شناسه خبر:80791
1402/12/28 11:18:23

سپهرغرب، گروه کاردانش: دبیر ستاد نانو و میکرو معاونت علمی گفت: براساس آخرین پیمایش انجام شده محصولات نانوی ایران به 48 کشور دنیا صادر شدند که عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه و گرجستان 5مقصد اول صادرات بودند.

عماد احمدوند با اعلام اینکه تا پایان سال 1402 تعداد 1808 محصول نانو در بیش از 15 حوزه صنعتی مبتنی بر فناوری‌های داخلی تولید و روانه بازار شده است، اظهار کرد: هفتمین طرح پیمایش بازار شرکت‌های نانو به منظور گردآوری آمار اقتصادی و بازار حوزه فناوری نانو، با هدف تحلیل اقتصادی بازار محصولات و خدمات شرکت‌های نانو و اندازه گیری شاخص‌های اقتصادی سند توسعه فناوری نانو، در نیمه اول سال 1402 اجرا شد.
دبیر ستاد نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: در این طرح از 350 شرکت نانویی بطور کتبی دعوت به مشارکت شد که حدود 80 درصد با ارائه آمار فروش و صادرات محصولات نانوی خود در طرح مشارکت کردند.
احمدوند با اشاره به اینکه حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران براساس این پیمایش بیش از 30 هزار میلیارد تومان محاسبه شد، بیان کرد: ارزش دلاری این بازار برابر با یک میلیارد و 125 میلیون دلار است که از این مقدار، 69 میلیون دلار (حدود 6 درصد از کل بازار نانو) را صادرات این محصولات تشکیل داده‌اند.
وی ادامه داد: شیرآلات بهداشتی، نانوکاتالیست نفت و گاز، نانوکاتالیست خودرو، کاشی‌های ساختمانی و تزئینی و محصولات اپتوالکترونیک، به ترتیب 5 محصول پرفروش سال 1401 بودهاند. سه حوزه صنعتی ساخت و ساز، خودرو و حمل و نقل، و نفت و گاز و پتروشیمی به ترتیب بیشترین حجم از بازار نانوی سال گذشته را در اختیار داشتند.
دبیر ستاد نانو و میکرو با اعلام اینکه محصولات نانوی ایران براساس آخرین پیمایش به 48 کشور دنیا صادر شدند که عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه و گرجستان پنج مقصد اول صادرات محصولات نانو ایران بودند، خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد از کل صادرات نانوی ایران به این 5 کشور صورت گرفته است.
احمدوند تصریح کرد: هشتمین طرح پیمایش بازار نیز در سال 1403 برای ارزیابی فروش محصولات نانو در سال 1402 انجام می‌شود.

شناسه خبر 80791