شناسه خبر:79268
1402/11/18 08:30:23
خبر خوش مدیرکل امور مالیاتی استان همدان برای مؤدیان؛

بخشودگی مالیاتی بین 500 میلیون تا دو میلیارد تومانی، تا پایان بهمن‌ماه

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مدیرکل امور مالیاتی استان همدان گفت: تسهیلات ویژه‌ای برای مؤدیان فراهم شده و اشخاص حقوقی و حقیقی می‌توانند تا پایان بهمن‌ماه با پرداخت اصل بدهی، مورد بخشودگی از جرایم قرار گیرند؛ این بخشودگی برای اشخاص حقیقی تا سقف 500 میلیون تومان از جرایم و برای اشخاص حقوقی دو میلیارد تومان خواهد بود.

وجیه‌اله ذکوری روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در ابتدای سخنانش ضمن گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام‌الله دهه فجر، عنوان کرد: مالیات یکی از مباحث اساسی کشور بوده و نگرانی‌هایی وجود دارد که افزایش آن از چه محلی وصول خواهد شد که این موارد را در چند بخش با جزئیات تشریح خواهم کرد.

وی با این بیان که مسئله مالیاتی اجرای قانون است و سخت‌گیری و آسان‌گیری ندارد، اظهار کرد: قانون باید درست اجرا شود، این خواسته مردم است، ما اتفاقاً باید نگران این باشیم که مبادا قانون اجرا نشود‌؛ چون اجرا شدن آن سختی و آسانی ندارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با تأکید بر اینکه تمام مالیات وصول‌شده در استان هزینه شده و از همدان خارج نمی‌شود، ابراز کرد: کل درآمد استان از این بخش طی 10 ماه ابتدایی سال سه هزار و 40 میلیارد تومان بوده که دو هزار و 909 میلیارد تومان آن وصول شده است.

ذکوری با اشاره به اینکه 96 درصد درآمد استان از محل مالیات است، اذعان کرد: اداره کشور نیز با همین درصد از طریق با مالیات بوده و طی 10 ماه گذشته، 401 میلیارد تومان عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تقسیم شده که از این مقدار 132 میلیارد تومان سهم شهرداری همدان بوده است.

وی سپس افزود: طی 10 ماه گذشته مقرر شده بود که دو هزار و 909 میلیارد تومان نیز وصول شود که دو هزار و 846 میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان بیان کرد: عمده مالیات در استان در سه بخش است که شامل مالیات بر شرکت‌ها، ارزش‌افزوده و مشاغل و حقوق کارکنان بوده و از این طریق به‌دست می‌آید.

ذکوری ادامه داد: در بحث مالیاتی طی سال جاری 131 هزار اظهارنامه از صاحبان مشاغل دریافت کرده‌ایم که 103 هزار مورد شامل تبصره 100 بوده و با اظهار مالیاتی توسط خود مؤدیان مورد قبول ما بوده؛ یعنی 78 درصد آن‌ها بدون رسیدگی مقبول است و 27 هزار و 700 مورد نیز قابل رسیدگی است.

وی ابراز کرد: از تعداد 103 هزار مورد بدون رسیدگی مقبول، 57 هزار اظهارنامه با عدد صفر مورد قبول اداره‌ کل مالیاتی قرار گرفته و تنها حدود چهار درصد از مؤدیان ما بیش از 20 میلیون مالیات داده‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان بر این نکته هم تأکید کرد که در بحث فرار مالیاتی تمرکز سازمان امور مالیاتی کشور و سیاست‌های دولت بر گرفتن مالیات از دانه‌درشت‌ها و دلالان و واسطه‌گران نظام اقتصادی بوده و حمایت از فعالیت‌های تولید به‌جد در دستور کار ما است.

ذکوری از راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی نیز خبر داد و افزود: همه مردم می‌توانند از این طریق اطلاعات مربوط به فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها را به ادارات مالیاتی گزارش کنند، قطعاً گزارش‌های مردمی بررسی شده و با رعایت عدالت مالیاتی، مالیات فراری‌ها را وصول خواهیم کرد.

وی سپس با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از یک‌هزار و 500 گزارش فرار مالیاتی مورد رسیدگی دریافت شده است، اذعان کرد: بر این اساس حداقل 600 میلیارد تومان مالیات از محل فرار مالیاتی تشخیص و مطالبه شده که بخشی وصول شده و بخشی در فرایند دادرسی و بررسی مجدد قرار دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان به اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی نیز اشاره و تصریح کرد: این قانون در سال 98 به تصویب مجلس رسیده و فرآیند اجرایی آن با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها در سازمان امور مالیاتی کشور شروع و آموزش‌ها نیز آغاز شده است. البته در جهت کمک به مؤدیان از ابتدای مهرماه سال جاری شرکت‌ها و اشخاص حقوقی مشمول عضویت در این سامانه شده و از اول دی‌ماه با فراخوان‌های اعلام‌شده، اشخاص حقیقی مشمول این قانون خواهند شد.

ذکوری این را هم اضافه کرد که اشخاص حقوقی شامل سه دسته طلافروشان، پزشکان و صنوف درمانی و کسانی که بالای 18 میلیارد تومان فروش از ابتدای سال داشته‌اند، شده و بنابراین باید به سامانه مؤدیان و پایانه فروش متصل شوند و به اجرای قانون موظف هستند.

وی شفاف‌سازی درآمدهای مالیاتی و نظام اقتصادی را از نتایج مثبت اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروش خواند و بر اینکه اجرای آن مورد مطالبه خود کسبه نیز هست، تأکید کرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان یادآوری کرد: حدود 25 درصد مؤدیان حقوقی از این طریق عضو سامانه مؤدیان و پایانه فروش شده و صورت‌حساب خود را ارسال کرده‌اند، ضمن اینکه مرتباً آموزش‌ها برای عضویت و استفاده از این بستر توسط کسبه در اتاق اصناف ادامه دارد.

ذکوری با این بیان که در قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروش فرآیندهای ساده‌ای پیش‌بینی شده و متقاضیان می‌توانند نرم‌افزارهای اندرویدی را از شرکت‌های معتمد تهیه کنند، سخنان خود را در این بخش به پایان رساند.

وی در ادامه یکی از خواسته‌های مردم را شفاف‌سازی به‌ویژه در صنف طلا و جواهر توصیف کرد و توضیح داد: اصل طلا از پرداخت مالیات و ارزش‌افزوده معاف بوده و اجرت ساخت و سود مشمول مالیات خواهد بود. برخلاف جوسازی‌هایی که صورت گرفته، دریافت کد ملی از خریدار و پرداخت مالیات توسط وی نیز الزامی نیست.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان یک خبر خوش هم برای بدهکاران مالی داشت و گفت: تسهیلات ویژه‌ای برای مؤدیان فراهم شده و اشخاص حقوقی و حقیقی می‌توانند تا پایان بهمن‌ماه با پرداخت اصل بدهی، مورد بخشودگی از جرایم قرار گیرند؛ این بخشودگی برای اشخاص حقیقی تا سقف 500 میلیون تومان از جرایم و برای اشخاص حقوقی دو میلیارد تومان خواهد بود.

ذکوری به خودروهای لوکس نیز گریزی زد و تشریح کرد: در سال 1400، تعداد 884 فقره و سال 1401، یک‌هزار و 93 خودروی لوکس شناسایی شده و درمجموع دریافت 11 میلیارد و 600 میلیون مالیات از این بابت اعلام شده که تاکنون هفت میلیارد و 500 میلیون تومان آن نیز وصول شده است.

وی از شناسایی سه هزار و 991 ملک (در زمره خانه‌های خالی) نیز خبر داد و گفت: 601 فقره پرونده تشکیل شده و پنج میلیارد و 200 میلیون تومان مالیات مطالبه شده که 6 نفر مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و پرونده مابقی افراد در فرآیند بررسی قرار دارد.

این مقام مسئول به این نکته هم اشاره کرد که مالیات واحدهای نوساز و فروش بعد از سه سال از پایان کار، از سازنده دریافت شده و نهایتاً 300 هزار تومان خواهد بود و ربطی به مالکان و خریداران ندارد.

ذکوری در ادامه سخنان خود به موضوع پزشکانی که فرار مالیاتی داشته‌اند پرداخت و یادآوری کرد: تعداد پزشکان متخلف در این بخش بسیار اندک است، اگرچه برخوردهای لازم با همان تعداد نیز صورت می‌گیرد؛ به‌هرترتیب طی دو سال گذشته 35 پزشک از کارت‌خوان درست استفاده نکرده‌اند که مراتب به سازمان نظام پزشکی اعلام شده است. مردم نیز می‌توانند تخلفات مشاهده‌شده در این بخش را طی تماس با شماره تلفن 1526 با ما در میان بگذارند که بررسی شده که با ابزارهای موجود گرفتن مالیات از آن‌ها به وصول می‌انجامد.

وی با تأکید بر اینکه اهتمام ما این است که در بخش افتصاد چند اقدام مهم انجام شود، بیان کرد: با اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی شفافیت ایجاد می‌شود؛ با داده‌محوری، داده‌کاوی و استفاده از سامانه‌های هوشمند در حسابرسی مالیاتی نیز فساد به حداقل می‌رسد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان در پاسخ به سؤالی درخصوص گرفتن مالیات از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اعلام کرد: شرکت‌های دانش‌بنیانی که از معاونت‌ علمی ریاست جمهوری و پارک‌های علم و فناوری مجوز گرفته‌اند تا 15 سال از 100 درصد معافیت مالیاتی برخوردار هستند. شرکت‌های بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی نیز هفت سال معافیت مالیاتی دارند؛ حال اگر این شرکت‌ها در منطقه کمترتوسعه‌یافته باشند، 13 سال معاف بوده و اگر در مناطق عادی باشند، پنج سال از پرداخت مالیات معاف‌اند، به‌طور کل نرخ مالیاتی برای شرکت‌های تولیدی 18 درصد بوده و هفت درصد کمتر از شرکت‌های دیگر است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع دانه‌درشت‌ها در استان اشاره و اذعان کرد: در بخش فروش گوشت، شخصی بالای یک‌هزار میلیارد تومان گوشت فروخته، اما اعلام نکرده است؛ شرکتی نیز در قالب تولیدکننده فولاد وارد بازار شده و باید مالیات بیش از 50 میلیارد تومان پرداخت کند که نکرده است. سایر دانه‌درشت‌ها در بخش دلالی‌های سیگار، طلا و فروش سنگ‌های معدنی بوده‌اند که موارد با جدیت در دست بررسی است.

شناسه خبر 79268