شناسه خبر:74379
1402/7/17 13:47:27
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان مطرح کرد:

تشکیل 12 تعاونی تأمین نیاز در استان همدان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از تشکیل 12 تعاونی تأمین نیاز در استان همدان خبر داد و گفت: در یک‌سال گذشته 12 تعاونی برای کانون‌های کسب‌وکار در استان همدان با اشتغال‌زایی برای 120 نفر به‌صورت مستقیم تشکیل شده است تا بتوانند نیازهای اعضای زیر پوشش را شناسایی کنند و در جهت تحقق خواسته‌هایشان بکوشند.

یوسف شعبانی صبح روز گذشته با حضور استاندار، معاون امور اقتصادی استاندار و مدیرکل امور روستاهای استانداری همدان و نیز فرماندار بهار و بخشداران، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بهار و جمعی از مسئولین شهرستان، شرکت تعاونی تأمین نیاز تولیدکنندگان، دوزندگان و فروشندگان پوشاک آتلاز را افتتاح کرد.

وی در این مراسم با گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر، گفت: واحد تولیدی پوشاک آتلاز به‌صورت مستقیم برای 40 نفر و به‌صورت غیر مستقیم برای 80 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

این مقام مسئول رمز موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی را مرهون حضور مردم دانست و افزود: فعالیت‌های اقتصادی مردم‌محور در دو سال گذشته باعث حصول موفقیت‌هایی شده است و در وزارتخانه نیز برنامه‌های عملیاتی در راستای تحقق این مهم پیش‌بینی شده است.

وی ابراز کرد: پنج استان با محوریت «اشتغال مردم‌محور» طرح‌هایی به کشور ارائه دادند که یکی از این استان‌ها، همدان بود؛ طرح‌ها تأیید شد و در سطح کشور به‌نام استان همدان اجرا می‌شود.

شعبانی افزود: در راستای تحول بخش تعاونی‌ و پای کار آوردن مردم، تشکیل تعاونی توسعه و عمران پیشنهاد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تصریح کرد: کانون‌های کسب‌وکار مردم‌محور در استان همدان احصا شد که بخشی از این کانون‌ها در حاشیه شهرها و روستاها با محوریت مردم و بدون دخالت بخش دولتی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: 61 کانون کسب‌وکار بالقوه و بالفعل در استان همدان شناسایی شده و کانون‌های اشتغال بالفعل در روستاهایی مانند حاجی‌آباد، اشترمل، لتگاه و کردآباد به‌صورت ایده‌آل فعالیت می‌کنند و سعی داریم برخی کانون‌های بالقوه نیز با ابزار و مشوق‌ها، به فعلیت برسند.

وی از تشکیل 12 تعاونی تأمین نیاز در استان همدان خبر داد و گفت: در یک‌سال گذشته 12 تعاونی برای کانون‌های کسب‌وکار در استان همدان با اشتغال‌زایی برای 120 نفر به‌صورت مستقیم تشکیل شده است تا بتوانند نیازهای اعضای زیر پوشش را شناسایی کنند و در جهت تحقق خواسته‌هایشان بکوشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در استان همدان به دنبال کنشگران اقتصادی هستیم که در هر کانون با هدایت آن‌ها، بتوانیم آحاد مردم را برای حضور در کانون‌ها تشویق کنیم.

شعبانی تصریح کرد: در سال جاری در هر شهرستان دو روستا به‌عنوان کانون کسب‌وکار معرفی می‌شود که با اجرای این طرح، نیمی از ظرفیت بالقوه به فعلیت خواهد رسید.

وی از پرداخت تسهیلات با سود 6 درصد با محوریت اشتغال روستایی در استان خبر داد و گفت: در سال جاری 580 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت با سود 6 درصد پرداخت شده است و 140 میلیارد تومان نیز از صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد.

در ادامه فاز نخست پروژه آب‌رسانی کانون اسکان عشایر قرق بهار نیز افتتاح شد. برای این پروژه یک حلقه چاه به عمق 120 متر حفر شده و میزان آبدهی 15 لیتر بر ثانیه است؛ همچنین برای رفع مشکل آب‌رسانی، مخزن ذخیره آب هوایی به گنجایش 100 متر مکعب تعبیه شده و این پروژه با اعتباری بالغ‌بر 6 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، طرح آب‌رسانی عشایری و توسعه شبکه‌های آن، تنش آبی و اعتبارات سفر ریاست جمهوری اجرا شده که اعتبار مورد نیاز اجرای فاز دو شامل شبکه توزیع و انشعابات، پنج میلیارد تومان است.

استاندار همدان نیز در حاشیه این افتتاحیه با گرامی‌داشت روز ملی روستا و عشایر، گفت: روستاییان و عشایر پُرتلاش با کمترین توقع در حوزه تولید و حمایت جانانه از نظام و انقلاب در مقاطع مختلف به میدان آمده‌اند و ما امروز قدردان زحمات این عزیزان هستیم. دولت مردمی به بخش روستا و عشایر اهتمام ویژه‌ای دارد و در جهت رفع مشکلات گام برمی‌دارد؛ ازاین‌رو برخی از مشکلات عشایر مانند گازرسانی، روشنایی معابر، واگذاری و صدور سند اراضی در دستور کار قرار دارد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: افتتاح فاز نخست پروژه آب‌رسانی کانون اسکان عشایر قرق بهار به همین منظور و در راستای حمایت از عشایر انجام شد.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: کمتر از یک‌درصد از جمعیت استان همدان را عشایر تشکیل می‌دهند، اما 20 درصد از گوشت قرمز استان، توسط عشایر سخت‌کوش تأمین می‌شود. حدود 10 درصد دام‌های استان معادل 500 هزار رأس دام در دست عشایر است، اما 20 درصد تولیدات گوشت قرمز را برعهده دارند که نشان‌دهنده بهرره‌وری بالا است.

رضا بهراملو اضافه کرد: با توجه به چرای دام‌های عشایر از مراتع، عشایر درخواست تأمین نهاده از سوی جهاد کشاورزی را ندارند و این موضوع به رشد تولید و ارتقای بهره‌وری کمک می‌کند.

وی به نقش عشایر در تأمین گیاهان دارویی و گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر اشاره کرد و گفت: عشایر استان همدان با رعایت الگوی کشت و با کشت 55 هکتار گیاهان دارویی، 15 درصد از کشت گیاهان دارویی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

* سامان‌دهی ورودی شهر بهار

در ادامه این برنامه استاندار همدان و هیئت همراه از پروژه سامان‌دهی ورودی شهر بهار بازدید کردند.

در این بازدید شهردار بهار گفت: سامان‌دهی ورودی بهار از ابتدای سال شروع شده و هدف ایجاد شهری درخور شأن مردم است.

شاهین فرجی‌فر ادامه داد: بهار را کارگاه عمرانی کرده‌ایم و بیش از 20 هزار تُن آسفالت‌ریزی و توجه ویژه به مناطق محروم، از سیاست‌های اصلی است.

وی گفت: سامان‌دهی بلوار شهیدبهشتی و احداث پارک 3.5 هکتاری از دیگر پروژه‌های مهم است.

* نگاه توسعه روستایی، نگاه مولد و اشتغال‌محور است

در ادامه استاندار همدان گفت: اجرای پروژه‌های گوناگون توسط شهرداری بهار قابل تقدیر است.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان بهار در گلوگاه غرب کشور و مسیر گردشگری قرار دارد، باید زیر ساخت‌های لازم در این شهر اجرایی شود و همه دستگاه‌ها باید همکاری لازم را با شهرداری و شورای اسلامی داشته باشند تا پروژه‌های عام‌المنفعه در این شهر اجرایی شود.

این مقام مسئول با اشاره به سیاست‌های کاری دولت مردمی در حوزه روستایی و امور عشایر، گفت: دولت به دنبال شکل‌گیری روند مهاجرت معکوس به روستاها است.

وی اضافه کرد: طی دو سال اخیر بنیاد مسکن در طرح هادی و بازنگری طرح هادی توسعه روستایی، با نگاه «خانه‌های اشتغال‌محور» وارد شده و مجوز صادر می‌کند که در این طرح مجوز خانه‌های روستایی با رویکرد اشتغال‌زایی صادر می‌شود.

استاندار همدان اذعان کرد: اشتغال ایجادشده در هر روستا متناسب با مزیت نسبی در روستا و منطقه شکل گیرد و تلاش برای ایجاد ارزش‌افزوده در حوزه یا زنجیره ارزش، در برنامه کاری دولت قرار دارد که باید تقویت شود.

این مقام مسئول به مزیت‌های نسبی شهرستان بهار اشاره کرد و گفت: با توجه به حاصلخیزی و وجود اراضی آبی در شهرستان بهار، با رعایت صرفه‌جویی باید خوشه‌هایی در کنار محصولات کشاورزی شکل گیرد که ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد کند.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: در شهرستان‌های دیگر نیز متناسب با ظرفیت‌های موجود، عمل شود؛ نباید به این میزان پیشرفت بسنده کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی مجموعه‌ای بتواند با بهره‌وری بالا و قیمت تمام‌شده مناسب، محصول و کیفیت را قابل رقابت کند، می‌تواند منحصراً در آن رشته فعالیت کند.

این مقام مسئول ابراز کرد: هم‌اکنون نگاه توسعه روستایی، نگاه مولد و اشتغال‌محور است و همه دستگاه‌ها در ارائه تسهیلات، صدور مجوز، آموزش و خدمات باید کمک‌رسان باشند.

شعبانی نیز اظهار کرد: در سال گذشته 110 میلیارد تومان طرح برای دریافت تسهیلات در بخش تعاون، به شبکه بانکی معرفی و بالغ‌بر 60 درصد جذب شد و امسال نیز اعتبارات خوبی وجود دارد و 74 میلیارد تومان برای یک طرح تعاونی به بانک معرفی شده است.

وی به تسهیلات حوزه مشاغل خانگی و خُرد اشاره کرد و گفت: در حوزه مشاغل خانگی 132 میلیارد تومان اعتبار در استان وجود دارد که از این مبلغ تاکنون طرح‌ها به مبلغ 90 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده است.

در ادامه فرماندار بهار نیز گفت: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و برای مهاجرت معکوس به روستاها، برنامه‌های خوبی تدوین شده است.

مجتبی فیض‌اللهی ادامه داد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها، رشد فزاینده دامداری و دامپروری، تأمین مسکن مناسب و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اراده جهادی و خوداشتغالی، تحقق اقتصاد مقاومتی و اتکا به توانمندی روستاییان و عشایر، کشور را در مسیر توسعه قرار می‌دهد.

شناسه خبر 74379