شناسه خبر:55939
1401/3/8 08:59:11

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی فامنین از اجرای طرح جهش تولید در 22 هزار هکتار از دیم‌زارهای این شهرستان خبر داد.

منصور خزایی صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایت ستاد فرمان امام (ره) از کشاورزان دیم‌کار برای محصولاتی چون گندم، جو، علوفه، دانه‌های روغنی و حبوبات در قالب طرح پنج‌ساله جهش تولید در دیم‌زارها، اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصولات در شهرستان فامنین طی سال زراعی گذشته 11 هزار و 55 هکتار بوده است.

وی گفت: هدف از اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها حذف آیش، افزایش تولید و درآمد با توسعه کشت محصولات گلرنگ، ماشک و کشت‌های علوفه‌ای دیم است که در سال زراعی جاری تعهد اجرای طرح به 25 هزار و 300 هکتار افزایش یافته و اجرای طرح در 22 هزار هکتار محقق شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین افزود: طرح در قالب کشت 17 هزار و 10 هکتار گندم دیم، دو هزار و 639 هکتار جو دیم، 270 هکتار گلرنگ و دو هزار و 81 هکتار حبوبات و گیاهان علوفه‌ای مانند نخود علوفه‌ای و ماشک اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح کشاورزان می‌توانند از کمک ستاد فرمان امام (ره) در بیمه محصول کشاورزی بهره‌مند شوند، اضافه کرد: با وجود خشک‌سالی سال گذشته 865.5 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان طرف قرارداد طرح جهش تولید در دیم‌زارها تأیید و پرداخت شده است.

خزایی اظهار کرد: متأسفانه در سال زراعی جاری نیز شاهد خسارت خشک‌سالی هستیم که ارزیابی خسارت ماهواره‌ای با حضور کارشناسان ارزیاب بیمه درحال انجام است.

وی در ادامه یکی دیگر از مزایای این طرح را خرید تسهیلات ادوات کشاورزی با سود پنج درصد و بازپرداخت پنج‌ساله عنوان کرد و گفت: در این سال زراعی سهمیه شهرستان 54 دستگاه انواع دنباله‌بند نظیر کارنده مستقیم دیم، زیرشکن، هد برداشت حبوبات، لولر غلطکی حبوبات و سمپاش بوده که از متقاضیان 19 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک ملی معرفی شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین ابراز کرد: با توجه به اهمیت تأمین علوفه برای دامداران، کشت محصولاتی مانند نخود علوفه‌ای فرصت مناسبی برای تأمین خوراک دام با حداقل هزینه است که در فامنین دو طرح آزمونه (پایلوت) در بخش مرکزی و پیشخور با کشت‌هایی مانند نخود علوفه‌ای، ماشک، گلرنگ و غیره اجرا شده و امکان بازدید کشاورزان فراهم است.

وی بر بهره‌گیری از دانش روز و آگاهی‌بخشی به کشاورزان از طریق روش‌های ترویجی و کلاس‌های آموزشی برای نتیجه‌گیری بهتر تأکید کرد و گفت: در راستای اهداف طرح کشاورزان طرف قرارداد به تعداد چهار هزار و 473 نفرروز از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده‌اند.

شناسه خبر 55939