شناسه خبر:61576
1401/7/30 10:03:35

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، آتش‌سوزی را یکی از معضلات منابع طبیعی به‌ویژه در مناطق زاگرس‌نشین اعلام کرد و گفت: در چهار سال اخیر شاهد روند کاهشی آتش‌سوزی در جنگل‌ها بوده‌ایم به طوری که امسال آتش‌سوزی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 60 درصد کاهش داشته است.

تقی شعبانیان روز پنجشنبه اظهار کرد: در مجموع آتش‌سوزی جنگل‌ها در سه چهار سال اخیر به‌ویژه سال جاری، روند کاهشی بسیار خوبی داشته است که نشان از ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به حفظ جنگل‌ها دارد.
وی یکی از دلایل کاهش آتش‌سوزی را مجهز بودن سازمان و ادارات منابع طبیعی در استان‌ها از نظر مکانیکی و پایش دانست و ادامه داد: مهم‌ترین عامل مؤثر در کاهش آتش‌سوزی‌ها، ارتقای فرهنگ مردمی بوده است که به‌واسطه فعالیت دسته‌جمعی در کل کشور و همکاری سمن‌ها و رسانه‌ها این اتفاق مثبت افتاده است.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: امروز در کردستان به ندرت اتفاق می‌افتد فردی در جنگل اقدام به روشن کردن آتش کند و آن را خاموش نکند، موضوعی که 10 سال پیش کمتر دیده می‌شد.
شعبانیان با اشاره به مقاومت برخی گونه‌های جنگلی در مقابل آتش‌سوزی، اضافه کرد: بررسی شده است تا گونه‌هایی در جنگل و پارک‌ها غرس شود که در مقابل حریق مقاومت بیشتری داشته باشند.
  طرح جنگلداری اجتماعی در مرحله تدوین
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طرح جنگلداری اجتماعی برای نخستین‌بار در کشور اجرا می‌شود، افزود: طرح مذکور به خاطر مشکلات اقتصادی، اجتماعی‌ که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، به‌صورت نمونه و آزمایشی در برخی استان‌ها و مناطق کوچک که انتخاب کردیم، اجرایی خواهد شد، در عین حال خیلی نباید عجله کنیم چون براساس شرایط اقتصادی مردم هر منطقه، کار بسیار حساس و پیچیده‌ای است.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه این طرح در مرحله تدوین بوده و هنوز اجرایی نشده است، ادامه داد: امیدواریم از نیمه دوم سال 1402 وارد فاز اجرایی در عرصه شویم، چراکه کار پیچیده ای است و خیلی از مسائل و جوانب کار باید در نظر گرفته شود.
شعبانیان اظهار امیدواری کرد از طریق اجرای طرح جنگلداری اجتماعی گامی مثبت در جهت مدیریت جنگل‌ها برداشته شود و اضافه کرد که در دنیا و کشور ما با سابقه اجرای طرح‌های منابع طبیعی، به این نتیجه رسیده‌ایم که تنها راه مدیریت جنگل‌هایی که ارتباط مردمی بالایی (با بیش از 40 تا 50 درصد ارتباط مردم با جنگل) دارند، همین اجرای طرح‌های اجتماعی است؛ یعنی مردم باید به‌عنوان عضو و محور اصلی اینگونه طرح‌ها در نظر گرفته شوند تا شاهد مدیریت پایدار جنگل‌ها باشیم.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح در هر استان به‌صورت آزمایشی و مقدماتی بین هزار تا سه هزار هکتار در مرحله اول پیش‌بینی شده است، ادامه داد: طبق ارزیابی انجام شده و بر اساس نظر کارشناسان و بیش از 90 درصد مردمی که با منابع طبیعی در ارتباط هستند، مدیریت پایدار جنگل‌ها و احیا و حفظ آن، با محوریت مردم قابل تحقق است.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، محل اجرای طرح جنگلداری اجتماعی را در مرحله نخست منطقه زاگرس عنوان کرد و ادامه داد: این طرح قابلیت اجرا در مناطق شمالی و دیگر نقاط کشور هم دارد اما نباید عجله کرد؛ ضمن اینکه در این مدت در فضای مجازی، روستاها و مردم مرتبط با منابع طبیعی نظرسنجی‌ کردیم که آیا طرح اجرا شود یا نه؟
شعبانیان با اشاره به اینکه این طرح در 70 درصد جنگل‌های دنیا با ارتباط مردمی 50 درصد اجرا شده است، تأکید کرد: اگر طرح و الگوی درستی داشته باشیم، دیگر سازمان‌ها هم به کمک ما خواهند آمد، همچنانکه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز حمایت‌های خوبی داشته‌اند.
وی اجرای طرح جنگلداری اجتماعی را نیازمند اعتبار زیاد و اختصاص آن در بودجه سال آینده دانست و افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای تدوین این طرح در استان‌ها متفاوت است، به‌عنوان مثال برای کردستان از 100 تا 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، جنگل‌های کشور را بیمار و تعادل اکولوژیک آن را به هم خورده توصیف کرد و یادآور شد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که اقدامات انجام‌شده به‌صورت مسکن است و اگر می‌خواهیم مسئله را حل کنیم و در بلندمدت باید تعادل اکولوژیکی جنگل‌ها برقرار شود تا دیگر شاهد طغیان حشره‌ای نباشیم.
شعبانیان گفت: معتقدم جنگل‌های پایدار با شاخص‌های پایدار حتی اگر مورد هجمه آفات خارجی باشد جای نگرانی نیست، چراکه جنگل می‌تواند خود را بازسازی کند.
وی باز هم به این نکته اشاره کرد که طرح جنگلداری اجتماعی هنوز تدوین نشده اما قطعاً با اجرای این طرح، مردم مرتبط با جنگل، متوجه منافع آن خواهند شد.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت که این ساختار باید دیده و منافع مردم در عرصه‌های جنگلی باید تأمین شود، یعنی گره زدن احیای جنگل با منافع مردم، مایه رضایت بهره‌برداران نیز خواهد شد.
شعبانیان اظهار کرد: اگر بخواهیم یک اکوسیستم و با ارزش جنگل را حفظ کنیم باید هزینه کنیم و فرصت طلایی به‌وجود آمده است، ضمن اینکه وزیر جهاد کشاورزی نیز نسبت به این مسئله حساس شده است و بر ضرورت احیای زاگرس به‌عنوان تنطیم‌کننده چرخه آب و مانع گسترش ریزگردها، تأکید دارد.
وی افزود: علاوه بر اهمیت رئیس جمهور برای حفظ جنگل، جلسه‌ای درسطح دولت تحت عنوان کمیته احیای جنگل‌های زاگرس تشکیل می‌شود که نشان از حساسیت دولت نسبت به این قضیه و فرصت خوبی برای حفظ این عرصه‌ها است، همچنانکه نمایندگان مجلس در استان‌های زاگرس نشین و کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این زمینه همگام هستند.
  قاچاق چوب معضلی در سراسر کشور
این مسئول قاچاق چوب را معضلی در سراسر کشور خواند و ادامه داد: قیمت چوب نسبت به 6 سال قبل تا امروز چندین برابر شده، حتی در برخی گونه‌ها 40 برابر افزایش یافته که این مهم از دلایل اصلی قاچاق چوب است.
شعبانیان یکی دیگر از دلایل افزایش قاچاق چوب را مشکلات اقتصادی و معیشتی روستاییان عنوان کرد و یادآور شد: با وجود عوامل ذکرشده، طبیعی است که قاچاق چوب در کشور روند افزایشی داشته باشد.
وی از ارائه آمار قاچاق چوب خودداری کرد و گفت: باید ریشه‌ای این مشکل را حل کنیم و همین طرح جنگلداری اجتمادی، مانعی برای قاچاق چوب خواهد بود، چراکه در طرح مذکور، مردم منافعشان را مراقبت از جنگل می‌دانند.
وی تأکید کرد: سازمان منابع طبیعی به شدت با قاچاق چوب برخورد می‌کند و در این زمینه کوتاهی نمی‌کند، البته مراجع قضائی هم در این قضیه همگام هستند که جای بسی خرسندی است.

شناسه خبر 61576