شناسه خبر:71219
1402/4/19 08:54:08

سپهرغرب، گروه خبر: خواسته زیادی ندارند، جز حق و حقوقی که قانون در قالب طرح جامع حمایت از معلولان برایشان تعریف و تعیین کرده است، حقوقی که خیلی از مسئولان هنوز به آن اعتقاد و باور ندارند.

یک معلول می‌گوید برخی از مردم از بالا به پایین به ما نگاه می‌کنند. نگاه تلخ ترحم‌آمیزی که با تمام وجود احساس می‌کنیم، گاهی وقت‌ها یادمان می‌رود که معلول هستیم ولی برخی برخوردها این واقعیت را همچون پتکی برسرمان می‌کوبد....
انتظار داریم مسئولان ما را ببینند و در بحث مناسب‌سازی اماکن شهری و اماکن دولتی به گونه‌ای عمل کنند که بتوانیم به راحتی امکان دسترسی به این بسترها را داشته باشند.
مدیرکل بهزیستی کردستان معتقد است: تحقق برنامه‌ها و مصوبات مناسب‌سازی در استان طبق برآوردها افزایش قابل توجهی داشته‌ است.
حسین رسولی افزود: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تکلیف همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در رابطه با مناسب‌سازی اماکن عمومی و غیره را مشخص کرده و انتظار داریم دستگاه‌ها نسبت به انجام وظایف خود در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشند.
به گفته وی، مناسب‌سازی به‌عنوان یک مطالبه مهم جامعه کم‌توانان از مهم‌ترین نیازهاست که مطلوبیت در تحقق اهداف و برنامه‌های این حوزه نیازمند همکاری و همراهی تمامی ارگان‌ها و آحاد جامعه است.
وی افزود: مناسب‌سازی صرفاً برای افراد معلول نیست و سایر اقشار جامعه مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار و غیره هم با این موضوع مرتبط هستند.
این مسئول با ابراز اینکه در زمینه مناسب‌سازی مصوبات زیادی وجود دارد اما کار بر زمین مانده در این حوزه زیاد است که جبران آن در گرو عزم جهادی بخش‌های مختلف است افزود: شهرداری‌ها از دستگاه‌هایی هستند که بیشترین تمرکز در موضوع مناسب‌سازی را به عهده دارند.
رسولی خاطرنشان کرد: کردستان در زمینه دسترس‌پذیری ادارات برای جامعه معلولان در ردیف‌های آخر جدول قرار دارد و جز استان‌های آخر کشور است.
وی گفت: شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان باید تمام دستگاه‌ها را ملزم کنند از محل اعتبارات تملک‌دارایی و سرمایه‌ای نسبت به مناسب‌سازی ساختمان‌های موجود اقدام کنند.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان هم گفت: براساس گزارش‌هایی که توسط دستگاه‌های مختلف ارائه می‌شود، در حوزه مناسب‌سازی همه کار می‌کنند، اما به‌دلیل بار سنگین مشکلات و نیازها در این حوزه هنوز به سطحی که باید، نرسیده‌ایم.
کیومرث حبیبی افزود: در زمینه دسترس‌پذیری جامعه معلولان و کم‌توانان اقدامات مناسبی در استان انجام شده که این مهم بستر رضایتمندی در میان این قشر را فراهم کرده است.
به گفته وی، سنندج ویترین عمرانی استان است، اجرای اقدامات مختلف در حوزه توسعه و مناسب‌سازی در سنندج، سایر شهرها را هم ترغیب می‌کند.
وی نبود و کمبود اعتبار را از مهم‌ترین دلایل عدم مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری و اماکن عمومی اعلام کرد و گفت: سعی کردیم در زمینه مناسب‌سازی برخی زیرساخت‌ها ازجمله آسانسور، رمپ معلولان، سرویس‌های بهداشتی را رعایت کنیم، اما امکان اینکه بخواهیم تمام ساختمان‌های موجود ایمن‌سازی و مناسب‌سازی شود منابع مالی کافی نداریم.
این مسئول تصریح کرد: برخی از ساختمان به‌ویژه در مرکز شهر از لحاظ فنی استاندارد لازم را ندارد، ولی تأمین منابع مالی برای ایمن‌سازی تمامی این ساختمان‌ها عملاً ممکن نیست.
حبیبی افزود: ایمن‌سازی فضاها و مناسب‌سازی اتوبوس‌های شهر در سنندج انجام شده و باید به سایر شهرهای استان هم تعمیم داده شود.
وی گفت: ایجاد شهرک سلامت در سنندج با هدف خدمات‌رسانی شایسته‌تر به شهروندان باید در دستور کار قرار گیرد، امروز عدم مناسب‌سازی در برخی نقاط مانع دسترسی آسان جامعه کم‌توان‌ به خدمات پزشکی می‌شود برای رفع این مشکل نیاز به انجام کارهای اساسی و زیرساختی داریم.
وی افزود: امیدواریم با توجه به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌هایی که شهرداری در زمینه احداث پارکینگ‌های طبقاتی در سطح شهر به‌ویژه هسته مرکزی دارد شاهد کاهش بار ترافیکی و رفع مشکلات موجود در این حوزه باشیم.
شهردار سنندج هم می‌گوید: مناسب‌سازی معابر و پیاده‌روها و اماکن عمومی و استفاده از ظرفیت تابلوهای شهری برای اطلاع‌رسانی حقوق شهروندی افراد کم‌توان و دارای معلولیت از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری است.
سیدانور رشیدی افزود: کارهایی در حوزه مناسب‌سازی شهر انجام شده اما تا رسیدن به نقطه غایی فاصله داریم، کارها در حوزه مناسب‌سازی باید به‌صورت عملیاتی و تخصصی انجام شود و برنامه‌ها و جلسات در حد حرف باقی نماند.
وی گفت: در همین راستا فهرست هشت هزار و 500 نفری از جامعه کم‌توان‌ها را از بهزیستی شهرستان سنندج گرفته‌ایم و به شکل نقشه جی‌.ای‌.سی اطلاعات کاملی از محل زندگی این افراد شامل آدرس، شماره تمام، نوع معلولیت و... را تهیه خواهیم کرد.
وی افزود: با توجه به محدود بودن منابع، نمی‌توانیم کل شهر را که در فرایندی ده‌ها ساله که شهرسازی در آن اتفاق افتاده مناسب‌سازی کنیم از این رو باید با برنامه‌ریزی مناسب به‌نوعی زمینه سهولت زندگی را برای جامعه معلولان فراهم سازیم.
شهردار سنندج خاطرنشان کرد: با تدوین این نقشه بنا داریم بر اساس اولویت‌بندی مناسب‌سازی در سطح معابر، اماکن عمومی و غیره در شهر صورت بگیرد.
رشیدی با بیان اینکه اقدامات بر اساس جمعیت معلولان در هر نقطه از شهر انجام می‌شود، گفت: انجام اقدامات مناسب‌سازی در ابعاد مختلف در نقاطی که بیشترین تمرکز معلولان در آن وجود دارد می‌تواند بهترین و بیشترین بهره‌وری را به ما بدهد.
وی افزود: شهرداری سنندج در کنار توجه به مناسب‌سازی در سطح معابر ایجاد بسترهای لازم برای حضور پررنگ جامعه کم‌توان‌ها را در محیط اجتماعی به‌عنوان یک اولویت مهم مد نظر قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: 20 دستگاه اتوبوس برای معلولان مناسب‌سازی شده و ایجاد 6 ایستگاه مناسب معلولان در مرکز شهر در حال انجام است.
شهردار سنندج اذعان کرد: مناسب‌سازی باید از قالب شعار صرف خارج و به معنای واقعی در سطح شهر اتفاق بیفتد، همه مسئولان در این خصوص وظیفه دارند و تحقق اهداف در این حوزه نیاز به عزم همگانی و فرهنگ‌سازی دارد.
مشاور استاندار کردستان در امور معلولان گفت: مناسب‌سازی تنها مختص افراد دارای معلولیت نیست چراکه سالمندان، کودکان، زنان باردار و... خیلی‌های دیگر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: مجموعه قوانین معلولان کم‌نظیر و جزو پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین قوانین است، ما در بُعد قانون مشکلی نداریم بلکه متأسفانه بستر اجرای قانون فراهم نیست که می‌طلبد مسئولان در این حوزه ما را یاری کنند.
از مؤسسان اصلی انجمن دفاع از حقوق معلولان در قروه هم می‌گوید: گزارش‌ اقدامات انجام‌شده برای مناسب‌سازی و اجرای قوانین مربوط به جامعه معلولان، امیدآفرین است.
صادق حسین‌زاده افزود: بیشترین تمرکز در خصوص مناسب‌سازی روی مرکز استان است و سایر شهرستان‌ها کمتر به این موضوع ورود کرده‌اند و این وضعیت به شدت جامعه معلولان را رنج می‌دهد.
به گفته وی، هنوز شهرداران در برخی شهرهای کردستان حتی در جلسات مناسب‌سازی شرکت نمی‌کنند و یا نمایندگان ثابتی که اختیارات لازم را داشته باشند انتخاب نکرده و این مسئله فرایند انجام اقدامات در حوزه مناسب‌سازی را با مشکل مواجه می‌کند.
این مسئول با بیان اینکه شهرداران در اکثر شهرهای استان خود را ملزم به رعایت این موضوعات نمی‌دانند، اذعان کرد: کرسی‌های مطالبه‌گری معلولین باید در شهرداری‌ها ایجاد شود.
حسین‌زاده عنوان کرد: مناسب‌سازی و دسترسی معلولان جز آیتم‌های ارزیابی مدیران، مسئولان به ویژه شهرداران قرار گیرد و صدور مجوزها ساخت و ساز توسط دستگاه‌های مرجع با شرط مناسب‌سازی صادر شود.
وی افزود: بعد از این همه جلسات، مصوبات و پیگیری‌ها همچنان شاهد افتتاح مجتمع‌ها و ادارات دولتی هستیم که استانداردهای مناسب‌سازی در آن‌ها اجرا نشده و کسی زیر بار این مسئولیت نمی‌رود.
وی افزود: کاربری‌های مسکونی در حالی به‌عنوان کاربری‌های پزشکی استفاده می‌شود، که اصلاً قابل استفاده برای جامعه معلولان نیست.
وی افزود: حرکت در حوزه مناسب‌سازی در سطح استان لاک‌پشتی است، با این نحو عملکرد نمی‌توانیم به اهداف مد نظر در این حوزه برسیم، جلسات مناسب‌سازی در سطح شهرستان هم مانند مرکز استان باید با حساسیت دنبال شود.
این مسئول گفت: هیچ مکان عمومی برای معلولان در فضای شهرستان قروه مناسب‌سازی نشده، پیگیر هم می‌شویم هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.
و اما...
مع‌الوصف باید گفت؛ افراد دارای معلولیت بخشی از جامعه هستند که ناخواسته با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌اند، جامعه باید تلاش کند از حجم مشکلات پیشروی این افراد بکاهد و این اقدام را برنامه‌های نظام‌مند و جامع عملی کند.
اگر فضای شهری و امکانات رفاهی و تفریحی را متناسب برای استفاده از معلولان طراحی و ایجاد نکنیم، بی‌شک متهم اصلی خانه‌نشینی و منزوی شدن این عزیزان هستیم.
اکثر معلولان به‌دلیل عدم مناسب‌سازی در سطح شهرها و روستاها امکان حضور در سطح جامعه را ندارند و قطعاً چنین افرادی با این مشکلات نمی‌توانند امور زندگی خود را بچرخانند و پیگیر کارهای خود باشند.
توجه و تأمین بخشی از نیازهای این عزیزان می‌تواند یک فرد را به شخصی کارآمد در جامعه بدل کرد و سطح کیفی زندگی او را بهبود ببخشد، کم‌لطفی و کم‌توجهی و بی‌تدبیری در این زمینه هرگز قابل‌بخشش نیست.
تصویب «قانون جامع حمایت از معلولان» در مجلس در سال‌های اخیر موجب شده گام‌های خوبی در این راستا برداشته شود و وضعیت جامعه معلولان تا حدودی بهبود یابد، اما به اعتقاد معلولان، تا رسیدن به وضع مناسب فاصله بسیاری وجود دارد که دلیل اصلی آن هم بنا به گفته این عزیزان به عدم اجرای قوانین موجود و یا اجرای ناقص قانون برمی‌گردد.
 شیرین مرادی

شناسه خبر 71219