شناسه خبر:76300
1402/9/4 12:27:46

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی ارغوان محلات گفت: ایران رتبه ششم تنوع ژنتیکی و بانک ژن گل جهان را در اختیار دارد اما از نظر صادرات در جایگاه صد و هفتم جهان قرار داریم و به منظور دستیابی به جایگاه‌های برتر در این آمارها، نیازمند توسعه زیرساخت‌های این صنعت هستیم.

 
 
دکتر محمدجواد مدنی در مراسم بهره‌برداری از روکش آسفالت جاده بین مزارع دهکده گل و گیاه شهر محلات که با حضور سردار کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی برگزار شد، با اشاره به پیگیری 7 ساله برای آسفالت این معابر اظهار کرد: پنجاه واحد تولیدی در دهکده گل فعال بوده که برای 1500 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به مدت زمان حدود دو ماهه برای اجرای این پروژه ادامه داد: حدود 50 نفر در بخش‌های مختلف این جاده در این مدت مشغول به کار بودند. حدود 11 میلیارد تومان همیاری از اعضای شرکت تعاونی جمع آوری شد و با اهدای حدود 800 تن قیر که از طرف بسیج سازندگی مصوب شد این کار اجرایی شد.

وی با اشاره به جایگاه اول محلات در تولید گل و گیاهان زینتی در سطح کشور، افزود: بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی کشور در محلات قرار دارد و نود درصد از حدود 1000 هکتار سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در استان مرکزی در محلات واقع شده است.

مدنی با اشاره به ویژگی‌های اکولوژیکی شهرستان محلات در پرورش گل، تصریح کرد: شیب جنوبی شهرستان محلات موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی شده، پدیده ژئوترمیک (زمین گرمایی) و حشرات پارازیت موجود در منطقه که شکارچی آفات هستند، فعال نبودن گسل‌های زلزله اطراف محلات، واقع شدن این شهر در مرکز کشور و بالا بودن ضریب امنیت در محلات موجب رونق تولید گل در شهر شده است.

وی با اشاره به مقام چهاردهم کشور در تولید گل در سطح جهانی، گفت: ایران رتبه ششم تنوع ژنتیکی و بانک ژن گل جهان را در اختیار دارد اما از نظر صادرات در جایگاه صد و هفتم جهان قرار داریم. به منظور دستیابی به جایگاه‌های برتر در این آمارها، نیازمند توسعه زیرساخت‌های این صنعت هستیم.

وی اظهار کرد: استقرار پژوهشکده گل و گیاهان زینتی، شرکت تعاونی گل و گیاهان زینتی، باغ گل کیهان و بزرگترین دهکده گل و گیاه کشور، ظرفیت‌هایی است که در محلات واقع شده و برای دستیابی به آمارهای برتر جهانی از نظر تولید و صادرات باید توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌ها شود.

مدنی ادامه داد: دهکده گل محلات یک طرح ملی بوده که باید برخی از زیرساخت‌های آن توسط دولت ایجاد می‌شد که هنوز به درستی ایجاد نشده و نواقص موجود نیز باید برطرف شود.

وی منابع آبی را یکی از مشکلات اصلی دهکده دانست و افزود: دهکده گل از منابع آب زیرزمینی استفاده نکرده و از روان آب‌ها و منابع آب سطحی تغذیه می‌شود. سه حوضچه به این منظور احداث شده که یکی از آنها به مساحت 7 هکتار به دلیل تکمیل نشدن قابل بهره‌برداری نیست. مساحت دو حوضچه دیگر که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود هر کدام 4 هکتار است که یکی از مشکلات این دو حوضچه تبخیر سطحی زیاد آب در فصل گرم سال است.

وی با اشاره به طرح‌های مطالعاتی برای مقابله با تبخیر سطحی آب، تصریح کرد: برای مقابله با این مشکل باید از گویچه‌ها یا پنل‌های خورشیدی استفاده کرد که پنل‌های خورشیدی علاوه بر جلوگیری از تبخیر سطحی می‌تواند به تامین انرژی دهکده نیز کمک کند. این طرح به عنوان یک طرح پایلوت و ترویجی در شهر محلات قابل پیاده‌سازی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی ارغوان محلات، پساب فاضلاب را یکی دیگر از منابع تامین آب دهکده گل دانست و گفت: به منظور جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی 30 لیتر حقابه فاضلاب، باید اقدامات علمی روی آن صورت گیرد که نیازمند یاری هستیم.

وی زیرساخت‌های مخابراتی را یکی دیگر از مشکلات دهکده گل دانست و اظهار کرد: تعهدات دولت در این زمینه تاکنون عملیاتی نشده است. توسعه پایدار دهکده گل نیازمند تامین و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و مخابرات است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کشورهای در حال توسعه 80 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند اما تولید این کشورها 20 درصد کل جهان است. به منظور دستیابی به توسعه پایدار نیازمند حمایت بخش دولتی هستیم. راه‌اندازی و توسعه نمایشگاه دائمی گل محلات برای به بار نشستن، نیازمند تسهیلات یا سرمایه‌گذار است.

 

 

شناسه خبر 76300