شناسه خبر:80241
1402/12/15 13:26:40

سپهرغرب-گروه کاردانش:مسئول مرکز سیاست‌گذاری و مطالعات سلامت آمین، مهم‌ترین دلیل دلسردی دانشجویان برای ورود به عرصه تولید علم و فناوری را کمبود سرمایه‌گذار خطرپذیر دانست و گفت: برای حضور بانک‌ها در این عرصه مسئولان باید بستر لازم را فراهم کنند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

دانشجو به‌عنوان یکی از اقشار پیشرو و فرهیخته جامعه همیشه مورد توجه اقشار مختلف مردم بوده و مردم با نگاه احترام‌آمیزی به آن می‌نگرند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «دانشجو و دانشگاهی قشر برگزیده جامعه‌اند»، بنابراین باید نسبت به سایر اقشار ذهنی دغدغه‌مندتر و احساس مسئولیت مضاعفی نسبت به مسائل کشور داشته باشد.
به دیگر سخن می‌توان گفت داشتن دغدغه و احساس مسئولیت نسبت به مسائل کشور یکی از شاخص‌های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است که می‌تواند به دانشجو در عمل به نقش دانشجویی‌اش کمک کند.

حال آنکه طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی دانشجویان علوم پزشکی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی تأکید داشته و معتقد است بسیاری از ابتکارات و اختراعات را دانشجویان انجام می‌دهند؛ بنابراین باید برای دانشجویان ارزش و اهمیت خاصی قائل شد و سرمایه‌گذاری‌های زیادی نسبت به این قشر انجام داد.

زیرا این قشر ظرفیت‌های بالا و پشتکار فراوانی در این زمینه دارند پس هرچه بتوان در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان، از توانمندی‌های آن‌ها استفاده کرد، موفق‌تر خواهیم بود.

به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 800 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی این دیار هستند که یکی از آن‌ها مرکز تحقیقاتی فناوری «لاسمت آمین» است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با مسئول مرکز سیاست‌گذاری و مطالعات سلامت آمین گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رضا قپانوری با بیان اینکه در دوران تحصیلم در مقطع کارشناسی، بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا فضایی را طراحی کرده بود که افراد علاقه‌مند به تولید علم و موضوعات مرتبط با حوزه دانش‌بنیان در آنجا حضور داشتند، گفت: این فضا شامل یک‌سری مراکز تحقیقاتی بود که مرجعیت خود را از معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی کشور دریافت می‌کرد و در عین حال از خود سابقه موفقی در بخش‌های مختلف علمی همچون مرکز علمی دانشگاه امام صادق (ع)، مرکز تحقیقات شریف دانشگاه شریف و اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر به‌جای گذاشته بودند.

وی با تأکید بر اینکه در این بین خلأ یک مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت احساس می‌شد، درواقع در این بخش دانشجویان ورود جدی نداشتند افزود: به پیشنهاد بسیج دانشجویی پیگیر این موضوع شدیم تا بتوانیم یک مرکز تحقیقاتی با محوریت فناوری و سیاست‌گذاری به نام مرکز تحقیقات و فناوری سلامت آمین را ایجاد کنیم.

مسئول مرکز سیاست‌گذاری و مطالعات سلامت آمین با تأکید بر اینکه این مرکز یک مرکز تحقیقات فناوری سلامت است که در زمینه‌های مرتبط با نظام عمومی و مراقبت سلامت فعال بوده و هدف آن تولید مواد بهداشتی و درمانی با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت است گفت: این مرکز اواخر سال 99 با رویکرد مسئله‌محوری به‌عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی معاونت پژوهشی و فناوری بسیج دانشجویی در همدان شروع به کار کرده و در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا مستقر است.

رضا قپانوری با بیان اینکه این مرکز اهداف مختلفی همچون اشتغال‌زایی، حل مسئله و بسترسازی برای ورود جوانان متخصص و متعهد به صحنه‌های مدیریتی را دنبال می‌کند افزود: بر این اساس مأموریت‌های خاصی برای مجموعه در نظر گرفته شد که در بخش فناوری و سیاست‌گذاری حوزه سلامت تعریف شده‌اند.

وی با اشاره به تفاوت چشمگیر با سایر فضاهای تحقیقاتی گفت: در دانشگاه معمولاً یکسری فضاهای تحقیقاتی از پیش وجود دارد که به افراد پیشنهاد داده می‌شود تا در آنجا مشغول به کارشوند اما این مرکز از ابتدا توسط دانشجویان ایجاد شد، حتی ساختار اداری و موضوعات مرتبط با اساسنامه نیز توسط دانشجویان شکل گرفت.

وی با بیان اینکه تسهیل و تسریع روند پژوهش در مرکز، مطابق استانداردهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است گفت: یکی از راهکارهای مؤثر، مجهز کردن پژوهشگران و افراد علاقه‌مند به پژوهش، به ابزارهای لازم برای انجام پژوهش است که خوشبختانه این بستر در مرکز فراهم است.

مسئول سیاستگذاری مرکز تحقیقاتی و فناور سلامت آمین، افزود: با توجه به رسالت و چشم‌انداز درازمدت خود، برنامه توانمندسازی پژوهشی دانشجویان علاقه‌مند به این عرصه را در دستور کار خود قرار داده است.

قپانوری با بیان اینکه در نهایت این فعالیت منجر به تشکیل چند گروه در مرکز تحقیقات آمین شد، اذعان کرد: گروه داروسازی در حوزه فناوری و گروه جمعیت در حوزه سیاستگذاری سلامت ازجمله این گروه‌ها بودند.

وی با تأکید بر اینکه این مرکز توانست در حوزه داروسازی در سال نخست فعالیت خود، به ساخت یک محصول دارویی با بستر گیاهی دست پیدا کند، اذعان کرد: البته این محصول هنوز موفق به دریافت مجوز سازمان غذا و دارو نشده زیرا ما به‌دنبال آن هستیم که بتوانیم یک سبددارویی تولید کنیم و سپس وارد فضای بازار داروسازی کشور شویم.

این فناور جوان همدانی با بیان اینکه طی سه سال گذشته عملکرد ما در حوزه دارویی، ساخت دو محصول گیاهی است اذعان کرد: نخستین محصول در تسکین دردهای عضلانی و سردردهای میگرنی مؤثر است و دیگری در درمان یکی از بیماری‌های شایع زنان (لک‌های پوستی بعد از بارداری) به‌کار گرفته می‌شود.

قپانوری با بیان اینکه ساخت دو دارو و چند پروژه دیگر نیز در دستور کار مرکز تحقیقات آمین قرار دارد، افزود: فضای این مرکز تلفیقی از جوانان باانگیزه با میانگین سنی بین 23 تا 26 سال دارای مدارک تکمیلی است که توسط تجربه اساتید خبره دانشگاه علوم پزشکی همدان راهبری می‌شوند.

وی با بیان اینکه در گروه جمعیت نیز یک پروژه با موضوع بررسی عوامل مؤثر در عدم تمایل زوجین برای باروری در سطح استان را در دست بررسی داریم، خاطرنشان کرد: در حوزه فراهم بودن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افرازی ورود دانشجویان به عرصه فناوری و تولید علم باید بگویم اگر امروز یک فارغ‌التحصیل باتجربه نیز بخواهد وارد عرصه فناوری به‌ویژه عرصه داروسازی شود قاعدتاً این کار با دشواری مضاعفی مواجه خواهد بود.

این فناور جوان با تأکید بر اینکه گرچه زیرساخت‌هایی همچون پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی وجود دارند اما در استان همدان همچنان به لحاظ زیرساختی با یکسری کمبودها مواجهیم، تشریح کرد: آنچه امروز باعث دلسردی دانشجویان در فضای فناوری شده، نبود سرمایه‌گذار خطرپذیر است.

قپانوری با تأکید بر اینکه درواقع در همدان مسئولان مرتبط با این موضوع نتوانسته‌اند سرمایه‌گذاران برای ورود به عرصه فناوری را مجاب کنند، اذعان کرد: متأسفانه در حال حاضر بخش اعظمی از گفتمان سرمایه‌گذاری در استان ما، مربوط به حوزه مسکن است.

وی با تأکید بر لزوم ورود سرمایه‌گذاری خطرپذیر به حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیانی گفت: یقیناً نمی‌توان انتظار داشت بخش خصوصی به‌راحتی به این حوزه وارد شود؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد دولت باید در این بستر تسهیلگری کند که یکی از روش‌ها استفاده از ظرفیت بانک‌هاست اذعان کرد: دانشجو وقتی می‌خواهد کاری را در عرصه فناوری و تولید محصول انجام دهد در بیشتر موارد توان مالی بالایی ندارد حال آنکه مراحل نخست کار فناورانه پرریسک است پس همانطور که پیشتر عنوان شد لازم است در این زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام شود.

این فناور جوان افزود: علاوه بر این در استان در حوزه داروسازی یکی از ضعف‌های مشهود، کمبود خط تولید است حال آنکه در سایر استان‌ها شاهد استقرار خط‌های تولید داروسازی مختلف هستیم اما در همدان این زیرساخت وجود ندارد حال آنکه ایجاد چنین زیرساختی یقیناً از توان دانشجو خارج است، جالب‌تر اینکه یکی از ملزومات دریافت مجوزها در سازمان غذا و دارو داشتن خط تولید است.

قپانوری توضیح داد: شناسایی مشکلات و معضلاتی که سیستم سلامت کشور با آن درگیر است، حلقه مفقوده نظام سلامت است؛ مشکلاتی که با جان مردم ارتباط مستقیم داشته و باعث شده که دانشجویان کمتر در این عرصه ورود کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مرکز تحقیقاتی آمین 22 نفر به‌صورت مستقیم فعالیت دارند، اذعان کرد: بدنه اصلی مرکز از بچه‌های بسیج دانشجویی است که خستگی‌ناپذیر هستند.

 

شناسه خبر 80241