شناسه خبر:68866
1402/2/19 10:27:23

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: بانوی فناور جوان کردستانی از نبود حمایت‌ها به‌منظور تولید انبوه ژل جداکننده سرم خون گلایه کرد و گفت: متأسفانه به جای حمایت از تولیدکننده داخلی، برای واردات این محصول سوبسید درنظر گرفته می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از دریچه‌هایی هستند که به‌واسطه حمایت از آن‌ها می‌توان علاوه بر اشتغال‌زایی برای جوانان و نخبگان، انتظار بهبود فضای کسب و کار و حرکت صنعت به سمت رفع نیازهای کشور و البته صادرات محصولات را داشت.
بر اساس آمارهای معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران، هشت هزار و 126 مورد است که از این تعداد، پنج هزار و 290 مورد شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و دو هزار و 836 مورد، نوپا هستند.
از طرفی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون فناوری ازجمله فناوری زیستی، کشاورزی، صنایع غذایی، دارو، فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان، مواد پیشرفته، محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی، ماشین‌آلات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و خدمات تجاری‌سازی بیشترین حجم تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان را ارائه می‌دهند.
در حالی که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد کشور در سال 1389، حدود دو هزار میلیارد ریال بود، در سال 1400 میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان از 900 هزار میلیارد فراتر رفت که رشدی بیش از 450 درصدی را نشان می‌دهد. حال آنکه یکی از عرصه‌هایی که حضور و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار اهمیت دارد، نظام سلامت است، بخش‌های مختلف نظام سلامت می‌توانند از محصولات یا فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شده و در مسیر پیشرفت حرکت کنند.
به طوری که سید حیدر محمدی؛ رئیس سازمان غذا و دارو در نخستین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی در هشتم اسفندماه 1401، گفت: به طور کلی 475 شرکت دانش‌بنیان در حوزه دارو، بیش از 377 شرکت دانش‌بنیان در زمینه غذا و 328 شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی در زمینه دانش‌بنیان فعال هستند که به لحاظ عددی حدود 99 درصد از اقلام دارویی مورد نیازمان را تولید می‌کنیم در شرایطی که برخی کشورها تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ما اعمال کرده‌اند، اگر به برکت شرکت‌های فناورمان به این حد از اتکا نمی‌رسیدیم، امروز بحران بزرگی را در زمینه تأمین اقلام داروها، تجهیزات و ملزومات مصرفی و مواد غذایی داشتیم.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با مدیرعامل شرکت بنیان دانش دارو ماد که در عرصه تجهیزات پزشکی فعالیت دارد، گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
سمیرا قیصری دربنده با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال 1387 در عرصه تولید تجهیزات پزشکی آغاز کرده گفت: تهیه مواد اولیه و محصولات مورد استفاده در صنایع پزشکی و بهداشتی ازجمله ژل‌های جداکننده سرم خون، لوله‌های خونگیری جهت تهیه سرم خون، تسریع‌کننده انعقاد خون و سایر محصولات این حوزه را در این شرکت دنبال کرده و می‌کنیم.
وی با تأکید بر اینکه لوله‌های خونگیری جزو نیازمندی‌های اولیه و بسیار مهم در سیستم درمانی هر کشوری است اظهار کرد: بسیاری از آزمایشات خون نیازمند به جداسازی سرم خون هستند، ژل جداکننده سرم خون که محصول نخست شرکت بنیان دانش دارو ماد است و مراحل آزمایشات اولیه را به خوبی پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز به تولید انبوه آن رسیده‌ایم؛ به شرکت‌های تولیدکننده لوله‌های خونگیری این امکان را می‌دهد تا نسبت به تولید این نوع لوله اقدام کند و کشور از واردات آن بی‌نیاز شود.
این فناور کردستانی با تأکید بر اینکه امروزه آزمایشاتی که بر روی سرم خون انجام می‌شود از مهم‌ترین ابزارهای بررسی سلامت انسان است خاطرنشان کرد: داشتن ظرفی مناسب که بتواند در زمان مناسب سرم خون را جدا کند و بر روی پارامترهای متنوع و بسیار زیاد خون هیچگونه تأثیری نداشته باشد، کاملاً حیاتی است.
قیصری دربنده با اشاره به اینکه کسب عنوان دانش‌بنیان توسط شرکت در پی تولید ژل جداکننده سرم خون نشان از پیچیدگی و فناوری بالای سنتز این پلیمر دارد، اظهارکرد: ارتقای کیفیت محصول، توجه به رفع نیاز کشور به این محصول و به موازات آن ایجاد اشتغال برای جوانان مستعد و متخصص، از اهداف اصلی شرکت بنیان دانش دارو ماد است.
وی با تأکید بر اینکه این ژل در شرکت ما تولید و مونتاژ و وارد لوله‌های خونگیری می‌شود، اذعان کرد: درواقع ما لوله خونگیری آماده‌شده را به فروش می‌رسانیم.
مدیرعامل شرکت بنیان دانش دارو ماد با بیان اینکه محصول تولیدی، در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تشریح کرد: گرچه توانمندی تولید انبوه این محصول برای جلوگیری واردات آن در شرکت ما از طریق گسترش و توسعه فعالیت‌ها وجود دارد اما متأسفانه حمایت‌ها به حدی نرسیده که بتوان از از طریق تولید بیشتر واردات بی‌نیاز شد.
قیصری دربنده با تأکید بر اینکه اهل گلایه و شکایت نیستم اما باید بگویم در حال حاضر همچنان به واردات این محصول از خارج کشور با قیمتی به مراتب بالاتر از تولید داخل، سوبسید داده می‌شود اظهار کرد: خوشبختانه در همه شهرهای کشور نمایندگی داریم اما میزان تقاضا برای خرید محصول در همه شهرها یکسان نیست.
وی با اشاره به اینه این شرکت به‌صورت خانوادگی دایر شده، من و همسرم هر دو کارمند بودیم اما بنا به علاقه‌ای که داشتیم، کار پیشت‌میز نشینی را رها کرده و در مسیر تولید گام نهادیم، گفت: گرچه این شرکت زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان کردستان است اما بنا به نیاز نسبت به اجاره محلی در شهرک صنعتی سنندج اقدام کرده و در آنجا مشغول به کار هستیم.
این بانوی فناور کردستانی با بیان اینکه در حال حاضر این شرکت توانسته علاوه بر اشتغال‌زایی برای پنج نفر از اعضای هیئت‌مدیره برای 20 نفر هم به‌صورت بیمه‌شده اشتغال‌زایی کند عنوان کرد: ما به لحاظ علمی و توانمندی فردی کارکنان امکان توسعه فعالیت داشته وداریم اما متأسفانه به لحاظ حمایت مالی آنگونه که باید از مساعدتی برخوردار نیستیم، اگر بخواهم واقعیت را بیان کنم تاکنون حمایتی از نهادهای دولتی دریافت نکرده‌ایم.
قیصری دربنده با اشاره به اینکه در سال‌های ابتدای تولید این محصول برای جلب مشتری اقدام به فروش محصول با سود بسیار اندک کردیم و به معنای واقعی تنها برای باقی ماندن در عرصه تولید تلاش کرده و می‌کنیم گفت: بعد از سال‌ها تلاش، سال گذشته این شرکت توانست بنا به دشواری و سختگیری‌های موجود در دریافت مجوزها حائز عنوان دانش‌بنیانی شود.
وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه علاوه بر شرکت‌های پخش تجیهزات پزشکی که ازجمله عمده خریداران ما هستند با بیمارستان‌ها، مطب‌ها و کلینیک‌های بخش خصوصی و دولتی نیز همکاری داریم افزود: جالب‌تر اینکه در حال حاضر برخی شرکت‌ها نیز نسبت به تولید لوله‌های خونگیری حاوی ژل جداکننده اقدام کرده‌اند اما وجه تمایز آن‌ها با ما این است که ژل را تولید نمی‌کنند بلکه آن را از ما خریده و سپس نسبت به مونتاژ آن اقدام می‌‌کنند.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد نتایج آزمایش‌ها تحت تأثیر متغیرهای گوناگونی است که شناسایی آن‌ها و به‌دنبال آن استاندارد کردن روش‌های آزمایشگاهی جهت تفسیر و استفاده بهینه از داده‌های آزمایشگاهی ضروری است. این متغیرها شامل مراحل قبل، حین و پس از آزمایش است. در سال‌های اخیر با توجه به تأکید بر اجرای روش‌های کنترل کیفی در کلیه بخش‌های آزمایشگاه در مرحله حین آزمایش و به‌دنبال آن برگزاری دوره‌های آموزشی در این خصوص، خطاهای حین آزمایش به حداقل رسیده؛ بنابراین تأثیر متغیرهای قبل و بعد از آزمایش بسیار پررنگ شده است که یکی از این متغیرها، تجهیزات آزمایشگاهی استاندارد است. این شرکت دانش‌بنیان کردستانی توانسته در این عرصه ورود جدی داشته باشد اما آنچه تأسف‌بار است اینکه به جای حمایت از تولید داخلی همچنان به واردکنندگان سوبسید وارادت ارائه می‌شود.

شناسه خبر 68866