شناسه خبر:57638
1401/4/22 09:58:16

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: بر اساس داده‌های جدید منتشر شده توسط مؤسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل 1539 مایل مربع، معادل پنج برابر وسعت شهر نیویورک، در جنگل‌های بارانی آمازون از ژانویه تا ژوئن 2022 جنگل‌زدایی شده است.

به نقل از ارث، بر اساس داده‌های ثبت شده این رقم بالاترین نرخ جنگل‌زدایی محسوب می‌شود که تاکنون و در این دوره 6 ماهه ثبت شده است و می‌تواند آمازون را در آستانه فروپاشی قرار دهد.

جنگل‌ها در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی حیاتی است و به‌‌طور مداوم مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن را جذب و ذخیره می‌کند. جنگل‌زدایی یک مسئله مهم زیست‌محیطی است که باعث تخریب گسترده این مخازن کربن حیاتی و از بین رفتن تنوع زیستی محلی می‌شود.

افراد و شرکت‌ها با قطع یا سوزاندن پوشش گیاهی جنگل‌های بارانی آمازون بزرگترین جنگل‌های جهان برای کاشت محصولات کشاورزی و چرای دام به‌ طور قابل‌ توجهی آنچه به‌‌عنوان «ریه‌های سیاره» شناخته می‌شود را به خطر می‌اندازند.

لوئیزا کاسون، رئیس جنگل‌های سازمان صلح سبز بریتانیا، در این خصوص اظهار کرد: تخریب آمازون در حالی که بحران آب‌وهوایی بیداد می‌کند، مانند تخریب تهویه مطبوع در اتاقی است که در حال حاضر داغ‌تر شده است.

وی افزود: با هر هکتار جنگلی که قطع می‌شود، این اکوسیستم حیاتی از نظر آب‌وهوا را به آستانه فروپاشی نزدیکتر و در عین حال حقوق مردمان بومی نیز تهدید می‌شود.

 

شناسه خبر 57638