شناسه خبر:63488
1401/9/17 08:42:35

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌ الاسلام محمدرضا عابدینی گفت: زمان غیبت، حلقه وصل سابق به لاحق است و تمام آن چه که سابقین بوده اند را به لاحقین ملحق می‌کنید و این مأموریت عظیمی است.

یک کارشناس و سخنران مذهبی، درمورد جهاد تبیین به عنوان مسئله‌ای مهم بیان کرد: ما در جهاد تبیین چه وظیفه‌ای داریم؟ باید چه کار کنیم؟ بنده باور دارم و با یقین عرض می‌کنم این حاکمیتی که الان در نظام اسلامی شکل گرفته، آرزوی همه انبیاء در طول تاریخ بشریت بوده است و این آرزوی انبیاء و مومنان در طول تاریخ که الان محقق شده است با خون ها، سختی‌ها و دردسر‌های زیادی برای مومنان، زمینه سازی شده و تا امروز شکل گرفته و به دست ما رسیده است و فردا هم افرادی هستند که تا ظهور امام زمان (عج) خواهند بود و ما به عنوان کسانی هستیم که حامل آن جریان سابق برای لاحقین هستیم و درحقیقت، داریم بین سابقین و لاحقین ارتباط ایجاد می‌کنیم.
به گفته حجت الاسلام عابدینی، نکته زیبایی در یکی از روایت‌های کافی شریف وجود دارد و آن هم این است که وقتی امام صادق (ع) می‌فرمایند زمان غیبت چه برکاتی دارد و تا چه اندازه عظیم است و عمل در آن، دارای چه منزلتی است، سپس فردی از حضرت (ع) می‌پرسد: آقا اگر این طور است و غیبت تا این حد عظیم است. پس ما برای ظهور دعا نکنیم و امام صادق (ع) هم در پاسخ فرمودند: دوست نداری آن حکم خدا و توحید در سراسر عالم برپا شود؟ و درواقع، حضرت (ع) نمی‌فرمایند آن زمان، عمل افضل می‌شود بلکه می‌فرمایند حکم خداوند متعال در همه جا جاری و ساری می‌شود و سپس، آن فرد ادامه می‌دهد که بودن در این زمان در مقایسه با آن زمان چه افضلیتی دارد؟ که امام صادق (ع) می‌فرمایند: حلقه وصل سابق به لاحق است. یعنی تمام آن چه که سابقین بوده اند را به لاحقین ملحق می‌کنید و این مأموریت عظیمی است.
این کارشناس مذهبی تأکید کرد: اگر این حلقه وصل، اتصال را به درستی انجام ندهد آن لاحقی که بعداً می‌آید دیرتر به مقصود می‌رسد و اگر این حاکمیت را هر کسی با تمام وجودش به لاحقین متصل کرده و کوتاهی نکند و برای آن چه که وظیفه اش است کم نگذارد لاحقین، هر عملی که انجام دهند و هر نتیجه‌ای که پس از آن، برای آن‌ها مترتب شود عمل کسی که امروز، این را متصل کرده و به آن‌ها رسانده است هم حساب می‌شود. یعنی عمل سابقین تا این جا رسیده است و پس از آن، ما باید این عمل را به لاحقینی برسانیم که درواقع، تمام اعمال آن‌ها بعد از این جریان حاکمیت الهی که ایجاد شده است، عمل کسانی که امروز بوده اند و این را به بعدی‌ها تحویل داده اند هم حساب می‌شود و در حقیقت، این موضوع بسیار با عظمت است.
حجت الاسلام عابدینی ادامه داد: ظهور یکی از برکات عالی آن جریان لاحقه است، ولی تا ظهور مراتب کمالی زیادی در حال محقق شدن است و همه این‌ها مترتب بر تحویل دادن صحیح مأموریت سابقین به لاحقین است که اگر این نگاه را داشته باشیم آن وقت متوجه خواهیم شد کوتاهی و تنبلی کردن و وظیفه را به درستی انجام ندادن در این دوره و یا این که افراد بگویند ببینیم چه خواهد شد و جهادی عمل نکردن باعث می‌شود که همین مقدار برای انسان، الی یوم القیامه نوشته شود.
این کارشناس مذهبی افزود: فردی که امروز جهادی عمل کند الی یوم القیامه، عمل برای او جهادی محسوب می‌شود و درواقع، کسی که امروز، با تنبلی و رخوت و سستی و بی اعتنایی عمل کند عمل لاحقین هم به او ارتباطی ندارد چراکه با این نگاه، وظیفه‌ای انجام نداده است و عملشان برای آن هاست و به این فرد ربطی پیدا نمی‌کند و در نتیجه، فرد حسرت خواهد خورد چراکه همه آن عمل‌ها می‌توانستند برایش باشند، ولی این طور نیست که این حسرت ازدست دادن، یکی از حسرت‌های کسانی است که در آن جا می‌بینند چیزی که برایشان امکان پذیر بوده است را ازدست داده اند.

شناسه خبر 63488