شناسه خبر:69524
1402/3/6 10:36:20
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه:

تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با بیان اینکه ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: برای تکمیل این پروژه که 16 سال از زمان آغاز آن گذشته، نیاز به 120 میلیارد تومان اعتبار دارد.

«معصومه حسنی خوانسار» روز پنجشنبه با بیان اینکه پروژه کتابخانه مرکزی در تمام استان‌های کشور وجود دارد، افزود: 15 استان این پروژه را به بهره‌برداری رساندند، و بقیه استان‌ها با 80 و 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث آن هستند.
وی اظهار کرد: کتابخانه مرکز کرمانشاه تنها پروژه‌ای است که بین تمام استان‌ها کشور از سوی سازمان کتابخانه‌ها در سال جاری پروژه ای تعطیل اعلام شده و برای تکمیل ساخت آن بودجه‌ای اختصاص نداده‌اند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در ادامه گفت: از محل منابع سفر رییس جمهور در سال گذشته 30 میلیارد تومان برای این پروژه درنظر گرفته شد اما تاکنون کمتر از 30 درصد این اعتبار تخصیص داده شده و با این بودجه اندک تا 15 سال دیگر این پروژه به اتمام نمی رسد.
حسنی‌خونسار با بیان اینکه کتاب خانه مرکز کرمانشاه سال 86 با برآورد چهار میلیارد تومان اعتبار کلید خورد، تصریح کرد: اکنون بعد از 16 سال 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با این تورم و گرانی برای تکمیل آن 120 میلیارد تومان در سال جاری پیش بینی شده و با نحوه تخصص 10 و 12 میلیارد تومانی به این پروژه هزینه نگهداری آن هم نمی شود چه برسد که پیمانکاران برای ساخت آن اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در کتابخانه‌های مرکزی 69 نوع خدمت فرهنگی گوناگون و متنوع برای اقشار جامعه به تفکیک سن و سال تعریف شده است، افزود: عدم احداث این پروژه با ارزش فرهنگی اجتماعی؛ مردم استان کرمانشاه را از بسیاری از خدمات فرهنگی که دیگر شهرها و استان‌ها از ساخت کتابخانه مرکزی برخوردار می‌شوند؛ محروم می‌شوند.
لزوم تسریع در ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در ادامه به اولویت مباحث فرهنگی در استان کرمانشاه اشاره کرد و بیان داشت: 400 هزار نفر از جمعیت 2 میلیونی استان در مناطق حاشیه نشین زندگی می‌کنند، بیشترین آمار آسیب‌های اجتماعی داریم و همه بر آن واقفیم که ریشه بسیاری از مشکلات استان در مباحث فرهنگی است، لذا ضرورت دارد به مسائل اجتماعی و فرهنگی مانند ساخت کتابخانه مرکزی که خدمات فرهنگی، آموزشی و اجتماعی بسیاری برای آن تعریف شده توجه ویژه‌تری شود.
حسنی‌خونسار، استان کرمانشاه را پر جمعیت ترین استان غرب کشور عنوان کرد و افزود: تمام استان‌های همجوار ما دارای کتابخانه مرکزی هستند و این برای استان با قدمت و سابقه و جمعیت کرمانشاه مناسب نیست که از این مرکز مهم فرهنگی محروم باشد.
وی در ادامه خواستار پیگیری اعتبارات مصوب این ارگان در استان و سطح کشور از سوی مسوولان استان شد.
فعالیت 113 کتابخانه در استان کرمانشاه
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه استان کرمانشاه دارای 113 کتابخانه است گفت: طبق تعریف کشوری؛ برای هر 100 نفر باید هشت متر فضای کتابخانه ای و به ازای هر نفر چهار جلد کتاب وجود داشته باشد اما در استان کرمانشاه به ازای هر 100 نفر سه متر فضای کتابخانه ای و به ازای هر نفر 2 جلد کتاب موجود است.
حسنی‌خونسار به رتبه‌های برتر این نهاد در کشور در اجرای مصوبات، مشارکت انجمن‌های کتابخانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد و افزود: عمده مشکل کتابخانه‌های عمومی استان کمبود اعتبارات و عدم تخصیص به موقع آن به پروژه عنوان کرد.

شناسه خبر 69524