شناسه خبر:73343
1402/6/14 10:11:47

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: در پنج‌ماهه امسال 23 میلیون و 960 دلار صادرات صنایع دستی در استان انجام شده که سهم سفال و سرامیک در بین کالاهای صادراتی شاخص است.

محمدرضا خلجی اظهار کرد: یک‌هزار و 300 کارگاه گروهی و 19 هزار پروانه انفرادی در استان همدان داریم؛ 44 هزار هنرمند نیز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.وی بیان کرد: در استان همدان 44 هزار هنرمند صنایع دستی فعالیت دارند که از این تعداد 18 هزار نفر بدون احتساب جمعیت مهاجر شاغل در شهرستان لالجین و در حوزه سفال مشغول به فعالیت هستند.

این مقام مسئول افزود: روزانه حدود سه هزار نفر مهاجر برای اشتغال در حوزه سفال به شهر لالجین می‌روند؛ با این حساب جمعیت هنرمندان صنایع دستی این شهرستان به حدود 20 هزار نفر می‌رسد.

این مقام مسئول اذعان کرد: استان همدان به‌لحاظ دارا بودن شهرهای جهانی، تعداد کارگاه‌های فعال، میانگین جمعیتی و موقعیت جغرافیایی در کشور بین رتبه اول تا سوم حوزه صنایع دستی قرار دارد.

خلجی با بیان اینکه سفال، مبل و منبت، چرم، مرواربافی و سنگ‌های قیمتی صنایع دستی شاخص در استان همدان هستند، عنوان کرد: در حوزه صنایع دستی در همدان 85 رشته فعال و 16 اثر ثبت جهانی وجود دارد.

وی به خلأ فرهنگی و هنری در زندگی کنونی اشاره کرد و گفت: صنایع دستی چون هنری بازمانده از گذشتگان و مادران و پدران این سرزمین است که می‌تواند با توسعه در بین خانواده و ایجاد شدن زمینه اشتغال و فعالیت بیشتر، باعث کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی شود که در اثر خلأهای فرهنگی ایجاد شده است.

شناسه خبر 73343