شناسه خبر:57639
1401/4/22 09:58:51

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است و با گذشت 30 سال از سیاست آب‌وهوایی، اتریش به سطح انتشار CO2 در سال 1990 تنزل پیدا کرده است.

محققان دانشگاه گراتس، مطالعه‌ای را در مورد انتشار کربن در اتریش منتشر کردند که داده‌های آن نشان می‌دهد در سال 2021 انتشار CO2 این کشور 6.5 درصد افزایش داشته و به سطح سال 1990 بازگشته است. 6.5 درصد افزایش به این معنی است که اتریش برای رسیدن به بی‌طرفی کربن تا سال 2040 و پایبندی به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس، باید در 18 سال آینده انتشارات گازهای گلخانه‌ای را تا 95 درصد کاهش دهد.

بر اساس توافقنامه آب‌وهوای پاریس، یک کشور باید نسبت به میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال 1990، کربن‌خنثی باشد. با توجه به این تعریف، اتریش در 30 سال گذشته هیچ پیشرفتی در جهت رسیدن به این هدف نداشته است.

هنگامی که این همه‌گیری برای نخستین‌بار در سال 2020 شروع شد، فعالیت بسیاری از صنایع تا حد زیادی کاهش یافت و حمل‌ونقل شخصی با اتومبیل تقریباً برای بیشتر سال وجود نداشت. انتشار کربن نیز در طول سال به طور چشمگیری کاهش یافت و بسیاری از دولت‌ها به ادامه این روند خوش بین بودند.

در سال 2021، با افزایش سرعت بسیاری از خدمات و کاهش تدریجی محدودیت‌ها، انتشار گازهای گلخانه‌ای شروع به افزایش کرد. در اتریش، میزان آنها 6.5 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافت و به سطح سال 1990 رسید.

محققان توضیح داده‌اند که 90 درصد کاهش‌ها باید از انرژی فسیلی و صنعت ناشی شود، در حالی که ذخیره کربن در کشاورزی و جنگل‌داری نیز می‌تواند به تسریع این فرآیند کمک کند.

جالب این است که با وجود این واقعیت که اتریش دائماً از پروژه‌های سبز جدید و کربن‌خنثی شدن صددرصدی راه آهن ملی پرده‌برداری می‌کند، به نظر می‌رسد انتشار گازهای گلخانه‌ای یک موضوع پایدار است.

به‌رغم اینکه اتریش مجبور است تأثیر خود را بر محیط زیست کاهش دهد، گزارش مرکز Wegener همچنین به مسئولیت دولت اتریش در قبال کشورهای در حال توسعه اشاره دارد.

منطق پشت چنین ایده‌ای این است که هنوز کشورهای زیادی در آفریقا و آسیا وجود دارند که فاقد امکانات مانند برق، گرمایش و سرویس بهداشتی برای جمعیت هستند. به جای اینکه این کشورها در مرحله انتشار گازهای گلخانه‌ای سنگین و سیستم انرژی مبتنی بر زغال سنگ قرار گیرند، کشورهای توسعه یافته باید به آن‌ها کمک کند تا زیرساخت‌های خود را مستقیماً با انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کنند.

شناسه خبر 57639