شناسه خبر:58061
1401/5/2 09:15:18

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار بیستون با اشاره به اینکه سیما و منظر این شهر تاریخی در حد و اندازه نام و آوازه جهانی آن نیست، گفت: بیستون باید به‌عنوان یک شهر ویژه درنظر گرفته شود تا بتوانیم آن را به جایگاه واقعیش برسانیم.

«رضا فرح‌بخش» روز شنبه ضمن گلایه از اینکه این شهر جهانی هنوز کمربندی ندارد، اظهار کرد: امکانات بیستون به‌عنوان دروازه اصلی و ورودی استان کرمانشاه در حد و اندازه یک شهر جهانی نیست، بنابراین در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی مشکلات موجود را مطرح و تقاضا کردیم بیستون به‌عنوان شهر ویژه درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات شهرک الزهرا بیستون یکی از مطالبات مطرح‌شده با وزیر میراث فرهنگی بود، گفت: این شهرک در محدوده میراث قرار گرفته و ساخت‌وسازی در آن انجام نمی‌شود، بنابراین با پیگیری‌های آقای رضایی نماینده مجلس این مشکلات مطرح شد و آقای ضرغامی هم قول مساعد برای رفع این مشکلات دادند.

شهردار بیستون دو پروژه را برای این شهر در سفر ریاست‌جمهوری قابل پیگیری و بهره‌برداری دانست و افزود: نمازخانه ولیعصر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی، اربعین امسال به بهره‌برداری می‌رسد و آسفالت معابر یکی از شهرک‌های بیستون هم به‌زودی آغاز خواهد شد.

مجموعه تاریخی بیستون در جنوب غربی شهر بیستون واقع شده و در 22 تیرماه سال 1385 به شماره ثبت 1222 در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

بیستون در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه از مناطق کهن ایران محسوب می‌شود که آثار تاریخی به‌جامانده از این منطقه امروز یکی از مناطق دیدنی و گردشگری کشور محسوب می‌شود.

در عرصه محوطه تاریخی، فرهنگی و طبیعی بیستون 28 اثر ثبت‌شده ملی وجود دارد و تاکنون در حریم آن نیز بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد 88 اثر آن در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

شناسه خبر 58061