شناسه خبر:60464
1401/6/31 10:27:13

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌الاسلام علوی با بیان اینکه اربعین بهترین فرصت برای تبیین مهدویت است، گفت: دغدغه‌مندان مهدوی به اربعین نگاهی ویژه باید داشته باشند چراکه اربعین راه رسیدن به امام زمان(عج) و خدا و هموار کردن مسیر ظهور امام زمان(عج) مهمترین راه شکر نعمت اربعین است.

حجت الاسلام سید علی‌اصغر علوی درباره کیفیت شکر نعمت زیارت اربعین در جمع گروهی از زائران اربعین حسینی، اظهار کرد: شکر یعنی به کار انداختن نعمت در مسیری که خداوند آن را خلق کرده است؛ برای مثال هر یک از اعضای بدن همچون دست برای بندگی خدا خلق شده اند که اگر ما آنها را در این مسیر به کار بگیریم، شکر این نعمات را بجای آورده ایم.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: درباره شکر نعمت اربعین هم باید این پدیده و زیارت را هدف‌شناسی کنیم؛ اربعین حرکتی انسانی با محوریت امام حسین(ع) به عنوان امام شهید و مظلوم است که در قالب مانور و همایش انجام می‌شود. در این حرکت زائران و خادمان با همه وجود به میدان می‌آیند و تمرین می‌کنند تا بدانند هنگام ظهور امام زمان(عج) چه رفتاری داشته باشند. اربعین حرکتی در مدار یک امام شهید است برای آمادگی نصرت یک امام حاضر.
وی با بیان اینکه اربعین بهترین فرصت برای تبیین مهدویت است، گفت: از این رو، بهترین کار برای امام زمان(عج) درک و فهم صحیح اربعین است برای همین دغدغه‌مندان مهدوی به اربعین نگاهی ویژه دارند چراکه اربعین راه رسیدن به امام زمان(عج) و خدا است همانطور که نگاه به اصحاب الحسین(ع) راه مهدی‌یاوری در طول تاریخ بوده و بهترین الگو برای اصحاب المهدی شدن، الگوی اصحاب الحسین است.
حجت الاسلام علوی با بیان اینکه هیچ یک از انبیای الهی و ائمه معصوم(ع) یارانی همچون اصحاب حضرت سیدالشهداء(ع) را نداشته اند، تصریح کرد: امام حسین(ع) درباره آنها فرمودند: باوفاتر و خوب‌تر از شما سراغ ندارم. از این منظر، اربعین فرصتی مطلوب و مغتنم برای معرفی و تبیین الگوی مهدی‌یاوری نیز است.
این عاشوراپژوه با بیان اینکه هموار کردن مسیر ظهور امام زمان(عج) مهمترین راه شکر نعمت اربعین است، تاکید کرد: اگر کار ظهور فراهم و تمام نشده است یعنی هنوز به طور کامل شکر نعمت اربعین را بجای نیاورده ایم. چون اصل حرکت اربعین با سمت و سوی مهدوی و حرکت به مقصد ظهور است و نه صرفا یک سوگواره.
حجت الاسلام علوی در ادامه بیان کرد: اربعین باید فضایی را فراهم کند که از امام شهید به امام حی برسیم لذا امروز بهترین کار در موضوع مهدویت درست عمل کردن درباره اربعین است. با این رویکرد باید به گونه ای عمل کنیم که از سیاهی‌لشکر امام حسین(ع) به مرتبه شناخت دقیق رسته و دسته فعالیت در اردوگاه حضرت و یاری ایشان برسیم.
این کارشناس مهدوی اضافه کرد: همانطور که بین حبیب‌بن مظاهر و جون با اینکه هر دو از شهدای کربلا هستند تفاوت رتبه و جایگاه است ما هم باید بکوشیم در اربعین جای خود راردر پادگان حضرت بشناسیم و همچنین درجات خود را در سپاه امام (ع) ارتقا دهیم؛ بی‌تردید انتظار و توقع امام حسین(ع) از دانشجویان به عنوان قشر نخبه و بااستعداد متفاوت است و باید با همه توان به میدان بیایند.
وی با بیان اینکه همراهی و معیت با امام حسین(ع) ما را به مراتب بالا می‌رساند، تصریح کرد: قوت نگاه تمدنی ما، درک مباحث مهدویت و... همه با امام حسین(ع) ممکن می‌شود. از وجوه انحصاری دستگاه امام حسین(ع) آمیختن عقل، عاطفه و حماسه است که درک این سه عنصر در کنار یکدیگر باعث می‌شود ما به درجات بالا دست بیابیم.
حجت الاسلام علوی افزود: در روضه اشک با قوی ترین منطق گره می‌خورد مسئله ای که در هیچ دستگاه معرفتی دیده نمی شود.
وی با تاکید بر لزوم آراستگی زائران اربعین به اخلاق مهدوی، ابراز کرد: آنها که می‌خواهند در وادی مهدویت کار کنند باید رذایل و فضایل اخلاقی را بشناسند و در پرهیز از رذایل و آراستگی به فضایل اهتمام داشته باشند.
حجت الاسلام علوی با بیان اینکه از مهترین درس‌های اربعین بعد از محبت، درس اطاعت و تبعیت از امام است، گفت: باید محبوب‌های امام حسین(ع) را بشناسیم و آنها را در خود ایجاد کنیم. حضرت(ع) شب عاشورا از دشمن مهلت گرفتند تا به نماز، تلاوت قرآن و کثرت دعا و استغفار بپردازند؛ باید بدانیم هم‌سنخی و همرنگ شدن با امام حسین(ع) با نماز آغاز می‌شود.
وی با اشاره به شرط قبولی زیارت اربعین، در پایان خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در ظهر عاشورا برای هر رکعت نماز مورد اصابت تیر قرار گرفتند و یارانی همچون سعیدبن عبدالله برای اقامه نماز امام(ع) به شهادت رسیدند... با نماز حسینی داشتن است که دیگر عبادات ما نیز تغییر می‌کند و سبک زندگی ما حسینی می‌شود و می‌توان با حیات حسینی به ممات حسینی نیز دست یافت؛ برای شهید شدن شدن باید شهیدگونه زیست.

شناسه خبر 60464