گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:98037

حلقه مفقوده استاندارد در سهمیه‌بندی سوخت، کشاورزان را پاسوز کرد

حلقه مفقوده استاندارد در سهمیه‌بندی سوخت، کشاورزان را پاسوز کرد
امسال ٣٠ تا ٥٠ درصد سهمیه سوخت ماشین‌آلات کشاورزی به بهانه قاچاق کاهش یافته است در حالی که مصرف سوخت ماشین‌آلات فرسوده و جدید کشور بالا بوده و سهمیه‌بندی بر اساس استاندارد انجام نمی‌شود.
امسال ٣٠ تا ٥٠ درصد سهمیه سوخت مورد نیاز ماشین‌آلات بخش کشاورزی در استان‌ها کاهش یافته است. این اقدام از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و دفتر پیشگیری از قاچاق سوخت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز رخ داده است.
در همین راستا غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور گفت: این امر موجب بلاتکلیفی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و همچنین کشاورزان و ذی‌نفعان بخش کشاورزی در نحوه مدیریت، اجرا و توزیع سوخت ماشین‌های خودگردان زراعی و باغی شده است.
به گفته این مقام عالی وزارت، نظر به سهم کمتر از چهار درصدی بخش کشاورزی از سبد مصرف انرژی در کشور و تأثیرات جبران‌ناپذیر هرگونه اختلال در تأمین نهاده‌های مختلف مورد نیاز ازجمله سوخت، فعالیت نزدیک به یک میلیون دستگاه انواع ماشین‌های کشاورزی در این بخش مختل شده و باعث کاهش تولید انواع محصولات کشاورزی به‌ویژه در سال زراعی پیش رو و آغاز کشت پاییزه می‌شود، امنیت غذایی کشور را نیز تهدید می‌کند. در نتیجه خواستار بازنگری در سهمیه سوخت ابلاغی این بخش شده است.
در همین راستا مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: در جهان سوخت بخش کشاورزی بر اساس سطوح قابل کشت اراضی کشاورزی تعیین می‌شود و تخصیص سوخت به این حوزه بر اساس جدولی استاندارد در این بخش است.
علی‌قلی ایمانی، افزود: در این جدول آمده مثلاً تراکتور یا هر ماشین بخش کشاورزی با اسب بخار مشخص، N مقدار گازوئیل مصرف دارد و در ادامه سهمیه سوخت آن بر اساس ساعت کاری آن روی اراضی کشاورزی تعیین می‌شود. این جدول و استانداردها برای تراکتور روز جهان و نو بوده در حالی که وضعیت در ایران متفاوت است.
وی ادامه داد: به‌عنوان مثال، در ایران تراکتور ساخت سال 1399 با تراکتور 1404 مصرف سوخت متفاوتی دارد. تراکتور ساخت 1404 با وجود جدیدتر بودن با باک پر، سوختش دو ساعت زودتر از تراکتور ساخت 1399 تمام می‌شود.
وی با بیان اینکه ماشین‌آلات بخش کشاورزی کشور استاندارد نیستند، گفت: درصدی از این ماشین‌آلات از تراکتور تا کمباین و تیلر، شاید استاندارد باشند ولی فرسوده هستند؛ ضمن این که ماشین‌آلات جدید هم نسبت به آن‌ها مصرف بالاتری دارند.
مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران تصریح کرد: چون در این زمینه اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ بنابراین، سهمیه سوخت در ایران بر اساس دستگاه تعیین می‌شود. مثلاً سهمیه سالانه سوخت یک استان در بخش کشاورزی 150 میلیون لیتر است در حالی که تعداد دستگاه‌های موجود این استان 30 هزار ماشین است. این 150 میلیون لیتر بین 30 هزار ماشین تقسیم می‌شود که اشتباه است زیرا تراکتوری که 75 قوه اسب بخار دارد سطح اراضی زیر کشت آن پنج هکتار است و سوخت کمتری مصرف می‌کند نسبت به تراکتوری که اسب بخار بالاتری داشته و عملیات زراعی آن برای 20 هکتار زمین است.
ایمانی افزود: وقتی به هر دو آن‌ها 500 لیتر سهمیه گازوئیل تعلق می‌گیرد در این شرایط اتفاقی که می‌افتد تراکتور با کار روی یک زمین پنج هکتاری در مقابل 20 هکتاری، مازاد سوخت خواهد داشت در حالی که کشاورز دیگر با کسری سوخت مواجه خواهد بود. این کشاورزان ناچارند سوخت مورد نیازشان را از بازار آزاد با هر لیتر 17 تا 20 هزار تومان خریداری کنند که قیمت دولتی آن 300 تومان است.
وی گفت: این عدم توزیع فنی و کارشناسی باعث شده یک کشاورز البته میزان سوخت بیشتر داشته باشد و مثلاً بفروشد به کشاورز دیگر که سهمیه تخصیص داده شده به او پایین است و اینجا ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید کشاورزان قاچاق سوخت کرده است.
مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران اظهار کرد: اگر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این مسئله توجه داشته باشد به‌طور قطع قاچاقی رخ نمی‌دهد و سیستم توزیع بر اساس عملکرد استاندارد انجام می‌شود.
ایمانی با بیان اینکه در حال حاضر بخش زیادی از تراکتورهای کشور مستهلک و تراکتورهای تولیدی داخل مثل خودروها مصرف سوخت استاندارد ندارند، گفت: استانداردهای جهانی با موارد داخلی ما متفاوت است. در این راستا، نخست باید استانداردسازی رعایت شود و مصرف سوخت پایین بیاید نه اینکه در حق کشاورز اجحاف شود.
وی با اشاره به اینکه تراکتور برای کشاورز فقط وسیله‌ای برای شخم زدن مزرعه نیست و با آن ده‌ها عملیات زراعی دیگر هم انجام می‌دهد، یادآور شد: در حال حاضر بیشتر کشاورزان گلایه‌مند هستند که این سوخت تکافوی نیازشان را نداده و باید سوخت مورد نیاز را از بازار آزاد با قیمت بالا تهیه کنند.
به گفته این مسئول صنفی در حوزه کشاورزی سهمیه سوخت یا باید بر اساس اسب بخار باشد یا سطح اراضی زیر کشت که تهیه کارت سوخت مثل تأمین سوخت بنزین ماهانه شارژ شود. اگر این گونه باشد عملکرد و سهمیه‌بندی شفاف و درست انجام خواهد شد.
ایمانی با بیان اینکه شیوه توزیع نیاز به اصلاح دارد تا مشکلات و چالش‌های سوخت بخش کشاورزی کمتر شود، در پایان گفت: در این شرایط به‌طور میانگین 30 درصد سوخت کاهش یافته در حالی که با توجه به برنامه هفتم پیشرفت در برخی محصولات تا 90 درصد و در برخی دیگر تا 40 درصد باید خودکفایی در کشور محقق شود. در کنار کاهش سوخت، کمبود کود و قیمت بالای آن، هزینه انرژی از آب و برق نیز گران شده و بذر هم با قیمت بالا عرضه می‌شود در حالی که نرخ گندم پایین است. بعد عنوان می‌شود چرا بهره‌وری در کشور پایین و عملکرد ضعیف است.
ارسال نظر

سوال: رنگ پرچم فرانسه؟ Abi

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار