ضرورت گفتمانسازی و شبکهسازی در مسیر تحقق مدرسه تراز
به گزارش سپهرغرب و به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزشوپرورش استان همدان، رسول شیدایی در جلسه کارگروه راهبری تحول اداری استان همدان با اشاره به اهمیت بازتعریف جایگاه مدرسه در ساختار اجتماعی، اظهار کرد: مدرسه تراز باید فراتر از یک نهاد آموزشی عمل کند و به مرکز تعاملات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی محله تبدیل شود.
شیدایی با تأکید بر ضرورت گفتمانسازی و شبکهسازی پیرامون مدرسه تراز، این نهاد آموزشی را محور تحول اجتماعی دانست و خواستار نقشآفرینی همهجانبه مدیران مدارس در محلهها شد و بیان کرد: برای رسیدن به این هدف باید معلمان، دانشآموزان، اولیا و ابعاد مختلف مدرسه تراز را بشناسیم و درک مشترکی از مأموریت آن ایجاد کنیم؛ این مدرسه باید با نیازهای بومی هر منطقه همراستا و پاسخگوی اقتضائات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی محله باشد.
وی نقش مدیر مدرسه را کلیدی دانست و عنوان کرد: مدیر مدرسه در مدرسه تراز باید همهکاره محله باشد؛ از هدایت تربیتی دانشآموزان گرفته تا تعامل با خانوادهها، نهادهای محلی و حتی مدیریت بحرانهای اجتماعی. این نگاه جدید، نیازمند توانمندسازی مدیران و بازتعریف مأموریتهای آنان است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان با اشاره به اهمیت توجه به بوم در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی، خاطرنشان کرد: مدارس تراز باید براساس ویژگیهای بومی هر منطقه شکل بگیرند؛ این یعنی شناخت دقیق ظرفیتهای محلی، فرهنگ منطقه و نیازهای خاص دانشآموزان در هر ناحیه. تنها در این صورت است که مدرسه میتواند به مأمن رشد و شکوفایی نسل آینده تبدیل شود.