شناسه خبر:75938
1402/8/25 10:47:05

سپهرغرب-گروه کارو دانش- طاهره ترابی مهوش: مسئول مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ملایر با اشاره به اینکه پیشتر بخش اعظمی از فعالیت‌های واحدهای فناور و دانش‌بنیان مستقر در این مرکز در عرصه آی‌تی تعریف شده بود و بنا به نیاز جامعه سمت و سوی فعالیت‌ها را به عرصه صنعت سوق دادیم، تشریح کرد: امروز در مرکز رشد ملایر واحد فناوری داریم که پاسخگوی نیاز بخش‌های هایتک خودروسازی و صنایع مختلف هستند.

کارآفرینی فرآیند شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌ها است، فرآیندی که طی آن فردی به‌نام فناور و با دانش قبلی در حوزه‌ای خاص توانایی تشخیص فرصت را پیدا کرده و پس از تشخیص ارزش تجاری آن اقدام به کسب منابع واطلاعات مورد نیاز برای بهره‌برداری از فرصت می‌کند.

به‌دلیل اینکه این افراد اغلب برای اجرا کردن ایده‌ها‌شان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستند، مراکز رشد فناوری با فراهم آوردن امکاناتی نظیر دسترسی آسان و سریع به زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، خدمات و مشاوره‌های عمومی، هم‌افزایی و غیره راه‌اندازی شده‌اند، درواقع مراکز رشد فناوری تحت نظارت و مدیریت متخصصان حرفه‌ای هستند که با ایجاد انعطاف‌پذیری‌های بیشتر فضای کسب و کار را برای افراد تازه‌وارد این عرصه تسهیل می‌کنند.

مرکز رشد و فناوری ملایر که همواره به‌لحاظ فعالیت‌های بی‌بدیل خود یکی از ارکان توسعه‌ای این شهرستان به‌حساب می‌آید فعالیت خود را از سال89 آغاز و تاکنون خدمات بی‌بدیلی را به فناوران در عرصه‌های مختلف ارائه کرده است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن‌ شدیم تا در این خصوص با مسئول مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ملایر گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مظفر عسگری با بیان اینکه این مرکز دومین مرکز رشد استان در حوزه فناوری است، گفت: در حال حاضر 28 واحد فناور تحت حمایت ما هستند که تعدادی از این واحدها به‌صورت فیزیکی در مرکز رشد مستقر بوده اما به‌دلیل کمبود فضا و نداشتن مکانی مستقل، بخش اعظمی از آن‌ها در خارج از مرکز و به‌صورت مجازی با ما همکاری دارند.

وی با تأکید بر اینکه واحدهای فناور ما در بخش‌های مختلف فعال هستند، اذعان کرد: رشته‌های مرتبط از کشاورزی گرفته تا صنایع‌ های‌تک را شامل می‌شود حال آنکه بخش اعظمی از واحدها فعالیت خود را در حوزه صنعت دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پیشتر بخش اعظمی از فعالیت‌های واحدهای فناور در عرصه آی‌تی تعریف شده بود و ما بنا به نیاز جامعه، فعالیت‌ها را به سمت و سوی عرصه صنعت سوق دادیم، تشریح کرد: امروز در مرکز رشد ملایر واحد فناوری داریم که پاسخگوی نیاز بخش‌های های‌تک خودروسازی در کشور است.

این فناور ملایری با بیان اینکه یک شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز در مرکز رشد ملایر داریم که در زمینه ساخت رباط‌های صنعتی و درایورها فعالیت دارد، گفت: این شرکت توانایی پاسخگویی به تمام سفارش‌های صنعتی در بخش‌های مختلف را دارد.

عسگری با شاره به اینکه در زمینه کشاورزی نیز ما طرح‌های متنوعی را دنبال می‌کنیم اذعان کرد: یکی از شرکت‌های فعال در این بخش نسبت به اصلاح بذر و نشا گیاهان دارویی وکشت آن در مزارع اقدام کرده و دیگر نیاز نیز برای بهره‌مندی از ظرفیت این گیاهان نسبت به بهره‌برداری از مرتع اقدام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که این مرکز در عرصه حمایت از واحد فناور چگونه عمل می‌کند؟ اظهار کرد: بیشترین مسئولیت در حوزه حمایتی از سوی مراکز رشد ورود به عرصه تسهیلگری است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ملایر ادامه داد: این تسهیلگری در عرصه‌های مختلف یعنی از ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه گرفته تا ارائه مشاوره به واحدهای فناور ارائه می‌شود.

عسگری با بیان اینکه در ارائه تسهیلات انتظار می‌رود اعتبارات بیشتری به مراکز رشد به‌عنوان منابع داخلی تزریق شود تا بتوانیم از این طریق در پیاده‌سازی طرح همراه فناوران باشیم، اظهار کرد: خوشبختانه در عرصه ارائه مشاوره دست ما بازتر است زیرا برای این امر از ظرفیت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مطرح استان بهره می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه این مشاوره‌ها نه‌تنها در بخش‌های علمی و تخصصی بلکه در عرصه ارائه مشاوره حقوقی نیز انجام می‌شود، اذعان کرد: مراکز رشد علاوه بر آنچه گفته شد در حوزه‌هایی همچون بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی، عوارض و مباحث مرتبط با حوزه گمرک نیز از واحدهای فناور حمایت می‌کنند.

این جوان فناور ملایری در خصوص برنامه‌های توسعه آی‌آتی مرکز رشد شهرستان ملایر نیز گفت: چون شهرستان ملایر از یک‌سری ظرفیت‌ها در حوزه کشاورزی، صنعت و صنایع دستی برخوردار است پس تلاش ما در راستای پاسخگویی بیشتر به ظرفیت‌های مرتبط با این بخش‌ها است.

عسگری با اشاره به دو ویژند جهانی شهرستان ملایر یعنی انگور جوزان و مبل و منبت، بیان کرد: به‌دلیل اینکه طی سال جاری در دانشگاه ملایر مستقر شدیم و مرکز رشدی مشترک با دانشگاه داریم، عمده تلاش ما این است که از طریق واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز رشد برخی مشکلات موجود در مسیر این ویژندهای جهانی را برداریم.

وی با بیان اینکه شهرستان ملایر تنها شهری در جهان است که از دو ویژند جهانی برخوردار است، اذعان کرد: بر این اساس عمده تلاش ما برای حفظ این برندها برای شهرستان در مسیر توسعه بیشتر است.

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ملایر در پاسخ به اینکه در مرکز رشد ملایر چه تعداد اشتغال ایجاد کرده‌اید؟ گفت: علیرغم وجود محدودیت‌هایی در مسیر پرشتاب حرکت مرکز رشد ملایر به‌دلیل نداشتن فضای مستقل، در حال حاضر با 28 واحد و شرکت ‌فناور و دانش‌بنیان که تنها هشت مرکز آن به‌صورت فیزیکی در فضای تعبیه‌شده در دانشگاه مستقر هستند توانسته‌ایم برای 100 نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کنیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری در شهرستان‌ها، به‌عنوان مرکزی که تحت مدیریت متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود، با توجه به امکانات ویژه علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و نزدیکی به مراکز صنعتی و تجاری در شهرستان‌ها، به‌عنوان یک نهاد حمایتی و تسهیل‌کننده، با ارائه خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، فنی و اعطای تسهیلات مالی به شرکت‌های نوپا، فرآیند شکل‌گیری و رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان را در حوزه‌های تجارت و فناوری، تسهیل و تسریع می‌کند و منجر به تولید دانش، ثروت و انتقال فناوری در سراسر استان خواهد شد.

بنابراین لازم است در بخش‌های مختلف ازجمله فراهم کردن بسترها و تخصیص اعتبارات حمایتی، این گزاره تأثیرگذار در تولید ثروت از طریق علمی مورد توجه قرار گیرد تا در آینده نزدیک با استفاده از ظرفیت این مراکز بتوانیم همدانی آباد را به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

شناسه خبر 75938