شناسه خبر:58034
1401/5/2 08:26:52

سپهرغرب، گروه شهر: شهرها با سرعتی باورنکردنی رو به گسترش است و همین امر، وجود فضاهای سبز را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند؛ مدیران در تلاش هستند برای کاهش انتشار کربن، یک بار دیگر فضاهای شهری را با طبیعت پیوند دهند.

بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2050، شهرها میزبان حدود 70 درصد از جمعیت جهان باشند که همین گسترش شهرنشینی منجر به توسعه شهری خواهد شد و کاهش فضاهای سبز را در پی خواهد داشت. بدون شک، وجود فضاهای سبز، آبی و اکوسیستم‌ها در شهرها به کاهش قابل توجه آلودگی، خطرات ناشی از وقوع سیل، امواج گرمایی و تأمین هوا و آب سالم منجر خواهد شد و در نتیجه، حفظ طبیعت و مدیریت پایدار در طراحی شهری آینده بیش از پیش حائز اهمیت خواهد بود. امروزه اغلب مدیران در سراسر شهرهای دنیا می‌کوشند به خلق نوآوری‌هایی برای حفظ طبیعت در طراحی‌های خود بپردازند و همزمان از تجربیات سایر برنامه‌ریزان برای این منظور بهره بگیرند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین نوآوری‌هایی پرداخته می‌شود که تاکنون در نقاط مختلف جهان برای پیوند طبیعت با فضاهای شهری پیاده شده است.

 BitaGreen

شرکت BitaGreen نرم‌افزار و نقشه‌هایی توسعه داده است که به دانش بشر و به‌ویژه برنامه‌ریزان مبنی بر چگونگی اثربخشی زیرساخت‌های سبز شهری بر کاهش وقوع سیل و بالا بردن کیفیت زندگی می‌افزاید. در این نرم‌افزارها و نقشه‌ها امکان شناسایی مناسب‌ترین نقاط شهری برای پیاده‌سازی خدمات زیست‌محیطی فراهم می‌آید و در نتیجه، مدیران می‌توانند بهتر برای ایجاد زیرساخت‌های سبز تصمیم بگیرند.

 پروژه RESILIO

گروهی از خلاقان اهل آمستردام در هلند، پروژه‌ای به نام RESILIO پیاده کرده‌اند که به طور مستقیم چالش‌های اقلیمی مرتبط با سیل، گرما، تأمین آب، مصرف انرژی و زیست‌پذیری شهری را از طریق احیای بام‌سازه‌ها مورد هدف قرار می‌دهد. در واقع، در این طرح قرار است بام خانه‌های پایتخت هلند با گیاهان و درختان سبز پوشیده شود تا از این طریق، تغییرات اقلیمی و اثرات منفی ناشی از آن به حداقل برسد.

 استراتژی قلب داغ

قلب داغ برنامه‌ای است که توسط خلاقان هلسینکی، پایتخت فنلاند، جهت تأمین نیازهای گرمایشی شهر بدون نیاز به انتشار کربن و با 10 درصد قیمت پایین‌تر از نرخ کنونی پیاده شده است. این هدف از طریق تبدیل انرژی تجدیدپذیر به نیروی گرمایی آب که در منابع بزرگی ذخیره و طی زمستان در کانال‌های گرمای شهر توزیع می‌شود، تحقق می‌یابد.

 شاخص فضای سبز شهری Husqvarna Intellion

در شاخص فضای سبز شهری Husqvarna Intellion از بینایی رایانه‌ای و تکنیک‌های یادگیری عمیق برای بهبودی هر چه بیشتر منابع داده‌های ماهواره‌ای با داده‌های زمینی برگرفته از میلیون‌ها دستگاه استفاده شده در پارک‌ها، جنگل‌های شهری و باغ‌های سراسر دنیا به منظور ایجاد ایده‌هایی جهت طراحی هوشمند شهرها و مدیریت زمین بهره گرفته می‌شود.

 کمپانی Idas Valley Community

این کمپانی که در نزدیکی کیپ‌تاون، پایتخت آفریقای جنوبی واقع شده است فرصت کارآفرینی و کیفیت زندگی را برای ساکنان بهبود می‌بخشد، ضمن این‌که امکان انجام فعالیت‌های تفریحی خارج از خانه را برای مردم بومی و گردشگران فراهم می‌آورد. علاوه بر این، کمپانی اهل کیپ‌تاون به افزایش پوشش‌های گیاهی خوراکی و حفظ منابع طبیعی اطراف شهر می‌پردازد و از این طریق، مردم را با طبیعت پیوند می‌دهد.

 پروژه Seatizens از مؤسسه علوم دریایی

پروژه Seatizens که تنوع زیستی در اکوسیستم‌های سواحل شهری را مورد توجه قرار می‌دهد، مبتنی بر رویکردهای مشارکتی شهروندان است. بستر فعالیت این پروژه امکان نظارت فراگیر سیستم را فراهم می‌آورد که در نتیجه آن، افزایش تنوع زیستی شهرها و حومه‌ها امکان‌پذیر می‌شود، ضمن این‌که آگاهی و مشارکت شهروندان نیز افزایش می‌یابد.

 پروژه Latitudo

پروژه Latitudo 40 یک پلتفرم برای تجزیه و تحلیل داده‌های شهری ارائه می‌دهد که کاملاً مبتنی بر تصویرسازی ماهواره‌ای، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل جغرافیایی است و به تسهیل و اثربخشی طرح‌های مربوط به کاهش تغییرات اقلیمی کمک می‌کند و در نهایت، کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. در واقع، در این پروژه امکان تجزیه و تحلیل مناطق سبز شهری، جزایر گرمایی، آلودگی هوا و انتشار کربن فراهم می‌آید و در نتیجه، مدیران کاربر می‌توانند بر اساس آن، اقدامات کارآمدی برای افزایش پایداری شهری پیاده کنند.

 طرح Living Seawalls

این طرح دانش علمی مهندسی و بوم‌شناسی را با طراحی خلاق تلفیق می‌کند تا از این طریق زندگی دریایی را با سواحل بتنی سراسر شهرهای جهان پیوند دهد. در این طرح، از فناوری پرینتر سه بعدی برای ایجاد چاله‌ها و آبگیرهای سواحل طبیعی روی پنل‌های پیش‌ساخته بهره گرفته می‌شود که در نهایت آن، مردم می‌توانند با زندگی دریایی پیوند برقرار کنند.

شناسه خبر 58034