اکسیر امید در اندیشه مهدویت
* رکن طلایی مهدیباوری و مهدویپژوهی
1- امید به تشکیل حکومت مهدوی و حکومت صالحان
رأس هرم و اوج شکوفایی و شکلگیری تمدن نوین اسلامی، در برقراری حکومت امام مهدی (عجلالله تعالی فرجهالشریف) خود را نشان میدهد؛ امید به تشکیل این حکومت، موضوع و شاخص اصلی مهدیباوری و مهدویپژوهی است. درواقع یکی از متعلقات امید در اندیشه مهدویت، درک این حکومت الهی در آینده بسیار نزدیک است که هم برخی از آیات و هم روایات به این موضوع اشاره دارد: «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!». در دعای افتتاح نیز این امیدواری به برقراری حکومت صالحان اینچنین مورد اشاره و امید قرار میگیرد: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیک فِی دَوْلَةٍ کرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ؛ خدایا به سوی تو مشتاقیم برای یافتن دولت کریمهای که اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانی».
2- امید به عدالت فراگیر و جهانی
یکی دیگر از متعلقات امیدواری در سبک زندگی مهدیباوران، امید و انتظار به گسترش و فراگیری عدالت و برچیده شدن ظلم و ستمگری است. بسیاری از مردم ستمدیده جهان به امید همین موضوع در برابر ظلم ستمگران ایستادگی کرده و بارقه امید به زندگی آنها حیات معنوی بخشیده است. درواقع یکی از شاخصترین نتایج و برکات ظهور امام عصر (عجلالله تعالی فرجهالشریف) مقابله با ظالمان و فراگیر کردن عدالت اسلامی است؛ کما اینکه این نوید الهی و قرآنی اینچنین مورد اشاره قرار گرفته است: «حَتَّى یَخْرُجَ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا؛ تا اینکه خروج کند و ظاهر شود و زمین را از داد پُر کند؛ همانطور که از ستم و بیدادگرى پُر شده باشد». عدالت فراگیری که در زمان ظهور در عالم فراگیر خواهد شد، شامل همه اقسام عدالت، اعم از عدالت قضائی، عدالت اقتصادی، آموزشی، نظامی و امنیتی خواهد بود.
امید در زندگی مهدیباوران یک امید سازنده و پویا است؛ ازاینرو اینچنین نیست که برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی و آثار و برکاتی که با ظهور امام عصر (علیهالسلام) به ارمغان میآید، منتظران در این زمینه مسئولیت و یا وظیفهای بهعهده نداشته باشند.
3- امید به فراگیری و برقراری امنیت جهانی
جوامع مدرن امروزی با وجود همه تلاشها و موفقیتهایی که در زمینه توسعه و پیشرفت علمی و پژوهشی داشتهاند، نتوانستهاند به همان اندازه در فراگیر کردن امنیت، آرامش، دوستی و صلح و صفا موفقیت لازم را بهدست آورند. جامعه بشریت در این خصوص نهتنها موفقیتی را بهدست نیاورده، بلکه صاحبان قدرت و ثروت جهان با رویکرد استکباری و استعماری به دنبال چپاول هرچه بیشتر حقوق و سرمایههای دیگران نیز بودهاند. این درحالی است که براساس روایات اسلامی با ظهور حضرت مهدی (ارواحنا لتراب مقدمهالفداء) صلح، دوستی و برادری فراگیر خواهد شد، موضوعی که در روایات اسلامی اینچنین به آن اشاره شده است: «امیر مؤمنان (علیهالسلام) در یک مجلس 400 نکته به یارانش آموخت که به صلاح دین و دنیاى مسلمان است. فرمود:... و اگر قائمِ ما قیام کند، آسمان بارانش را فرو میفرستد، زمین گیاهش را بیرون میآورد، دشمنى از دلهاى بندگان میرود و درندگان و چارپایان باهم در صلح و صفایند، تا آنجا که زن از عراق تا شام میرود و پایش را جز روى سبزه نمینهد و نه درندهاى او را میترساند و نه او از آن مىترسد».
4- امید به رونق و رفاه اقتصادی و ریشهکن شدن فقر و فلاکت
یکی دیگر از آثار و برکات ظهور امام عصر (عجلالله فرجهالشریف)، نوید فراوانی، ریشهکن کردن فقر و فلاکت از زندگی بشری و فراگیر کردن رفاه و رونق اقتصادی همچون ترقی علوم و دانش است؛ درواقع مهدیباوران یکی از بارقههای امیدی که در زندگی خود همواره با آن زندگی میکنند و امید دستیابی به آن را در تمدن نوین اسلامی به نظاره نشسته و صدالبته برای دستیابی به آن مقدمات آن را فراهم میکنند، دستیابی به جامعه همواره با پیشرفت و رونق در تمام ابعاد زندگی است؛ در منابع روایی از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«به نقل از مفضل بن عمر شنیدم که امام صادق (علیهالسلام) مىفرماید «قائم ما هنگامى که قیام کند زمین به نور پروردگارش روشن مىشود... و زمین گنجهایش را آشکار مىکند، تا آنجا که مردم آن گنجها را روى زمین مىبینند و برخى از شما در پى کسى هستند که با رساندن مالى به او، حق خویشاوندى را ادا کنند و زکاتش را از او بپذیرد؛ اما کسى را نمىیابد که از او بپذیرد. مردم با آنچه خداوند از فضل خویش روزیشان کرده است، بینیاز از چیزهاى دیگر شدهاند».
* سخن پایانی
در آخر باید به این نکته توجه داشته باشیم که امید در زندگی مهدیباوران یک امید سازنده و پویا است؛ ازاینرو چنین نیست که برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی و آثار و برکاتی که با ظهور امام عصر (علیهالسلام) به ارمغان میآید، منتظران در این زمینه مسئولیت و یا وظیفهای بهعهده نداشته باشند، بلکه در این بین منتظران باید خود زمینهساز ظهور بوده و با فراهم کردن مقدمات عدل جهانی دنیا را برای برپایی جهانی پُر از صلح و آرامش مهیا کنند.