شناسه خبر:75923
1402/8/25 10:11:32

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به حمایت هلدینگ خلیج فارس از راه اندازی پارک پتروشیمی در منطقه آزاد مهران، گفت: اجرای این طرح بزرگ پتروشیمی، در راستای اشتغال‌زایی و توسعه واحدهای پایین‌دستی صنعت پتروشیمی بسیار مهم و ارزشمند است.

علی عسکری روز چهارشنبه در مراسم جانمایی پارک پروپروپیلن در منطقه آزاد مهران، با اشاره به راه‌اندازی مجموعه پتروشیمی ارغوان گستر ایلام، اظهار کرد: این شرکت در تولید انواع پلی‌پروپیلن با گریدهای همو پلیمر، کوپلیمر تصادفی و کوپلیمر بلوک فعالیت خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در ایجاد صنایع پایین‌دستی شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام رابطه مستقیمی با پارک پتروشیمی که امروز در منطقه آزاد مهران جانمایی می‌شود، دارد، ابراز کرد: راه اندازی پارک پلی‌پروپیلن در سفر رئیس جمهور در دور اول به این استان مورد تأکید قرار گرفته که بعد از کار کارشناسی‌ها و بررسی‌های لازم، منطقه آزاد مهران برای اجرای این طرح انتخاب شده است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به لزوم مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاری، افزود: زمین مورد نیاز برای جانمایی پارک پتروشیمی بایستی دارای ویژگی‌های خاصی از نظر فنی و موقعیتی باشد به نظر ما منطقه آزاد مهران که امروز از آن بازدید شد، برای اجرای طرح پارک پرو پروپیلن مناسب است.

عسکری با اشاره به اینکه با رایزنی‌هایی استاندار ایلام، مقدمات تأمین خوراک برای این پارک فراهم شده است، تصریح کرد: مشکلی برای راه‌اندازی این پارک در استان و منطقه مهران نداریم و مقدمات اجرای این طرح را فراهم و امید است در آینده بتوانیم شاهد اجرایی شدن مقدمات آن در استان باشیم.

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی این پارک نقش مهمی می‌تواند در راستای رونق تولید و اشتغال در استان ایلام داشته باشد، گفت: این پارک در راستای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در راستای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، راه اندازی پارک پتروشیمی بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تأکید بر اینکه فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی جزو اهداف راهبردی نظام است، ابراز کرد: پتروشیمی یک مزیت نسبی است و جمع آن با پارک و صنایع پایین دستی، می‌تواند پدیده‌ای موفق را در استان ایلام رقم بزند.

عسکری با اشاره به اینکه توسعه زنجیره تولید از اهداف مهم این پارک پرو پروپیلن است، افزود: امیدواریم با عزم تیم جدید و با کمک و همکاری استاندار و مسئولان استان مقدمات عملیات اجرایی پارک پتروشیمی در منطقه آزاد مهران فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به تأسیس شرکت پارک‌های پتروشیمی با عنوان افق خلیج فارس ابراز کرد: تاکنون 9 پارک در مناطق مختلف ازجمله جنوب کشور جانمایی شده است.

استاندار ایلام نیز ضمن تقدیر از تلاش‌ها و توجه ویژه مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به استان ایلام با اشاره به ظرفیت‌های عظیم خدادادی در حوزه نفت و گاز، اظهار کرد: وجود 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از مزیت‌های بسیار خوب استان ایلام است که باید از این پتانسیل تا حد ممکن استفاده کرد.

حسن بهرام‌نیا با تأکید بر اینکه راه‌اندازی این شهرک در اشتغال‌زایی جوانان منطقه نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: این طرح برای تعداد دو هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در قالب ایجاد 90 طرح «در فاز نخست 50 طرح و در فاز دوم 40 طرح» ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به عضویت عراق در کنوانسیون TIR، این مکان را بهترین نقطه برای احداث پارک پتروشیمی و صادرات مستقیم به مدیترانه عنوان کرد و گفت: با انجام این پروژه این مکان به بهترین نقطه برای محصولات صادرات محور تبدیل خواهد شد.

   ارغوان گستر ایلام در گام نهایی افتتاح قرار دارد

مدیرعامل پترول با بیان اینکه پروپیلن امروز در کشور یک نیاز جدی و ضروری است که بازار خوبی هم دارد، اظهار کرد: بهره‌برداری از پتروشیمی ارغوان گستر ایلام باعث می‌شود پترول و سهامداران آن از این بهره‌برداری انتفاع پیدا کنند.

رشید قانعی تصریح کرد: راه‌اندازی این واحد آورده خوبی برای سهامداران پترول و هلدینگ خلیج فارس به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: امروز با تلاش جوان متخصص کشور شاهد در سرویس قرار گرفتن خطوط یوتیلیتی (هوا، هوای ابزار دقیق، بخار و...) عملیات پیش‌راه‌اندازی واحد چهار 600 جهت خالص‌سازی پروپیلن گرید شیمیایی و تولید پروپیلن گرید پلیمری بطور رسمی در این مجموعه هستیم.

مدیرعامل پترول ابراز کرد: شاید کمتر کسی در گذشته نه‌چندان دور با توجه به شرایط ارغوان گستر، امید به افتتاح این پروژه داشت اما در یک سال گذشته با تلاش جهادی همکاران در پترول و تیم مدیریتی ارغوان گستر، شاهد اتفاقات مبارکی در این پروژه هستیم که حاصل آن پیش راه‌اندازی این مجموعه است.

قانعی خاطرنشان کرد: این پیش‌راه‌اندازی نویددهنده افتتاح پروژه در چند ماه آینده خواهد بود.

شناسه خبر 75923