شناسه خبر:64416
1401/10/10 09:49:52

سپهرغرب، گروه شهر: امروزه بحران‌های آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بهبود عبور و مرور را به یک ضرورت تبدیل کرده است زیرا انتشار گازهای آلاینده ناشی از حمل‌ونقل نقش مهمی در تشدید این دو بحران ایفا می‌کند.

بیش از 70 درصد از جمعیت هشت میلیارد نفری جهان در شهرها سکونت دارند که این امر، ایجاد شهرهایی با زیست‌پذیری بیشتر، آلودگی کمتر و حداقل میزان ترافیک خودرویی را به یک اولویت در میان مدیران تبدیل کرده است. یکی از مهم‌ترین گرایش‌های برنامه‌ریزان شهری برای تحقق این هدف، بهره‌گیری از خودروهای الکتریکی به‌طور گسترده است، ضمن اینکه تشویق مردم به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در رأس تصمیمات آن‌ها قرار گرفته است. بدیهی است که تمام این اهداف از طریق بهبود زیرساخت‌های عبور و مرور شهری تحقق می‌یابد و همین امر، ارتقای فضاهای عمومی را در شهرهای مردم‌محور به‌دنبال داشته است.
  چگونه می‌توان فشار وارد بر زیرساخت‌های تردد در شهرها را کاهش داد؟
امروزه مشکلات تردد مانند ترافیک خودرویی، نبود فضاهای کافی برای پارک وسایل نقلیه و آلودگی هوا بسیاری از شهروندان را به تغییر روش عبور و مرور خود و اغلب به اتخاذ روش‌های سبزتر مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل حمل‌ونقل سوق داده است. بدیهی است که هرچه استفاده از وسایل نقلیه خصوصی کمتر شود، فشار وارد بر زیرساخت‌های رفت و آمد در شهرها نیز کاهش می‌یابد، با این حال طراحی فضاهای تردد برای تضمین ایمنی تمام کاربران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
امروزه بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده وسایل نقلیه سبز در تلاش هستند اشتراک دوچرخه‌ها و اسکوترهای الکتریکی را در شهرها گسترش دهند، با این حال برای پیاده‌سازی پروژه‌های خود مستلزم همکاری با مدیران برای بهبود زیرساخت‌های مناسب هستند.
چهارچوب جابه‌جایی شهری اتحادیه اروپا دستورالعملی برای چگونگی کاهش انتشار گازهای آلاینده و بهبود جابه‌جایی ارائه داده است که تمرکز اصلی آن بر حمل‌ونقل عمومی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است. طرح اولویت‌سازی رویکردهای انتشار صفر کربن از مهم‌ترین اصول این دستورالعمل به‌شمار می‌رود که بر اساس طرح‌های ارائه شده مرتبط با بهبود زیرساخت‌های شهری از طریق مدرن‌سازی و بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا قابل تحقق است.
  ابزارهای مورد نیاز برای بهبود زیرساخت‌های شهری
مدیران شهری به‌منظور بهبود زیرساخت‌های تردد لازم است از ابزارهای تدارکات عمومی سبز بهره بگیرند تا تغییراتی اساسی را مبتنی بر روش حاکم بر تردد مردم در زیرساخت‌ها به وجود بیاورند. این ابزارها، مدیران را قادر می‌کند با توجه به اثرات زیست‌محیطی و نرخ انتشار کربن استانداردهایی را برای طراحی زیرساخت‌ها ارائه دهند.
  چگونه می‌توان ایمنی معابر شهری را بهبود بخشید؟
تأمین ایمنی رفت و آمد کودکان در مسیر بین خانه تا مدرسه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شهری به‌شمار می‌رود که برای دستیابی به آن، لازم است زیرساخت‌های ویژه‌ای برای تردد این قشر آسیب‌پذیر طراحی شود یا دست کم، موانع واضحی بین محل تردد کودکان و مسیر رفت و آمد سایر کاربران قرار گیرد. نصب علائم راهنمایی و رانندگی در معابر شهری از دیگر اقدامات مؤثر برای به حداقل رساندن احتمال وقوع سوانح خیابانی به‌شمار می‌رود که نه‌تنها برای کودکان بلکه برای تمام شهروندان اثربخش خواهد بود.
  بهره‌گیری از موادی ویژه برای افزایش ایمنی علائم راهنمایی و رانندگی در معابر شهری
سریع‌ترین راه برای بهبود ایمنی معابر شهری برای تمام کاربران، طراحی دوباره آن‌ها از طریق استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی، به‌ویژه خطوط عابر پیاده است که به جداسازی محل تردد عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و افراد سوار بر اسکوتر از سایر کاربران معابر مانند موتورسواران و رانندگان است که البته استفاده از مواد خاص برای این منظور اهمیت بسیاری دارد. در واقع، هر چه موادی که برای ایجاد خطوط عابر پیاده و مسیرهای دوچرخه‌سواری از قابلیت رؤیت بیشتری برخوردار باشد، امکان ایجاد ایمنی از طریق آن‌ها افزایش می‌یابد.
در این رابطه، استفاده از مواد شب‌نما و منعکس‌کننده نور برای علائم ترافیکی، قابلیت رؤیت آن‌ها را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه در جلب توجه سایر کاربران معابر شهری طی تمام ساعات شبانه‌روز نقش مهمی ایفا می‌کند. علاوه بر این، استفاده از موادی با شفافیت بالا برای روزهای برفی و قابلیت دیده شدن هنگام آلودگی نوری بسیار حائز اهمیت است، ضمن اینکه در انتخاب آن‌ها باید به‌راحتی نصب و برداشته شدن در هنگام ضرورت نیز توجه شود. چنانچه در انتخاب مواد مورد نیاز برای طراحی خطوط عابر پیاده از فناوری روز دنیا بهره گرفته شود، آنگاه علائمی به وجود خواهد آمد که برای نسل‌های آینده خودروها و کاربران معابر شهری که بدون شک به سنسورهای دیجیتالی مجهز خواهد بود، بیشترین اثربخشی را خواهد داشت.
  پیاده‌سازی رویکردهای پایداری شهری
بدون شک، استفاده از مواد مناسب برای ایجاد خطوط عابر پیاده و سایر علائم راهنمایی و رانندگی به ایجاد رویکردهای دوستدار محیط زیست با حداقل میزان انتشار کربن منجر می‌شود، چراکه در توسعه آن‌ها اغلب از مواد پایدار بهره گرفته می‌شود. در واقع، کمپانی‌هایی که این مواد را تولید می‌کنند از داده‌های علمی و رویکردهای تکنولوژیک بهره می‌گیرند که مبتنی بر رویکردهای دوستدار محیط زیست است و به این ترتیب علاوه بر هوشمندسازی، پایداری شهر نیز در نظر گرفته می‌شود.

شناسه خبر 64416