریختن برگ‌های پاییزی، سبب به‌ وجود آمدن محیطی شاد و دلپذیر در جامعه شدیم؛ بنابراین مردم خواستار برگزاری این رویدادها هستند و از آن‌ها استقبال می‌کنند.

با توجه‌ به آنچه گفته شد، همدان به‌دلیل برخورداری از آب‌وهوایی سرد و پُربرف، می‌تواند با برگزاری هدفمند و از قبل برنامه‌ریزی‌شده رویدادها، به قطب گردشگری زمستانی کشور تبدیل شود؛ این امر سبب رونق اقتصادی و گردشگری و به‌ تبع آن اشتغال‌زایی می‌شود. برای دستیابی به این مهم باید سنجیده‌تر عمل کرد و تبلیغات را گسترش داد؛ چراکه امروز معرفی و تبلیغات حرف نخست را در صنعت گردشگری می‌زند و در این راستا می‌توان از ظرفیت محلات، فضای مجازی و سایر موارد بهره جست.

برگزاری جشنواره‌ مجسمه‌های یخی سال‌ها است که در کشورهای مختلف همانند چین برگزار می‌شود و با نگاهی به رویدادهای آن‌ها، متوجه آثار فوق‌العاده می‌شویم؛ هرچند ما در برگزاری چنین جشنواره‌هایی در ابتدای راه قرار داریم، اما امیدواریم که جشنواره‌های فصلی در استان همدان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و شفاف‌تر برگزار شوند؛ چراکه این استان با دارا بودن ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری، می‌تواند به‌ مرکز و پایلوت گردشگری رویدادمحور تبدیل شود.

شناسه خبر 66761