شناسه خبر:78749
1402/11/3 12:32:12

تکریم و توجه به قشر سالمند به‌عنوان گنجینه‌های جامعه و تلاش برای رفع موانع و مشکلات این قشر در دومین جلسه شورای سالمندان استان کردستان مورد تأکید جدی مسئولان قرار گرفت.

شورای سالمندان یکی از شوراهایی است که در راستای بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات سالمندان هرچند ماه یک بار به ریاست استاندار کردستان و یا یکی از معاونان وی برگزار شده و مواردی برای اجرایی شدن و پیگیری مصوب شده و در جلسات بعدی گزارش آن ارائه خواهد شد.

دومین جلسه شورای سالمندان استان کردستان روز دوشنبه به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تشکیل شد و مصوبات جلسه گذشته در آن قرائت شد اما با توجه به اینکه بسیاری از مصوبات یا اجرا نشده بود و یا در حد بسیار پایینی اجرا شده بود، رئیس جلسه را به واکنش واداشت.

*مصوبات شورای سالمندان با جدیت پیگیری شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این جلسه اظهار کرد: در گزارشی که از مصوبات جلسه گذشته ارائه شد بازخورد مناسبی از دستگاه‌های عضو دیده نشد و انتظار ما بسیار بیشتر از این گزارش‌هایی بود که ارائه شد.

مهدی رمضانی افزود: اعضای شورا باید با آگاهی قبلی وارد جلسه شوند در حالی که کسانی که به نمایندگی از دستگاه‌ها در جلسه حضور پیدا می‌کنند بر مصوبات اشرافیت کامل ندارند بنابراین تأکید می‌کنم در جلسات بعدی یا خود رئیس دستگاه اجرایی یا فردی با دانش بالا حضور داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه جلسات باید راهبردی بوده و عمل پشت آن باشد، یادآور شد: از مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه انتظار می‌رود به موضوع سالمندان توجه بیشتری داشته باشند و تشکیل کمیته اندیشه‌ورز و اتاق فکر نیز با جدیت پیگیری شود، ضمن اینکه با دستگاه‌هایی که همکاری نکنند برخورد خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان بر تلاش برای تجهیز مجتمع‌ها و سراهای سالمندان در استان تأکید کرد و از مدیرکل بهزیستی خواست موضوعات مربوط به زمین را از راه و شهرسازی پیگیری کند.

*اجرای طرح ایجاد شهرهای دوستدار سالمند در کردستان

مدیرکل بهزیستی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در راستای کمک به ارتقای خدمات‌رسانی و خدمات‌دهی مناسب به سالمندان و براساس ابلاغ کشوری، اجرای طرح شهرهای دوستدار سالمند در استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: شهر دوستدار سالمند شهری‌ است که ساختار، امکانات، سیاست‌ها و خدمات شهری در آن باید به‌گونه‌ای باشد که شرایط برای سالمندی مهیا شود.

مدیرکل بهزیستی کردستان یادآور شد: شیوه‌نامه این طرح به دبیرخانه استانی ارسال شده است و شهرداران باید در حوزه تأمین شرایط شهر دوستدار سالمند اقدامات لازم را انجام دهند.

رسولی ادامه داد: تشکیل اتاق فکر یکی دیگر از طرح‌های کشوری است که شیوه‌نامه آن به دبیرخانه استانی ابلاغ شده است و در قالب آن گروه‌هایی متشکل از دستگاه‌های فعال در حوزه سالمندی باید تشکیل شود و برنامه‌های تخصصی برای این قشرداشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سالمندان با توجه به نیازهایی که دارند نیازمند توجه ویژه هستند، گفت: تلاش برای رفع نیازهای سالمندان نیازمند همراهی دستگاه‌هایی است که در این حوزه تکلیف دارند، ضمن اینکه این قشر فرصت، پتانسیل و گنجینه خوبی برای جامعه به شمار می‌روند.

*کمیته امداد به 68 هزار سالمند خدمات می‌دهد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان نیز اظهار کرد: در حال حاضر160 هزار نفر در قالب 75 هزار خانوار در استان زیرپوشش کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) است که از این تعداد حدود 68 هزار نفر یعنی 43 درصد جمعیت تحت پوشش ما سالمند هستند.

رضا طوسی با بیان اینکه این نهاد در 25 فصل کاری به سالمندان خدمات ارائه می‌دهد، گفت: خدمات ما در امداد به صورت هوشمند ارائه می‌شود، یعنی افراد بر اساس کدپستی محل سکونت خود درخواست هایشان را مطرح می‌کنند و در حدود 20 روز رسیدگی می‌شود، ضمن اینکه اگر درخواست اورژانسی باشد ظرف مدت چهار روز جواب می‌گیرد.

احیای 30 پاتوق محله‌ای در سنندج برای سالمندان

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری سنندج نیز گفت: ایجاد پاتوق‌های درون محلی برای سالمندان در نقاط مختلف سطح شهر از برنامه‌های شهرداری است و تاکنون 30 پاتوق احیا شده است.

سرکوت نجفی افزود: امروزه اهمیت مناسب‌سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی، ارتقاء کیفیت و کارآیی محیط برای اقشار جامعه مشهود است و در این میان بحث مناسب‌سازی فضای شهری و اماکن عمومی برای دسترسی تمام افراد به فضاهای فیزیکی ضرورتی انکارناپذیر به‌شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: شهرداری سنندج در همین راستا در تولید فضاهای جدید به این مهم به‌صورت ویژه توجه داشته که برای نمونه عینی می‌توان به احداث پارک روجیار که دسترسی آسان برای تمام افراد است.

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری سنندج یادآور شد: پروتکل‌ها در تولید فضاهای جدید در کمیته مناسب‌سازی کاملاً مورد توجه قرار گرفته و در اجرا رعایت می‌شود و یکی از الزامات مشاوره در تأیید طرح نهایی رعایت کامل اصول مناسب‌سازی است.

نجفی افزود: ایجاد هشت نقطه و گذر ورزش به نحوی که برای همه طیف‌های قابل دسترسی باشد از دیگر اقدامات شهرداری سنندج در راستای بهره‌مندی عادلانه از خدمات رفاهی و ورزشی است.

وی ادامه داد: در زمینه شهر دوستدار سالمند نیز شهرداری سنندج از تمام توان خود استفاده خواهد کرد البته در گام نخست اهمیت این مهم باید در نظام مدیریت شهری جا بیفتد و در یک پروسه 20 تا 30 سال آینده با طراحی و اجرای برنامه‌های، کوتاه، میان و بلندمدت زمینه تحقق شهر سالمند فراهم شود.

در ادامه این جلسه سایر اعضای شورای سالمندان به ارائه گزارش و همچنین نقطه نظرات خود در زمینه خدمات‌رسانی به قشر سالمند پرداختند.

 

شناسه خبر 78749