گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:96913
استاندار همدان:

مهارت‌آموزی و نشاط اجتماعی، اولویت آموزش‌وپرورش استان باشد

امام‌جمعه همدان: مشارکت مردمی در مدارس، همسو با سیاست‌های دولت و تقویت‌کننده نظام آموزشی
مهارت‌آموزی و نشاط اجتماعی، اولویت آموزش‌وپرورش استان باشد
استاندار همدان با تأکید بر مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و ارتقای نشاط اجتماعی، خواستار برنامه‌ریزی جدی برای آغاز سال تحصیلی و بهره‌گیری از ظرفیت مدارس، معلمان و جامعه محلی شد تا هر مناسبت آموزشی و فرهنگی به فرصتی برای تقویت شور و تحرک اجتماعی تبدیل شود.
جلسه شورای آموزش‌‌وپرورش استان همدان روز یکشنبه با حضور جمعی از متولیان امر در سالن شهدای استانداری برگزار شد.
نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان در این مراسم با ابراز نگرانی از برخی کاستی‌های علمی و آموزشی مدارس، گفت: با وجود ظرفیت‌های زیاد علمی و فرهنگی استان، همچنان برخی مشکلات در حوزه آموزش باقی مانده است؛ یکی از مسائل مهم، جذب و استخدام نیروهای آموزشی است که باید با دقت و برنامه‌ریزی انجام گیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در محلات و انجمن‌های اولیا و مربیان، افزود: اگر این ظرفیت‌ها فعال شوند و مردم به‌طور مستقیم وارد عرصه مدرسه‌سازی و پشتیبانی آموزشی شوند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد؛ این امر نه‌تنها به آموزش‌وپرورش و نوسازی مدارس کمک می‌کند، بلکه با سیاست‌های کلان دولت در زمینه مردمی‌سازی آموزش نیز همسو است.
وی تأکید کرد: مدرسه باید به کانونی برای مشارکت اجتماعی و فرهنگی مردم تبدیل شود؛ هر محله‌ای که زمین یا ظرفیتی دارد، باید در خدمت آموزش‌وپرورش قرار گیرد تا آینده فرزندانمان تضمین شود.
* آموزش معلم یک نیاز اساسی و کلیدی برای نظام تعلیم و تربیت کشور است
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر جایگاه آموزش در پیشرفت کشور، گفت: دانشگاه و مدرسه بدون معلم معنا ندارد؛ آموزش معلم یک نیاز اساسی و کلیدی است و طبق برآوردهای مجلس، نظام آموزش‌وپرورش کشور دست‌ کم به 200 هزار معلم نیاز دارد تا به تراز مطلوب برسد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: این کمبود نیروی انسانی مربوط به یک استان خاص نیست و سراسر کشور را شامل می‌شود؛ هرچند مشکلات متعددی در کشور وجود دارد، اما نیاز واقعی آموزش‌وپرورش هنوز به طور کامل رفع نشده است. آنچه امروز در استان همدان مطرح شد، در دیگر استان‌ها نیز وجود دارد و یک نیاز فوری است که باید به آن توجه شود.
وی با اشاره به راهکارهای قانونی برای جبران این کمبود، گفت: یکی از راهکارها، استفاده از نیروهایی است که پیش از سال 93 یا پس از آن در آزمون‌ها شرکت کرده و پشت نوبت مانده‌اند. در مجلس قانونی تصویب کردیم که دولت بتواند درصورت نیاز از این نیروها استفاده کند؛ متأسفانه هنوز به جمع‌بندی نهایی با سازمان امور اداری و استخدامی نرسیده‌ایم، اما در مجلس پیگیری خواهیم کرد تا از ظرفیت این جوانان مستعد استفاده شود و حقی از آنان ضایع نشود. همچنین درصورت نیاز، قانون اجازه داده است از بازنشستگان نیز برای جبران کمبودها بهره گرفته شود.
این مقام مسئول اولویت جذب را «دانشجومعلمان» دانست و اضافه کرد: برای روش‌های نوین تدریس باید از کسانی استفاده شود که به‌صورت تخصصی در دانشگاه فرهنگیان یا رشته‌های تربیتی آموزش دیده‌اند، ممکن است افراد مدرک لیسانس داشته باشند، اما صلاحیت تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت را نداشته باشند؛ بنابراین استفاده از دانشجومعلمان یا به‌کارگیری معلمان برای تدریس دو نوبت، از راهکارهایی بوده که قانون‌گذار درنظر گرفته است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اهمیت مشارکت محلی و مردمی در آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: مدرسه باید به کانون فرهنگی محله تبدیل شود؛ یعنی روحانی مسجد، بسیج محله، معتمدین، معلمان و مدیران مدرسه همگی در قالب یک شورا همکاری کنند و ارتباطات و کمک‌های عمومی شکل بگیرد. این نگاه همان تحول بنیادینی بوده که در سند تحول آموزش‌وپرورش با عنوان حیات طیبه تعریف شده است.
حاجی‌بابایی سپس توضیح داد: حیات طیبه یعنی مدرسه‌ای علاوه‌بر دوره‌های پیش‌دبستانی و سه مقطع تحصیلی، سالن ورزشی، خدمات بهداشت و مشاوره، معاونت‌های تخصصی و سایر امکانات را نیز در اختیار داشته باشد؛ براساس سند تحول باید همه مدارس کشور به سمت حیات طیبه حرکت کنند. خوشبختانه در شهر همدان زیرساخت 20 مدرسه در قالب الگوی حیات طیبه فراهم شده و تلاش می‌کنیم در شهرک‌های جدید نیز این روند ادامه یابد.
وی در پایان سخنانش تأکید کرد: هیچ راهی برای پیشرفت کشور جز توجه به نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد، هر کشوری به همان میزان رشد می‌کند که برای آموزش‌وپرورش هزینه کند. امروز هم دولت و هم مجلس توجه ویژه‌ای به این حوزه دارند و مصوبات خوبی برای حمایت از آموزش‌وپرورش از محل منابع گاز، نفت و اعتبارات عمومی به تصویب رسیده است؛ این همراهی مشترک می‌تواند زمینه رشد جدی نظام آموزشی کشور را فراهم کند.
* توجه به کیفیت آموزشی و ارتقای فضای مدارس در اولویت باشد
دیگر نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شورای راهبردی آموزش‌وپرورش در سطح استان مأموریت بسیار حساسی برعهده دارد و باید برای آن سازوکار و اختیارات مؤثری تعریف شود؛ با وجود زحمات فراوان مدیران، همدان همچنان در حوزه کیفیت تحصیل در مقایسه با سایر استان‌ها جایگاه مطلوبی ندارد.
عباس صوفی با اشاره به نتایج کنکور، افزود: کنکور ویترین کار آموزش‌وپرورش است و متأسفانه نتایج به دست‌آمده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که باید برنامه‌ریزی جدی‌تری برای ارتقای کیفیت آموزشی استان داشته باشیم تا در سال‌های آینده در رده‌های بالای جدول قرار بگیریم.
وی تصریح کرد: کیفیت فضای آموزشی نیز به استانداردهای مطلوب نرسیده است. بسیاری از مدارس در حوزه تجهیزات و امکانات در شرایط مناسبی نیستند؛ لازم است این موضوع در دستور کار قرار گیرد و از ظرفیت فضاهای ورزشی و تربیت‌ بدنی نیز در کنار آموزش‌وپرورش استفاده شود. به‌ویژه در ایام تعطیلات، می‌توان فضاهای ورزشی مدارس را در اختیار عموم قرار داد تا به توسعه ورزش کمک شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها را موضوع سرویس مدارس دانست و گفت: این مسئله به‌ویژه برای مدارس استثنایی بسیار حیاتی است. متأسفانه بیش از یک‌سال بوده که این موضوع تعیین تکلیف نشده و باید هرچه سریع‌تر حل شود؛ نمایندگان مجلس نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
صوفی با اشاره به مشکلات تعیین وضعیت نیروهای آموزشی و پرسنلی، اظهار کرد: متأسفانه برخی بخشنامه‌های صادرشده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش در سال‌های گذشته اجرا نشده و همین امر باعث سردرگمی نیروهای خدوم و دلسوز این مجموعه شده است؛ همچنین وضعیت سرایداران و خدمت‌گزاران مدارس مناسب نیست و در برخی مدارس با ظرفیت یک‌هزار دانش‌آموز، تنها یک یا دو خدمت‌گزار فعالیت می‌کنند که کافی نیست و این قشر نیز نیازمند توجه جدی هستند.
وی در ادامه به ظرفیت‌های خیرین و بانک‌ها اشاره کرد و گفت: چندی پیش بانک پاسارگاد قصد داشت به‌عنوان فعالیت اجتماعی و خیریه مدرسه‌ای با نام دارالفنون احداث کند و یک‌هزار میلیارد تومان برای آن هزینه کند، اما به‌دلیل مشکلات مربوط به زمین، این طرح محقق نشد. نباید اجازه دهیم چنین ظرفیت‌های ارزشمندی از استان خارج شود؛ چراکه درصورت استفاده نکردن، استان‌های دیگر از آن‌ها بهره‌مند خواهند شد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش تأکید کرد: باید با استفاده از این ظرفیت‌ها و همراهی خیرین، کیفیت فضای آموزشی، تجهیزات مدارس و سطح تحصیل ارتقا یابد و مسیر حرکت آموزش‌وپرورش به سمت تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ایجاد مدارس حیات طیبه هدایت شود.
* مدیریت معلم‌محور و محله‌محور، کلید موفقیت در شرایط بحرانی
استاندار همدان نیز با تأکید بر اهمیت آغاز سال تحصیلی، گفت: روز اول مهر باید به یک پروژه نشاط اجتماعی تبدیل شود؛ این روز برای دانش‌آموزان، معلمان، فرهنگیان و همه مردم اهمیت دارد و باید با برنامه‌ریزی مناسب، شور و تحرک را در جامعه ایجاد کند. همه دستگاه‌های دولتی موظف‌اند پرچم جمهوری اسلامی را به‌صورت تمیز و نو در ورودی‌ها، میادین و حتی منازل به اهتزاز درآورند تا این مناسبت ملی با اقتدار برگزار شود.
حمید ملانوری‌شمسی افزود: کیفیت آموزش‌وپرورش شاخصی مهم برای سنجش عملکرد ما است؛ رتبه‌های کنکور، مسابقات هنری و ورزشی و دیگر شاخص‌ها نشان می‌دهند تا چه اندازه موفق بوده‌ایم. شورای آموزش‌وپرورش باید با جدیت به این امر توجه کند و با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان، دانشمندان و استعدادهای استان، برنامه‌ریزی دقیق و مستمر داشته باشد.
وی مهارت‌آموزی را جزء اولویت‌های اصلی آموزش دانست و گفت: مهارت‌آموزی نباید محدود به هنرستان‌ها، مدارس فنی‌وحرفه‌ای یا دانشگاه‌ها باشد و هر دانش‌آموز و دانشجویی باید فارغ از رشته تحصیلی، مهارت کافی داشته باشد؛ زیرا کسی که بدون مهارت فارغ‌التحصیل شود، جز باری اضافه برای جامعه نیست. کلاس‌های دینی، ریاضی، جغرافیا و سایر دروس باید به سمت مهارت‌آموزی و کاربرد عملی هدایت شوند.
نماینده عالی دولت در استان همدان همچنین بر ضرورت مدیریت خلاق و نوآورانه در مدارس تأکید کرد و افزود: باید از ظرفیت زمانی 9 ماهه تحصیل دانش‌آموزان به‌صورت خلاقانه استفاده کنیم و محدود به کتاب‌های درسی نشویم. دانش‌آموزان و دانشجویان باید با مهارت‌های کاربردی، تجربه عملی و توانمندی‌های واقعی فارغ‌التحصیل شوند تا در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری موفق باشند.
ملانوری‌شمسی‌ مدیریت معلم‌محور و محله‌محور را کلید موفقیت در شرایط بحرانی دانست و ابراز کرد: در بحران‌ها و شرایط غیر عادی، معلمان، دانش‌آموزان و مراکز محلی مانند مدارس، مساجد و پایگاه‌های بسیج باید نقش‌آفرینی کنند؛ این توانمندسازی باعث کاهش خسارات و مدیریت بهتر بحران می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت ورزش و استفاده از فضاهای آموزشی برای فعالیت‌های بانوان، تأکید کرد: فضاهای ورزشی مدارس دخترانه باید با رعایت حریم، امنیت و امکانات لازم در اختیار بانوان قرار گیرد؛ تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاه‌های اجرایی و آموزش‌وپرورش برای مدیریت این فضاها امضا شود تا امکان ورزش و فعالیت‌های جسمانی برای دانش‌آموزان و جامعه فراهم شود.
استاندار همدان در پایان سخنانش خطاب به اعضای شورای آموزش‌وپرورش، گفت: توصیه می‌کنم پیشنهادها و طرح‌های خود را پیش از جلسه به دبیرخانه ارائه کنید تا در دستور کار قرار گیرد. تمام دستگاه‌ها ازجمله برق، محیط زیست، دانشگاه‌ها، هلال احمر و دیگر اعضا باید طرح‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا تحول واقعی در حوزه آموزش‌وپرورش استان رقم بخورد.
* ثبت‌نام دانش‌آموزان و سلامت محیط آموزشی در اولویت قرار گرفت
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز اظهار کرد: از مجموع حدود 320 هزار دانش‌آموز استان، نزدیک به 6 هزار نفر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند.
حمزه امرایی افزود: موضوع ثبت‌نام این دانش‌آموزان به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفته و تیم‌های کارشناسی مأمور بررسی شده‌اند تا هیچ دانش‌آموزی از فرآیند تحصیل بازنماند.
وی در پایان سخنانش با تأکید بر اهمیت سلامت دانش‌آموزان، تصریح کرد: در بحث رنگ‌آمیزی مدارس، باید زمان‌بندی به‌گونه‌ای باشد که اثرات مواد شیمیایی بر فضای آموزشی به حداقل برسد و هیچ آسیبی به دانش‌آموزان وارد نشود.
* عملکرد استان بیشتر از میانگین کشوری است
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در پاسخ به اظهارات عباس صوفی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام رشته‌ها عملکرد دانش‌آموزان استان همدان بیشتر از میانگین کشوری است، اما همچنان جای تلاش و بهبود وجود دارد و باید به‌طور مستمر روی ارتقای کیفیت آموزشی کار شود؛ درحال حاضر تک‌رقمی‌ کنکور در استان نداریم، اما روند پیشرفت همچنان ادامه دارد.
سیدرسول شیدایی در ادامه اظهار کرد: برای سال تحصیلی جدید 10 مدرسه عشایری دیگر اختصاص یافته است تا تمامی دانش‌آموزان عشایر امکان تحصیل کامل داشته باشند.
وی با تأکید بر اهمیت توجه ویژه به تحصیل این دانش‌آموزان، افزود: درحال حاضر 800 دانش‌آموز عشایری در استان داریم که 324 نفر آن‌ها در سامانه سیدا به استان خوزستان ثبت شده‌اند و برای سایر دانش‌آموزان نیز هماهنگی‌های لازم با استان‌های مربوطه انجام شده تا هیچ‌یک از آن‌ها از تحصیل بازنماند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در ادامه به برگزاری انتخابات اعضای انجمن شورای آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: رزومه افراد واجد شرایط ارسال شده و فرآیند انتخاب اعضای اصلی درحال پیگیری است.
شیدایی همچنین با اشاره به برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش، اظهار کرد: طبق این برنامه، طی پنج سال آینده 50 درصد دانش‌آموزان باید در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند و تلاش ما این است که از امسال این هدف محقق شود؛ در همین راستا، دوره‌های توانمندسازی مختلف برای معلمان نیز برگزار شده است.
وی با تأکید بر اولویت کیفیت‌بخشی به مدارس محروم، گفت: یکی از مسائل مهم، سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی است که سال گذشته به‌دلیل عدم پرداخت سهم شهرداری، این موضوع محقق نشد؛ درخواست تشکیل جلسه مشترک با شهرداری، سازمان برنامه و بودجه استان و اداره کل آموزش‌وپرورش ارائه شده و امیدواریم امسال این مشکل برطرف شود.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان درباره هدایت تحصیلی توضیح داد: 99 درصد مشکلات موجود در این زمینه مربوط به فرآیند هدایت تحصیلی است؛ در مرکز استان به‌دلیل برگزاری امتحانات خردادماه، ثبت‌نام‌ها زودتر انجام می‌شود، اما در برخی مناطق حاشیه‌ای این روند با تأخیر همراه بوده است؛ با دستور اخیر وزیر آموزش‌وپرورش، معاونت مربوطه موظف شد موضوع هدایت تحصیلی را به‌طور ویژه پیگیری کند تا نتایج نهایی در اسرع وقت در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.
* ثبت‌نام پایه اول ابتدایی به‌صورت فردی پیگیری می‌شود
شیدایی ادامه داد: در ثبت‌نام پایه اول ابتدایی، حدود سه درصد از دانش‌آموزان هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند که این آمار با اطلاعات ثبت احوال مطابقت دارد؛ برای رفع این مشکل، از ثبت احوال درخواست کرده‌ایم مشخصات دقیق متولدین سال مربوط به پایه اول ابتدایی را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهد تا بتوانیم به‌صورت فردی دلایل عدم ثبت‌نام هر دانش‌آموز را بررسی کنیم.
وی با اشاره به مقاطع میانی، افزود: پیگیری‌ها درحال انجام است و بخش عمده مشکلات مربوط به ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دهم است؛ در این زمینه مجوز و دستور دادستانی نیز کسب شده، اما هنوز اطلاعات کامل از سوی ثبت احوال در اختیار آموزش‌وپرورش قرار نگرفته و هدف ما این است که هیچ دانش‌آموزی به‌دلیل مشکلات ثبت‌نام از چرخه تحصیل بازنماند.
* 3 منطقه بیشترین مشکل نیروی انسانی را دارند
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان درباره نیروی انسانی گفت: حدود 80 درصد کمبودها تاکنون برطرف شده است، اما سه منطقه استان همچنان با چالش کمبود نیرو مواجه هستند.
شیدایی افزود: در منطقه شیرین‌سو به‌دلیل فاصله از مرکز استان، کمبود بیشتری وجود دارد و حدود 62 نفر کسری نیرو داریم؛ همچنین مناطق خزل و کبودراهنگ نیز نیازمند حمایت ویژه هستند.
وی درباره راهکار جبران این کمبودها گفت: پیشنهاد استفاده از دانشجویان سال آخر دانشگاه فرهنگیان در این سه منطقه مطرح شده است؛ سال گذشته از این ظرفیت در کل استان استفاده شد، اما امسال صرفاً در همین مناطق به‌کار گرفته خواهند شد.
* نوآوری آموزشی و توجه ویژه به مدارس دولتی ضروری است
بهروز کارخانه‌‌ای، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز با تأکید بر اهمیت نوآوری در آموزش‌وپرورش، ابراز کرد: مجوزهای آموزشی اهمیت زیادی دارند و باید فراتر از مسائل کلان، نوآوری‌های عملی نیز در مدارس پیاده شود؛ یکی از پیشنهادهای ارزشمند این است که کتابی شامل فرهنگ، جاذبه‌ها، شخصیت‌ها و مفاهیم مهم استان به‌صورت اختیاری در مدارس تدریس شود که این اقدام به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با مفاهیم و داشته‌های فرهنگی و تاریخی خود آشنا شوند.
* توجه ویژه به زنگ ورزش و سلامتی در مدارس دولتی
همچنین مدیرکل اجتماعی استانداری همدان نیز با اشاره به وضعیت مدارس دولتی، اظهار کرد: در زمینه اعتبارات سرانه، مشاوران و کلاس‌های کنکوری باید نگاه ویژه‌ای به مدارس دولتی داشته باشیم؛ به عنوان نمونه، از 40 دانش‌آموز با رتبه برتر در دو سال گذشته، تنها پنج نفر از مدارس دولتی بودند، درحالی که استعدادهای بسیاری در این مدارس وجود دارند.
اسدالله ربانی افزود: مشکلاتی نیز در مدارس وجود دارد؛ ازجمله کمبود امکانات ورزشی و افزایش برخی بیماری‌ها. هرسال نزدیک به دو هزار نفر با مشکلات سلامت مواجه می‌شوند که بخشی از آن‌ها مربوط به دانش‌آموزان مدارس است. ازاین‌رو بازرسی‌هایی با هماهنگی آموزش‌وپرورش آغاز شده و توجه ویژه به زنگ ورزش و سلامتی و سایر اقدامات حمایتی، در مدارس دولتی دنبال خواهد شد.
* توسعه فضاهای آموزشی متناسب با نیازهای جمعیتی ضروری است
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز با اشاره به ضرورت ارتقای زیرساخت‌های آموزشی، گفت: با توجه به رشد شهرک‌های مسکونی و ایجاد شهرهای جدید، توسعه و احداث فضاهای آموزشی باید همگام با نیازهای جمعیتی پیش برود؛ متأسفانه در برخی موارد واگذاری زمین و تخصیص فضا برای ساخت مدارس با تأخیر انجام می‌شود که این امر روند کار را دشوار می‌کند.
محمد شهلایی سیدحسنی افزود: تعلیم و تربیت نیازمند نگاه تخصصی است و نمی‌توان آن را صرفاً با آمار و ارقام یا محدود کردن موضوع به متراژ زمین‌ها سنجید؛ هر منطقه براساس ویژگی‌های جمعیتی، فرهنگی و اجتماعی خود به برنامه‌ریزی دقیق و متناسب نیاز دارد.
وی با تأکید بر ضرورت حمایت دستگاه‌های مسئول در تخصیص زمین و امکانات، خاطرنشان کرد: همدان همچون تهران و سایر کلان‌شهرها با کمبود فضاهای آموزشی مواجه بوده و برای رفع این نیاز، همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها ضروری است؛ احداث و توسعه مدارس تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه سرمایه‌گذاری مستقیم جهت روشن شدن آینده جامعه و فرزندان ما به‌شمار می‌رود.
* پروژه مهر امسال با محوریت توسعه عدالت آموزشی اجرا می‌شود
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان همدان نیز گفت: اصلی‌ترین مأموریت آموزش‌وپرورش در ایام تابستان، آماده‌سازی فضاهای آموزشی برای آغاز سال تحصیلی جدید است و این مأموریت همه‌ساله براساس شیوه‌نامه‌ای از سوی وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ و اجرا می‌شود.
مهدی عابدینی‌نیا با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر مشارکت مردم در امور آموزشی و مدرسه‌سازی، افزود: این نگاه، رویکرد تازه‌ای نیست؛ بلکه ریشه در گفتمان امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و تجربه‌های موفق جهاد سازندگی دارد. درواقع هدف اصلی، تنها ساخت مدرسه نیست، بلکه ارتقای فرهنگ مشارکت عمومی و رشد اجتماعی مردم است.
وی با بیان اینکه امکانات دولتی به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای آموزشی جامعه نیست، گفت: پروژه مهر امسال با شعار توسعه عدالت آموزشی برای همه مدارس ایران آغاز شده و هفت کارگروه تخصصی در استان شکل گرفته است؛ از آماده‌سازی فضاهای آموزشی و سازمان‌دهی نیروی انسانی تا کیفیت‌بخشی تربیتی، تندرستی و پیش‌دبستانی، همگی در دستور کار قرار دارند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان همدان ادامه داد: در سال تحصیلی پیش‌ رو با وجود کمبود نیرو، هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد ماند. این مهم با تدابیر مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان، همکاری بازنشستگان و جذب نیروهای جدید محقق می‌شود.
عابدینی‌نیا همچنین به عملکرد مثبت استان در حوزه ثبت‌نام اشاره کرد و گفت: در ثبت‌نام پایه اول ابتدایی تاکنون بیش از 97 درصد، در پایه هفتم بیش از 99 درصد و در پایه دهم حدود 64 درصد ثبت‌نام انجام شده است؛ علت پایین‌تر بودن آمار پایه دهم به برگزاری امتحانات شهریورماه و فرایند هدایت تحصیلی بازمی‌گردد که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه مهر امسال با نگاه ویژه به عدالت آموزشی و تحول در شیوه‌های یاددهی- یادگیری، نویدبخش سال تحصیلی پویاتر برای دانش‌آموزان استان همدان خواهد بود.
* هیچ کلاس درسی بدون معلم آغاز نخواهد شد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان همدان در ادامه با اشاره به وضعیت نیروی انسانی استان، گفت: درحال حاضر 18 هزار و 210 فرهنگی در استان فعالیت دارند، اما همچنان نیاز جدی به معلم وجود دارد و درمجموع کمبود یک‌هزار و 285 معلم در مقاطع مختلف داریم. به‌ویژه 555 معلم در ابتدایی و 145 معلم در متوسطه؛ البته این آمار تنها مربوط به کلاس‌های درسی است و نیروهای پرورشی در آن لحاظ نشده‌اند.
عابدینی‌نیا با بیان اینکه کمبودها با همکاری بازنشستگان و اضافه‌تدریس جبران می‌شود، افزود: سال گذشته 45 هزار ساعت اضافه‌تدریس داشتیم. امسال با وجود تداوم نیازها، تلاش شده است هیچ کلاسی در استان بدون معلم آغاز نشود و تا امروز بیش از 80 درصد کمبودها برطرف شده است.
وی درباره توزیع کتاب‌های درسی نیز اظهار کرد: تاکنون 36 هزار دانش‌آموز نسبت به ثبت‌نام کتاب اقدام کرده‌اند و بخش عمده‌ای از آن‌ها کتب خود را تحویل گرفته‌اند. اختلاف آماری موجود مربوط به دانش‌آموزانی است که ثبت‌نام مدرسه‌ آن‌ها هنوز نهایی نشده؛ در این حوزه نیز استان همدان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان همدان در بخش دیگری از سخنانش به طرح «شهید روح‌الله عجمیان» در مدارس اشاره کرد و گفت: این طرح با پنج هدف اصلی ازجمله شاداب‌سازی محیط مدارس، بهسازی و تجهیز امکانات دنبال می‌شود؛ امسال حدود دو هزار کلاس درس رنگ‌آمیزی و تعمیر و بیش از 25 هزار کیلو رنگ و 12 هزار کیلو رنگ روغنی میان مدارس استان توزیع شد.
عابدینی‌نیا در پایان سخنانش تأکید کرد: تجربه‌های موفقی از مشارکت اولیا، معلمان و دانش‌آموزان در بازسازی مدارس وجود دارد؛ نمونه شاخص آن مدرسه شهدای علم و فناوری است که با همکاری همه عوامل مدرسه احیا شد و هم‌زمان فعالیت‌های تربیتی همچون برگزاری نماز جماعت و تلاوت قرآن نیز در آن جریان دارد. این نشان می‌دهد مدرسه تنها یک فضای آموزشی نیست، بلکه مرکز تربیت و مشارکت اجتماعی نیز به‌شمار می‌آید.
ارسال نظر

سوال: بزرگ‌ترین اقیانوس؟ Aram

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار