شناسه خبر:55920
1401/3/7 10:06:32

سپهرغرب، گروه فرهنگی: «گوهر شب‌ چراغ»، نوشته مظفر سالاری مجموعه داستانی است درباره زندگی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا یزدی که توسط انتشارات کتابستان منتشر شده است.

مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا یزدی، از عرفای یزد (1257-1338 هجری شمسی) بود که تا همین 60 سال پیش در بین مردم زندگی می‌کرد و یاد و خاطراتش هنوز هم شاهدین زنده فراوانی دارد. سالاری در کتاب تازه خود تلاش کرده بیشتر متمرکز بر بیان سجایای اخلاقی و رفتاری و سیره اخلاقی وی شود.

مظفر سالاری درباره این کتاب گفت:‌ مرحوم یزدی در دوره رضاخانی و کشف حجاب زندگی می‌کرد،‌ اما با وجود گذشت 60 سال،‌ عجیب است که هنوز یزدی‌ها ایشان را به خاطر دارند و مزارش در امامزاده جعفر یزد زائران بسیاری دارد. مرحوم یزدی شخصیت فوق‌العاده محبوب و عجیبی داشت که الگویی برای جامعه و روحانیت ما محسوب می‌شود. وی سخنوری بزرگ و باسواد بود که وقتی به قم می‌رفت،‌ علما و مراجع برای سخنرانی از او دعوت می‌کردند،‌ حتی امام خمینی (ره) از شنیدن سخنرانی‌اش و اینکه یزد چنین سخنور بزرگ و باسوادی دارد،‌ اظهار تعجب کرده بودند.

مظفری ادامه داد: مرحوم یزدی اهل کشف و کرامات بود. به‌کرات از ایشان طی‌الارض نقل شده است؛ اما این سیر و سلوک معنوی، مسائل عرفانی و دانش بسیار بالا سبب نشد که در خانه بنشیند و مردم پیش او بروند، او همچون طبیبی به دنبال مریض می‌گشت، بسیار ساده‌زیست بود و سعه‌ صدر داشت.

وی درباره کتاب نیز توضیحاتی داد و اضافه کرد:‌ من در 22 داستان به سیره اخلاقی و سجایای فردی این شخصیت پرداختم. وقتی چنین نقل‌هایی از این شخصیت وجود دارد، دیگر چندان نیازی به بیان و شرح و بسط کرامات ایشان نبود؛ هرچند که شهود بر وقوع آن موارد فراوان است و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. اما محتوای کتاب حاضر که بیشتر متمرکز بر بیان سجایای اخلاقی و رفتاری و همین‌طور سیره اخلاقی ایشان است، با همین هدف نوشته شده که ذکر چنین اموری می‌تواند در مخاطب علاوه‌بر ایجاد شور و انگیزه به حرکت و نشان دادن الگویی غیر معصوم که چنین درخشان و واصل شده است، راه و طریق را هم نشان داده و مخاطب و خواننده را رهنمایی کند.

این نویسنده افزود: تلاش من این بود که مردم با این چهره از روحانیت هم آشنا شوند‌؛ چراکه روحانیون در بین مردم هستند‌ و برای مردم. شاگرد مرحوم یزدی، مرحوم حیدری، نیز از روحانیون برجسته یزد بود که پس از مرگ بزرگ‌ترین تشییع جنازه در یزد را به ثبت رساند. من آنچه را که کاملاً مستند بود، با تکنیک‌های داستانی پرداخت کردم تا زیباتر شود.

انتشارات کتابستان «گوهر شب‌چراغ» را در 144 صفحه به قیمت 46 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

شناسه خبر 55920