گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:96169
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان خبر داد:

افزایش ظرفیت آموزشی استان با تحویل 44 مدرسه تا مهرماه

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان همدان: 15 درصد مدارس استان دارای کد تخریب و 35 درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند
افزایش ظرفیت آموزشی استان با تحویل 44 مدرسه تا مهرماه
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه 110 پروژه نهضت توسعه عدالت آموزشی برای استان درنظر گرفته شده است، گفت: 44 مورد از این تعداد در مهرماه سال جاری تحویل آموزش‌وپرورش خواهد شد؛ 31 مورد آن امسال و مابقی سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید که همگی خیرساز و مشارکتی هستند.
محمد شهلایی‌ سیدحسنی بعدازظهر شنبه در جمع خبرنگاران در سالن جلسات اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان سخنانی مبسوط، به تشریح وضعیت پروژه‌های آموزشی استان پرداخت و به‌مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: همه ما چشم و گوشمان به گزارش‌ها و تحلیل‌های شما است؛ خبرنگاران در شادی‌ها و غم‌های مردم همواره حاضر بوده‌اند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان درباره طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی اظهار کرد: این طرح از سال گذشته در سراسر کشور آغاز و نظام مسائل آن در هشت بخش مختلف تقسیم‌بندی شده که یکی از آن‌ها سامان‌دهی مدارس کانکسی است؛ استان همدان دارای چهار مدرسه کانکسی بوده که نسبت به سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارد.
شهلایی سیدحسنی توضیح داد: در هر استان استانداران به‌عنوان رئیس طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی تعیین شدند و هر پروژه یک نماینده مردمی دارد که می‌تواند در حوزه‌های مختلف اعم از مادی و معنوی به پیشبرد اهداف کمک کند.
وی ادامه داد: استان همدان دارای 108 تیم مردمی است که در این راستا فعالیت دارند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه در برش استانی این طرح 110 پروژه نهضت توسعه عدالت آموزشی برای استان درنظر گرفته شده است، گفت: 44 مورد از این تعداد در مهرماه سال جاری تحویل آموزش‌وپرورش خواهد شد؛ 31 مورد آن امسال و مابقی سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید که همگی خیرساز و مشارکتی هستند.
وی اظهار کرد: در این میان چهار پروژه کانکسی با چهار کلاس و 63 پروژه نیمه‌تمام با 452 کلاس که نیازمند اعتباری در حد یک همت هستند، بخشی از این طرح‌ها به‌شمار می‌آیند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان افزود: همچنین 18 پروژه تخریبی با 71 کلاس و 23 مدرسه، نیازمند سامان‌دهی هستند که در این طرح قرار گرفته‌اند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان ابراز کرد: درمجموع هدف‌گذاری ما طی سال تحصیلی 1404 در قالب این طرح احداث و بهسازی 625 کلاس درس است که منابع مالی آن با ظرفیت خیران، اعتبارات مالیاتی، کمک‌های مردمی و قوانین بالادستی تأمین خواهد شد.
شهلایی سیدحسنی در بخش دیگر سخنان خود اذعان کرد: همچنین کار هفت استخر نیمه‌تمام ورزشی به‌دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده‌ است که این موضوع با توجه به نیاز جوانان به فضاهای ورزشی، نیاز به توجه ویژه دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان به کلاس‌های با تراکم بالا نز پرداخت و عنوان کرد: این موضوع ازنظر فضا و یادگیری تأثیر زیادی دارد که در این مورد اکثر استان‌ها دچار مشکل هستند؛ با کمک خیرین مدرسه‌ساز دو مدرسه در کبودراهنگ و همدان ساخته خواهد شد.
وی ادامه داد: یک پژوهشگاه در دانشگاه فرهنگیان همدان درحال ساخت است که مهرماه کار آن به پایان می‌رسد و یک مورد پژوهش‌سرای نیمه‌کاره نیز در ملایر وجود دارد.
شهلایی سیدحسنی با اشاره به اینکه بر 350 پروژه توسط همکاران ما نظارت می‌شود، افزود: اعتبارات استانی دارای محدودیت است، اما اعتبارات خوبی در سطح ملی برای ما درنظر گرفته شده که حدود 780 میلیارد تومان است؛ بخشی از آن برای پروژه‌های خیرین و برخی نیز برای سایر پروژه‌ها و ظرفیت‌های ورزشی است.
وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های مجموعه که کمبود نیرو است، گفت: نیروهای انسانی ما پاسخگوی حجم زیاد پروژهای موجود نیستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان افزود: رسانه‌ها آخرین وضعیت پروژه‌‌های ما را از فرمانداران هر شهرستان پیگیری کنند.
شهلایی سیدحسنی یکی از مشکلات شهر همدان را کمبود زمین دانست و ابراز کرد: کمبود زمین مناسب برای فضای آموزشی به‌خصوص در کنار پروژه‌های مسکن ملی، موضوعی است که در آینده می‌تواند چالشی جدی برای استان ما باشد.
وی ادامه داد: 6 لکه آموزشی پیش‌تر در پروژه‌ کوی پرواز درنظر گرفته شده بود که یک پانزدهم استاندارهای آموزشی بوده؛ البته ممکن است این میزان نیز کاهش یابد که یک دغدغه جدی بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.
شهلایی سیدحسنی در پایان سخنانش با اشاره به اهمیت مدارس به‌عنوان مراکز تربیت آینده‌‌سازان کشور، از رسانه‌ها خواست تا با انعکاس دقیق نیازهای آموزشی، در جلب حمایت‌های بیشتر یاریگر باشند.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان همدان نیز با تقدیر از نقش خبرنگاران در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، گفت: شما خبرنگاران با قلم و پیگیری‌های خود می‌توانید دولت را به اجرای پروژه‌های ضروری وادار کنید؛ امروز نیازمند همراهی شما برای جذب بیشتر خیرین و حل مشکلاتی مانند کمبود فضای آموزشی هستیم.
علی فراهانی با بیان اینکه از سال 77 در مجمع خیرین مطابق با سایر شهرهای کشور آغاز به کار کردیم، اظهار کرد: ما در استان نسبت به بسیاری شهرها وضعیت بهتری داریم که نتیجه حضور خالصانه خیرین استان است.
وی افزود: 264 نفر از خیرین ما انحصاراً مدرسه ساختند و مجموع خیرین حقیقی و حقوقی ما بیش از یک‌‌هزار نفر هستند که در طول بیش از 27 سال بیش از 700 میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی هزینه کرده‌اند و بیش از 75 درصد آن محقق شده است.
فراهانی ادامه داد: این طرح‌ها در قالب 435 پروژه بوده که دو هزار و 643 کلاس درس با مساحت بیش از 304 هزار متر مربع فضای آموزشی همراه است.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته تعهدات ما حدود 147 میلیارد تومان بوده است، ابراز کرد: صددرصد این مبلغ محقق شده و برآورد ما آن است که حدود 200 میلیارد تومان در سال جاری کار انجام خواهد شد؛ حدود 35 تا 40 درصد پروژه‌های دولتی توسط خیرین پیگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: 35 تا 40 درصد کل پروژه‌های آموزشی را پروژه‌های خیرساز تشکیل می‌دهند، اگرچه خیرین مدرسه‌ساز استان برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام خود به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.
فراهانی در بخش دیگر سخنان خود درخصوص وضعیت فضاهای آموزشی استان تصریح کرد: 15 درصد مدارس استان دارای کد تخریب و 35 درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند.
وی همچنین با اشاره به نقش قابل توجه بانوان خیر استان همدان، اظهار کرد: بانوان همدانی تاکنون 168 پروژه را به سرانجام رسانده‌اند که شامل ساخت 69 مدرسه و اجرای 16 پروژه آموزشی است؛ به‌واقع 18 درصد از کل فضاهای آموزشی ساخته‌‌شده را به خود اختصاص داده‌‌اند.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز همدان با اشاره به اینکه میانگین سرانه آموزشی در همدان 4.93 متر مربع و در دنیا 8.35 متر مربع است، تصریح کرد: با توجه به آنچه بیان شد، برای رسیدن به استانداردهای جهانی بیش از 45 میلیون متر مربع فضای آموزشی در استان کمبود داریم.
فراهانی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان مهرماه امسال برگزار خواهد شد؛ امیدواریم این مهم با حضور خیران برگزار شود و رسانه‌ها به ما کمک کنند تا بتوانیم در حوزه مدرسه‌سازی خیرین بیشتری را برای مشارکت جلب کنیم؛ چراکه فضای آموزشی ما برای رسیدن به سرانه جهانی نیاز به حضور پُررنگ خیرین دارد.
در بخش دیگر این جلسه معاون برنامه‌ریزی و مشارکت‌های مردمی اداره‌ کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز گفت: پویش اهالی مدرسه‌ساز در استان همدان آغاز شده که در آن مردم یا ساکنان یک منطقه و یا افرادی که به آن دیار تعلق دارند، به‌صورت مالی، فکری و عملی در امر مدرسه‌سازی مشارکت می‌کنند.
مریم بهمرام با اشاره به اینکه «مدرسه ایران» پویشی است که پس از جنگ آغاز شد، اظهار کرد: همچنین مدرسه مادر و آجرهای امید نیز از دیگر پویش‌هایی هستند که از استان همدان آغاز شده‌اند و مردم می‌توانند براساس سلیقه و علاقه خود با انتخاب پویش‌ها در مدرسه‌سازی مشارکت کنند.
وی با اشاره به دیگر طرح این اداره با نام یاران، تصریح کرد: این طرح کشوری به‌گونه‌ای است که چند نفر به‌صورت مشترک یک مدرسه را احداث می‌کنند.
معاون برنامه‌ریزی و مشارکت‌های مردمی اداره‌ کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه طرح سراج برای هوشمندسازی مدارس اجرا می‌شود، ابراز کرد: طبق این طرح 50 درصد هزینه‌ها توسط خیرین و 50 درصد دیگر توسط دولت برای هوشمندسازی مدارس تأمین خواهد شد.
وی در پایان سخنان خود افزود: مدرسه اولیا نیز با محوریت انجمن اولیا و مربیان برای تقویت همکاری این نهاد با مدرسه ایجاد می‌شود.
ارسال نظر

سوال: تعداد روزهای هفته؟ 7

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار