88 درصد جادههای مرکزی دوطرفه بدون جداکننده هستند
فرمانده پلیس راه استان مرکزی با هشدار درباره وضعیت ایمنی محورهای مواصلاتی این استان، از وجود بیش از 5600 کیلومتر جاده بدون «جداکننده میانی» خبر داد و این موضوع را «یک چالش ایمنی جادهای» توصیف کرد.
«روحالله آشوری» با اشاره به آمار دقیق راههای تحت نظارت این پلیس، اظهار داشت: طول کل محورهای جادهای، آزادراهی، بزرگراهی، اصلی، فرعی و روستایی در استان مرکزی 6 هزار و 431 کیلومتر است که از این مقدار، 5 هزار و 680 کیلومتر معادل 88 درصد آن، به صورت دوطرفه و بدون هیچ گونه جداکننده فیزیکی (نیوجرسی) است و این خود یک خطر و چالش بزرگ ایمنی به شمار میرود.
وی با بیان اینکه «4 هزار و 456 کیلومتر از این شبکه راهها را جادههای روستایی تشکیل میدهند»، به آماری از تصادفات اشاره کرد و افزود: متأسفانه در فروردین ماه امسال، شاهد افزایش محسوس تصادفات در محورهای فرعی و روستایی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم. یکی از عوامل اصلی این اتفاق، نبود زیرساختهای ایمنی لازم در این محورهاست.
فرمانده پلیس راه استان مرکزی با تفکیک اقدامات انجام شده، توضیح داد: خوشبختانه در سالهای اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است. محورهای پرتردد و حادثهخیز بسیاری که در گذشته مشکلات زیادی ایجاد میکردند، اصلاح هندسی شده و به صورت رفت و برگشت مجزا (با جداکننده) درآمدهاند. اما با این وجود، هنوز حدود 5600 کیلومتر محور بدون جداکننده داریم که جای نگرانی فراوان دارد.
آشوری به روند هوشمندسازی راهها اشاره کرد و گفت: پیگیری نصب دوربینهای نظارتی نسل دوم و هوشمندسازی محورها در دستور کار قرار دارد. استان مرکزی در حوزه نصب دوربین با تراکم قابل قبولی پیش رفته و حتی از میانگین کشوری که به ازای هر 29 کیلومتر یک دوربین است نیز بهتر عمل کرده، اما ما به این وضعیت راضی نیستیم و در جلسات درونسازمانی به طور مستمر پیگیر افزایش تعداد و ارتقای کیفیت این دوربینها هستیم.
شناسایی و اولویتبندی کانونهای حادثهخیز
وی در ادامه به تشریح دقیقترین نقاط حادثهخیز استان پرداخت و گفت: آزادراه ساوه-همدان (محور کربلا) در محدوده 40 کیلومتری از کیلومتر 20 تا 61 به دلیل مشکلات اساسی در رویه آسفالت و نبود جداکننده میانی، تقاطع «خانه میران» (پیش خانه میران) و همچنین گردنه «سییک» که نیازمند جداسازی مسیر رفت و برگشت است، در صدر این فهرست قرار دارند. پیگیری برای رفع خطر این نقاط در کمیسیون ایمنی راهها و سوانح در جریان است.
آشوری از دیگر پروژههای مهم ایمنسازی نام برد: محور الیگودرز در خمین، جاده زیبا در محلات و به ویژه کنارگذر شمالی اراک از پروژههای شاخص هستند. در خصوص کنارگذر اراک، سال گذشته 25 کیلومتر از آن به آزادراه تبدیل شد که تأثیر بسیار مثبتی در کاهش تصادفات داشت. امیدواریم تا پایان سال جاری، 25 کیلومتر باقیمانده از این محور از فراهان تا بزرگراه قم (ستان مهآباد) نیز تکمیل شود تا به طور کامل دغدغه ایمنی در این کنارگذر مرتفع گردد.
وی گفت؛ با تکمیل پروژههای در دست اجرا و هوشمندسازی هرچه بیشتر، امیدواریم شاهد کاهش چشمگیر حوادث تلخ رانندگی در استان باشیم.
«روحالله آشوری» با اشاره به آمار دقیق راههای تحت نظارت این پلیس، اظهار داشت: طول کل محورهای جادهای، آزادراهی، بزرگراهی، اصلی، فرعی و روستایی در استان مرکزی 6 هزار و 431 کیلومتر است که از این مقدار، 5 هزار و 680 کیلومتر معادل 88 درصد آن، به صورت دوطرفه و بدون هیچ گونه جداکننده فیزیکی (نیوجرسی) است و این خود یک خطر و چالش بزرگ ایمنی به شمار میرود.
وی با بیان اینکه «4 هزار و 456 کیلومتر از این شبکه راهها را جادههای روستایی تشکیل میدهند»، به آماری از تصادفات اشاره کرد و افزود: متأسفانه در فروردین ماه امسال، شاهد افزایش محسوس تصادفات در محورهای فرعی و روستایی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم. یکی از عوامل اصلی این اتفاق، نبود زیرساختهای ایمنی لازم در این محورهاست.
فرمانده پلیس راه استان مرکزی با تفکیک اقدامات انجام شده، توضیح داد: خوشبختانه در سالهای اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است. محورهای پرتردد و حادثهخیز بسیاری که در گذشته مشکلات زیادی ایجاد میکردند، اصلاح هندسی شده و به صورت رفت و برگشت مجزا (با جداکننده) درآمدهاند. اما با این وجود، هنوز حدود 5600 کیلومتر محور بدون جداکننده داریم که جای نگرانی فراوان دارد.
آشوری به روند هوشمندسازی راهها اشاره کرد و گفت: پیگیری نصب دوربینهای نظارتی نسل دوم و هوشمندسازی محورها در دستور کار قرار دارد. استان مرکزی در حوزه نصب دوربین با تراکم قابل قبولی پیش رفته و حتی از میانگین کشوری که به ازای هر 29 کیلومتر یک دوربین است نیز بهتر عمل کرده، اما ما به این وضعیت راضی نیستیم و در جلسات درونسازمانی به طور مستمر پیگیر افزایش تعداد و ارتقای کیفیت این دوربینها هستیم.
شناسایی و اولویتبندی کانونهای حادثهخیز
وی در ادامه به تشریح دقیقترین نقاط حادثهخیز استان پرداخت و گفت: آزادراه ساوه-همدان (محور کربلا) در محدوده 40 کیلومتری از کیلومتر 20 تا 61 به دلیل مشکلات اساسی در رویه آسفالت و نبود جداکننده میانی، تقاطع «خانه میران» (پیش خانه میران) و همچنین گردنه «سییک» که نیازمند جداسازی مسیر رفت و برگشت است، در صدر این فهرست قرار دارند. پیگیری برای رفع خطر این نقاط در کمیسیون ایمنی راهها و سوانح در جریان است.
آشوری از دیگر پروژههای مهم ایمنسازی نام برد: محور الیگودرز در خمین، جاده زیبا در محلات و به ویژه کنارگذر شمالی اراک از پروژههای شاخص هستند. در خصوص کنارگذر اراک، سال گذشته 25 کیلومتر از آن به آزادراه تبدیل شد که تأثیر بسیار مثبتی در کاهش تصادفات داشت. امیدواریم تا پایان سال جاری، 25 کیلومتر باقیمانده از این محور از فراهان تا بزرگراه قم (ستان مهآباد) نیز تکمیل شود تا به طور کامل دغدغه ایمنی در این کنارگذر مرتفع گردد.
وی گفت؛ با تکمیل پروژههای در دست اجرا و هوشمندسازی هرچه بیشتر، امیدواریم شاهد کاهش چشمگیر حوادث تلخ رانندگی در استان باشیم.
ارسال
نظر
*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد
نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین
(فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر
شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای
نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.