شناسه خبر:69395
1402/3/2 09:58:46
معاون مدیر‌کل و رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ملایر:

10 هکتار از اراضی دولتی ملایر رفع تصرف شد

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس اداره راه و شهرسازی ملایر با تأکید بر اینکه از سال گذشته با کمک یگان حفاظت شهرستان و همکاری اداراتی همچون فرمانداری و حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین اوقاف و امور خیریه ملایر درخصوص تعیین و تطبیق حدود اراضی تحت مالکیت اراضی تصرفی شناسایی و با متخلفان برخورد شد، گفت: برای مثال 10 هکتار از اراضی ملایر آزادسازی شده؛ این اراضی که ارزش آن بالغ‌بر 500 میلیارد تومان بود، توسط شخصی به مدت 15 سال به تصرف درآمده بود.

در خبرها آمده بود که شهرستان ملایر متفاوت از دوره‌های گذشته اجرای طرح نهضت ملی مسکن را دنبال می‌کند و با مدیریت و پیگیری‌هایش، درتلاش است تا با یک کار کارشناسی و حساب‌شده در کنار توسعه مجتمع‌های مسکونی طبقاتی و آپارتمانی، توسعه افقی شهری را در قالب احداث خانه‌های ویلایی عملیاتی کند و از سوی دیگر برخی خبرها نیز حکایت از آن دارد که شاهد رفع تصرفات چشمگیری از سوی اداره راه و شهرسازی این شهرستان طی چند ماه اخیر بوده‌ایم که آورده بالایی را چه به‌لحاظ ریالی و چه ازنظر مالکیتی به همراه دارد. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص چندوچون اجرایی شدن این طرح با مهدی عطایی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ملایر گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
معاون مدیر‌کل و رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه از سال گذشته با کمک یگان حفاظت شهرستان و همکاری اداراتی همچون فرمانداری و حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین اوقاف و امور خیریه ملایر درخصوص تعیین و تطبیق حدود اراضی تحت مالکیت اراضی تصرفی شناسایی و با متخلفان برخورد شد، گفت: برای مثال از این طریق طبق احکام صادره از سوی مراجع قضائی طی روزهای اخیر 10 هکتار از اراضی ملایر آزادسازی شده؛ این اراضی که ارزش آن بالغ‌بر 500 میلیارد تومان بود، توسط شخصی به مدت 15 سال به تصرف درآمده بود.
مهدی عطایی با اشاره به اینکه در مورد مذکور متصرف زمین 10 هکتاری با ارائه اجاره‌نامه صوری از طرف اوقاف برای سال‌ها از این اراضی به نفع خود استفاده می‌کرد، افزود: همان‌طور که عنوان شد، در پی همکاری ادارات این اراضی شناسایی و از متصرف بازپس گرفته شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مورد بعدی که درصدد رفع تصرف هستیم به اراضی تصرف‌شده از سوی مالکان هتل استقلال ملایر برمی‌گردد، گفت: متأسفانه مالک این هتل بالغ‌بر پنج هزار متر بیش از حدود واگذاری را تصرف کرده که به‌لحاظ ریالی ارزشی افزون‌بر 150 میلیارد تومان را شامل می‌شود؛ خوشبختانه با پیگیرهای انجام‌شده رأی بدوی به نفع اداره راه و شهرسازی شهرستان مبنی بر خلع ید متصرف صادر شده است.
عطایی با بیان اینکه امیدواریم هر شهروند برای برخورد با افراد سودجو و حفظ منابع ملی و دولتی به‌عنوان اموالی که متعلق به همه مردم است یک نیروی حفاظت از اراضی باشد، ابراز کرد: درخصوص آخرین وضعیت نهضت ملی در شهرستان ملایر نیز باید بگویم در این طرح بیش از 20 هزار متقاضی در شهر ملایر و شهرهای تابعه ثبت‌نام کرده‌اند که حدود هفت هزار و 500 نفر آنان تأییدشده نهایی هستند، اما تعهد شهرستان برای ساخت طبق ابلاغ وزارتخانه‌ای، 12 هزار واحد مسکونی است.
معاون مدیر‌کل و رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ملایر با بیان اینکه مسئولیت تهیه زمین و اجرای پروژه‌های طرح نهضت ملی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت برعهده بنیاد مسکن است، گفت: در شهر ملایر برای اجرای این طرح با کمبود اراضی دولتی مستعد مواجه بودیم؛ زیرا بیشتر اراضی ملایر یعنی بیش از 63 و نیم درصد این شهر موقوفه است، پس استفاده از این اراضی با محدودیت‌های فراوانی مواجه بود.
عطایی افزود: بنابراین به همت فرماندار جهادی شهرستان حدود یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی مستعد اجرای طرح شناسایی و الحاق این اراضی پس از تهیه طرح امکان‌سنجی توسط شرکت مشاور سبزاندیش، در نوار شمالی شهرستان تعیین شد.
وی با بیان اینکه بعد از ارائه طرح امکان‌سنجی و شناسایی اراضی مستعد نسبت به بررسی موضوع و انعقاد تفاهم‌نامه با مالکان حقیقی اقدام شد، گفت: در فاز نخست اجرای طرح در اراضی روستای گلدره شامل 490 هکتار درنظر گرفته شده که 168 هکتار آن از اراضی اداره کل راه وشهرسازی و 108 هکتار آن متعلق به مالکین حقیقی و مابقی آن از اراضی ملی تحت مالکیت سازمان منابع طبیعی است که جهت الحاق به محدوده شهر ملایر درنظر گرفته و به کارگروه امور زیربنایی معرفی شد.
عطایی با بیان اینکه در مرحله بعدی اراضی روستای سالارآباد با ظرفیت 850 هکتار در دستور کار قرار دارد که امید است ظرف یک ماه نتایج آن نیز اعلام شود، تشریح کرد: مهلت یک‌ماهه‌ای برای مراجعه مردم درنظر گرفته شده و امیدواریم در اسرع وقت و قبل از مهلت مقرر این فرآیند به اتمام برسد و توافقات کامل شود.
مدیر اداره راه و شهرسازی شهرستان ملایر تأکید کرد: دلیل انتخاب این اراضی برای نهضت ملی مسکن، اجرای طرح قطعی است و درصورت عدم مراجعه افراد در زمان مقرر، تملک از طریق اعمال ماده هشت صورت خواهد گرفت؛ بنابراین تسریع و تکمیل توافقات به نفع مردم خواهد بود.
عطایی با اشاره به اینکه مستثنیات پلاک سالارآباد تماماً متعلق به مردم است و پیچیدگی‌های پلاک گلدره را ندارد، افزود: پیش از این نیز بیان شده که واگذاری قطعات در ابعاد 200 متری و تسهیلات مربوطه به هریک از متقاضیان برای ساخت مسکن ویلایی است.
وی گفت: عملیات نهضت ملی مسکن در ملایر از ابعاد مختلف جزء نخستین‌ها و بزرگ‌ترین‌ها در شهرستان، استان و حتی کشور است و به‌لحاظ الحاق اراضی جدید با این وسعت به محدوده شهر و ساخت مسکن ویلایی با این تعداد، نمونه‌های کمتری در کشور وجود دارد.
عطایی خاطرنشان کرد: نقشه‌برداری و طراحی عملیات شهرسازی درحال اجرا بوده و امید است یک محدوده شهری مدرن، پیشرفته و منطبق بر الگوی ایرانی اسلامی طراحی و تقدیم مردم ملایر شود. خوشبختانه مشاور اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان نیز مشخص و طرح جامع مناطق الحاقی نهایی شده و بلافاصله طرح تفضیلی مورد نیاز آن آماده و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.
رئیس اداره راه و شهرسازی ملایر اعلام کرد: درصورت الحاق این اراضی، شهرستان ملایر نخستین و شاید تنها شهری در غرب کشور است که واحد‌های ویلایی به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن واگذار می‌کند که این امر به سبب همکاری، همدلی و همیاری ادارات مختلف به‌خصوص مجموعه فرمانداری و شهرداری شهرستان و حمایت مدیرکل راه و شهرسازی از مجموعه اداری شهرستان انجام شده‌ است.

شناسه خبر 69395