شناسه خبر:58482
1401/5/12 09:01:46

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر لزوم همراهی همه دستگاه‌ها برای مدیریت بحران آب گفت: بزرگترین تهدیدی که اکنون در کشور وجود دارد، بحران منابع آب است.

امید صدیقی سوادکوهی با بیان اینکه چالشی که هم‌اکنون در حوزه مدیریت منابع آب با آن روبه‌رو هستیم، دو موضوع است، اظهار کرد: طی چند دهه گذشته در حوزه دیپلماسی و مذاکرات با کشورهای همسایه غفلت بزرگی داشتیم و عمدتا فقط مشغول یکسری مذاکرات فرسایشی بودیم علاوه براین مشکل دیگر گسستگی و ضعف در یکپارچگی مدیریت است. متأسفانه همه دستگاه‌ها جزیره‌ای کار می‌کنند و هر کس می‌خواهد کار خود را پیش ببرد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر ضعف در داخل است علاوه‌بر اینکه در حوزه بین‌الملل و دیپلماسی کشورهای همسایه ضعف داشتیم، در داخل نیز با ضعف مدیریت بر منابع آب، مشکلات را تشدید کرده‌ایم. اگر به چند دهه اخیر نگاه کنیم، می‌بینیم که در حوزه‌های دیپلماسی کاملا غفلت کردیم و تقریبا تماشاگر بوده‌ایم. در داخل نیز در حوضه آبریز هامون شاهد برداشت‌های بی‌رویه‌ و راندمان پایین هستیم.

صدیقی سوادکوهی در ادامه گفت: ما کشاورزی را به‌صورت کاملا ناپایدار توسعه دادیم و با مصرف شدید آب، عدم رعایت الگوی کشت و... مشکلات را تشدید کرده‌ایم. من فکر می‌کنم که در وضعیت فعلی همه دستگاه‌های کشور باید برای مدیریت آب بسیج شوند تا از این بحران خارج شویم. به نظرم بزرگترین تهدیدی که اکنون در کشور وجود دارد، بحران منابع آب است.

شناسه خبر 58482