شناسه خبر:57636
1401/4/22 09:56:43

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای محیط زیستی کشورهای منطقه برای مدیریت پدیده گرد و غبار، گفت: دیپلماسی محیط زیست پیش‌درآمدی بر دیپلماسی سیاسی بین کشورها است.

علی سلاجقه در دیدار با وزیر امور محلی و محیط زیست جمهوری عربی سوریه که در محل سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد، با تقدیر از روابط بسیار خوب دو کشور دوست و بردار ایران و سوریه، اظهار کرد: از اینکه یک موضوع محیط زیستی (گرد و غبار) باعث شده کشورهای دوست و برادر در کنار هم قرار بگیرند، خوشحالیم.

وی، دیپلماسی محیط زیست را پیش‌درآمدی بر دیپلماسی سیاسی بین کشورها دانست و افزود: ما می‌توانیم در تمام موضوعات زیست محیطی در کنار هم باشیم و با هم همکاری کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: ملت‌های ما انتظار دارند پس از برگزاری اجلاس محیط زیستی مقابله با گرد و غبار، دستاوردهای عملی و نتایج ملموس مذاکرات را شاهد باشند.

سلاجقه، اظهار امیدواری کرد: اجلاس وزرای محیط زیستی کشورهای منطقه برای مدیریت پدیده گرد و غبار که با حضور مقامات 10 کشور و نمایندگانی از 6 سازمان بین‌المللی برگزار می‌شود، زمینه توسعه همکاری‌های زیست محیطی بین کشورها را فراهم آورد.

وی در ادامه گفت: در کنار این اجلاس، نشست‌های کارشناسی هم برگزار می‌شود و امیدواریم کارشناسان سوری در این نشست‌ها حضور مؤثری داشته باشند.

وی از تشکیل یک کمیته کارشناسی برای عملیاتی کردن نتایج اجلاس خبر داد و افزود: تأسیس دبیرخانه اجلاس و کنوانسیون بین‌المللی گرد و غبار از پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران است که امیدواریم با حمایت کشور دوست و برادر سوریه همراه باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تهیه دو برنامه عمل زیر منطقه‌ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار، گفت: یکی از این برنامه‌ها مربوط به غرب آسیا است که پیشتر در دمشق تقدیم شما شد و چنانچه در این زمینه پیشنهاد یا اصلاحیه‌ای دارید، پذیرای آن خواهیم بود.

سلاجقه با بیان اینکه کشور ما در زمینه کاهش گرد و غبار تجربیات ارزنده‌ای دارد، تصریح کرد: در گذشته برای تثبیت منشأهای تولید گرد و غبار از مالچ‌های نفتی استفاده می‌شد اما اخیراً با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به‌دنبال نهایی کردن استفاده از مالچ‌های دوستدار محیط زیست هستیم که از نظر اقتصادی نیز مقرون به‌صرفه ترند.

وی در پایان با ناگستنی توصیف کردن پیوند ایران و سوریه، گفت: ما در همه زمینه‌ها از جمله همکاری‌های زیست محیطی در کنار شما هستیم.

  مدیریت چالش‌های زیست محیطی در گروی همکاری‌های منطقه‌ای است

در این دیدار، وزیر امور محلی و محیط زیست جمهوری عربی سوریه با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری زیست محیطی بین ایران و سوریه در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به این کشور، آن را فتح بابی برای همکاری‌های گسترده زیست محیطی بین دو کشور توصیف کرد و گفت: ما زمان زیادی در اختیار نداریم چون تغییرات اقلیمی در منطقه به سرعت اتفاق افتاده است و پدیده گرد و غبار هم یکی از عوارض آن است.

حسین مخلوف؛ افزود: هیچ کشوری به‌تنهایی قادر به حل این مشکلات نیست و باید با همکاری یکدیگر در این زمینه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه دولت سوریه برای بررسی و پایش پدیده‌های نوظهور محیط زیستی در تلاش است، خاطرنشان کرد: ما قبل از وقوع جنگ، تحقیقات وسیعی برای تثبیت خاک انجام داده بودیم که متأسفانه به دلیل مشکلات ناشی از جنگ متوقف شد اما خوشحال می‌شویم چنانچه بتوانیم از دستاوردهای کشور جمهوری اسلامی ایران در حوزه محیط زیست ازجمله مالچ‌های دوستدار محیط زیست در کشورمان استفاده کنیم.

وزیر امور محلی و محیط زیست جمهوری عربی سوریه در ادامه با اشاره به اشتراکات فراوان این کشور و ایران، گفت: ما هرگز اقدامات دولت و ملت ایران برای کمک به مردم سوریه را فراموش نمی‌کنیم و حتماً مواضع دو کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله مسائل زیست محیطی هم‌سویی و هماهنگی دارد.

شناسه خبر 57636