شناسه خبر:68744
1402/2/17 00:50:38

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان خواستار تدوین خط الفبای بریل کُردی برای دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه استان شد.

طالب محمدی روز شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کردستان در سنندج اظهار کرد: تدوین الفبای خط بریل در راستای اجرای ماده 15 قانون اساسی و همچنین رفع نیاز دانش‌آموزان با نیاز ویژه انجام خواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود الفبای بریل کُردی توسط مرکز کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان یا معاونت پژوهشی این دانشگاه به‌عنوان دانشگاه مادر استان و با همکاری آموزش و پرورش تدوین شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان همچنین با تأکید بر پوشش اخبار ویژه ناشنوایان در صدا و سیمای استان اظهار کرد: این برنامه در چند سال گذشته از برنامه‌های صدا و سیما حذف شده است در حالیکه افراد ناشنوا باید همانند افراد عادی جامعه به انواع محتوای رسانه‌های ملی دسترسی داشته باشند و این مهم در قانون حمایت از معلولان هم مورد تأکید قرار گرفته است.

محمدی افزود: برای اجرای این مهم از صدا و سیما درخواست می‌شود، مترجم ناشنوایان در برنامه‌های صدا و سیما حضور داشته باشد، برنامه‌ها با زیرنویس باشد و همچنین از ظرفیت ناشنوایان و کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه‌های صدا و سیما بهره گرفته شود.

مشاور استاندار کردستان در امور معلولان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تصویب طرح بریل کُردی یکی از محوری‌ترین برنامه‌های ما به‌شمار می‌رود، گفت: بسیاری از دانش‌آموزان نابینای ما از توانمندی بالایی در حوزه زبان و ادبیات کردی برخوردار هستند و امید است این طرح در آینده نزدیک وارد فاز اجرا شود.

 

شناسه خبر 68744