شناسه خبر:65831
1401/11/18 09:47:40
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان همدان:

احیای تالاب آق‌گل فصل مشترک استان‌های همدان و مرکزی است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: احیای تالاب آق‌گل فصل مشترک استان‌های همدان و مرکزی است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان، مهدی صفی‌خانی هم‌زمان با فرا رسیدن روز جهانی تالاب‌ها در نخستین جلسه کارگروه شهرستانی برنامه اجرایی جامع مدیریت تالاب آق‌گل که با حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی، فرماندار خنداب، معاون محیط‌زیست طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان همدان و جمعی از مدیران استان‌های مرکزی و همدان با هدف حفاظت و احیای تالاب آق‌گل برگزار شد، اظهار کرد: احیای تالاب آق‌گل نیازمند همکاری مشترک و هم‌افزایی مدیران اجرایی و ارشد استان‌های همدان و مرکزی است و با احیای این تالاب، تلطیف آب‌وهوای منطقه و رونق گردشگری طبیعی را برای ساکنان حاشیه تالاب شاهد خواهیم بود.
وی ضمن تشریح سازوکارهای اجرایی برنامه مدیریت جامع تالاب آق‌گل، گفت: خوشبختانه با توجه به برگزاری جلسات مستمر و مؤثر با همگرایی بیشتر درخصوص تالاب آق‌گل در سطح دو استان همدان و مرکزی، شاهد رویکرد مشارکتی در جهت هم‌افزایی دو استان هستیم.
صفی‌خانی ادامه داد: نبود هم‌افزایی و تعامل موجب بروز چالش‌هایی نظیر تصرف اراضی، شکار و صید بی‌رویه، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، خشک شدن چاه‌های منطقه و تعطیل شدن معیشت محلی و کشاورزی در حاشیه این تالاب شده است و اکنون باید با همکاری و تعامل دو استان در جهت رفع موانع موجود در راستای احیای تالاب قدم برداریم.
وی تأکید کرد: ازنظر ما تالاب آق‌گل احیا نشده و تا زمان احیای پایدار این تالاب، نگرانی در مورد تبعات ناشی از کاهش بارندگی‌ها برای حفظ این اکوسیستم طبیعی وجود دارد و تجربه، علم و نظرات کارشناسی ثابت کرده است که درصورت هزینه کردن برای اکوسیستم تالابی، اثرات پایدار بیشتری برای جوامع بومی ایجاد می‌شود و این آثار بسیار بیشتر از ساخت واحدهای صنعتی است.
این مقام مسئول ابراز کرد: تالاب مرزبندی سیاسی نمی‌شناسد و با توجه به قرار گرفتن تالاب آق‌گل در مرز مشترک دو استان همدان و مرکزی و با برداشتن نگاه بومی، محلی و همدلی و وفاق، به دنبال فصل مشترک احیای تالاب هستیم.

شناسه خبر 65831