شناسه خبر:68467
1402/2/11 08:54:35

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان روستاها را کانون اشتغال و کارآفرینی مولد برشمرد و گفت: تأمین آب و مسکن روستاییان در اولویت کاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی شامگاه شنبه در گردهمایی شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان همدان با تأکید بر اینکه مشکلات تأمین آب و مسکن در روستا از موضوعاتی است که باید مسئولان به‌صورت ویژه برای حل آن‌ها تلاش کنند، اظهار کرد: اگر بتوانیم در هر روستا 10 زمین رایگان به مستأجران بدهیم، از 50 هزار واحد مورد نیاز، 15 هزار واحد ساخته می‌شود.

وی افزود: همان طرحی که در شهر «اکباتانا» و جاهای دیگر پیش‌بینی شده است، در روستاها نیز اجرا شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان روستاها را موتور محرک توسعه اقتصاد کشور دانست و گفت: جامعه روستایی و عشایر به‌عنوان سنگ زیربنای تولید نقش مهمی در امنیت غذایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و به‌مثابه کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در توسعه همه‌جانبه دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: شوراها و دهیاران واسطه‌ای بین اهالی و جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن برای حل مشکلات مردم باشند و می‌توانند با رفتار کدخدامنشی مشکلات مردم روستا را حل کنند.

* برخی روستاها خانه عالم ندارد

وی ادامه داد: طبق آمارها در روستاهای دارای طرح هجرت که روحانی در آن روستاها مستقر است و خانه عالم دارند، آسیب‌های اجتماعی کمتری رخ می‌دهد و وضعیت فرهنگی آن‌ها بهتر است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: بسیاری از مشکلات روستاها و اهالی، توسط روحانیان و مبلغان مطرح و پیگیری می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر بازنگری طرح‌های هادی روستایی، ابراز کرد: بنیاد مسکن باید فعال باشد و متناسب با نیاز روستاها، مسکن ایجاد شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نقش شوراها را در توسعه روستا بسیار بی‌بدیل دانست و اظهار کرد: روستاییان ما باید همچنان مولد و مؤثر در چرخه تولید باشند.

وی ادامه داد: کسانی که به شهرهای بزرگ رفتند، در آینده نزدیک به روستاهای خود برمی‌گردند، چراکه توسعه روستاها درحال انجام است.

* بیمارستان یک‌هزار تختخوابی در همدان ساخته می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت جهاد تبیین طبق فرمایش مقام معظم رهبری، ادامه داد: در بودجه امسال تهاتر نفت به میزان دو میلیارد و 700 میلیون یورو پیش‌بینی شده که از این محل تنها وزارت بهداشت می‌تواند 20 هزار تخت بیمارستانی به میزان تخت‌های موجود اضافه کند.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: سهم همدان از این میزان ساخت بیمارستان یک‌هزار تختخوابی است که 17 هکتار زمین برای ساخت این بیمارستان پیش‌بینی شد و با بهره‌برداری از این طرح، سه هزار نفر جویای کار مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی بیان کرد: به‌منظور حمایت و سرمایه‌گذاری در حوزه محیط‌زیست، کارهایی ازجمله سامان‌دهی فاضلاب شهر همدان صورت گرفته است؛ برای نمونه حدود 20 سال پیش پنج شهر کشور ازجمله همدان با بانک جهانی برای لوله‌گذاری قرارداد منعقد کردند، به همین منظور در جریان بروز سیل با وجود رتبه دوم همدان در بارش‌های خاورمیانه، اما خسارتی وارد نشد.

نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه پیش‌بینی‌شده از سوی دولت برای شرکت آب و فاضلاب 20 میلیارد تومان بود که سهم شهرستان همدان به پنج میلیارد تومان می‌رسید و در بهترین حالت 2.5 میلیارد تومان آن اختصاص می‌یافت.

حاجی‌بابایی ادامه داد: اما از محل ماده 56 از بانک رفاه 300 میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت آب و فاضلاب دریافت شد که اقساط آن سالانه از سوی دولت و سازمان برنامه بودجه به بانک پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از رویکردها و برنامه‌های مهم استان، ایجاد زمینه‌ای برای مسابقه‌ای نفس‌گیر در راستای توسعه استان است تا اجازه ندهیم همدان از سایر استان‌ها عقب بماند.

نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کارخانه سحر همدان با یک‌هزار و 600 کارمند و 320 نوع تولید به روسیه، کشورهای اروپایی، کانادا و عراق صادرات دارد، افزود: با پیگیری‌های چندساله ظرفیت این کارخانه به‌زودی دو برابر و از همدان تا فامنین تبدیل به کارگاه می‌شود.

حاجی‌بابایی گفت: روز و هفته کارگر یادآور کسانی است که توسعه پایدار با دستان توانمند و پینه‌بسته آنان رقم می‌خورد و یکی از زیبایی‌های کشورهای اسلامی وجود کارگرانی است که چرخ‌های توسعه را می‌چرخانند.

نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح جامع همدان با رسیدن به 10 هزار هکتار موجب رفع مشکل مسکن در همدان می‌شود و در این صورت آپارتمان و برج‌های ضد محیط‌زیست به خانه‌های ویلایی تبدیل می‌شود.

حاجی‌بابایی ابراز کرد: محدوده پیش‌بینی‌شده برای همدان با 700 هزار جمعیت پنج هزار و 700 هکتار است، درحالی که محدوده شهری در یزد با 600 هزار جمعیت، 12 هزار هکتار و کاشان با 230 هزار جمعیت، 6 هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه همدان نیازمند ساخت 50 هزار واحد مسکونی است، ادامه داد: این شهر در تحویل زمین رتبه 32 کشور شده بود که با پیگیری‌های صورت‌گرفته و پیش‌بینی 140 هکتار زمین باغ میوه برای این کار، به‌سرعت جزء استان‌های موفق قرار خواهد گرفت.

استاندار همدان نیز توسعه روستاها را در دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یک اولویت برشمرد و اظهار کرد: یک طبقه هر واحد مسکونی در روستا باید برای اسکان و طبقه دیگر برای اشتغال‌زایی باشد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با تأکید بر تلاش برای عمران و آبادانی روستاها، ادامه داد: هویت مولد بودن روستا باید حفظ شود و از این ظرفیت پشتیبانی می‌شود.

استاندار همدان افزود: خدمات بهداشتی و درمانی، جاده‌های مواصلاتی و حمل‌ونقل باید در تراز یک شهر به روستا با حفظ هویت مولد بودن آن ارائه شود.

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: بانک‌ها موظف شده‌اند تا پایان خردادماه قرارداد افراد معرفی‌شده در طرح نوسازی، بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی روستایی را منعقد کرده و مطابق با پیشرفت فیزیکی واحد مسکونی به متقاضیان تسهیلات پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در تمامی عرصه‌های تولید، اقتصاد، گردشگری و فرهنگ تلاش مضاعف دارد.

استاندار همدان گفت: تعامل بین دولت و شوراهای اسلامی روستاها در راستای حفظ محیط‌زیست موجب جذب گردشگر در روستا می‌شود.

* در بازسازی روستایی 9 میلیارد تومان هزینه شده است

فرماندار همدان نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه 9 دهستان در بخش مرکزی قهاوند وجود دارد، اظهار کرد: خدمات آسفالت و بهسازی در 80 روستا با مبلغ 44 میلیارد تومان در سال گذشته انجام شد.

مسلم مخفی ادامه داد: درخصوص تولیدات دام، طیور و شیلات 30 پروژه با اعتباری بیش از 30 میلیارد تومان اجرا شد.

وی افزود: در حوزه مقاوم‌سازی روستایی سه پروژه بزرگ با اعتبار 9 میلیارد تومان انجام شد و همچنین در حوزه راهداری روستایی 6 پروژه با اعتبار 10 میلیارد تومان صورت گرفت.

فرماندار همدان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در توجه ویژه به روستاها و ایجاد زیرساخت‌ها پیشرو است، گفت: روستا جزء پایه‌های اصلی رشد اقتصادی است و توجه به روستا در این دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مخفی با اشاره به اینکه حل مشکلات روستا در استان همدان در اولویت اقدامات مسئولان قرار دارد، اظهار کرد: طرح «مسجد محور خدمت» یک هفته در مساجد روستایی و یک هفته در مساجد شهری برگزار می‌شود.

فرماندار همدان تصریح کرد: شورایی موفق است که در کنار امور عمرانی و خدمات عمومی، به مسائل فرهنگی هم توجه کند.

مخفی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر مسئله وحدت تأکید دارند، افزود: سیاه‌نمایی نکنیم و در انتقادها با دشمن هم‌صدا نشویم که پازل دشمن تکمیل شود.

وی پیشرفت و توسعه فرهنگی روستاها را در گرو اجرای آموزه‌های قرآنی در حکمرانی برشمرد و از عملکرد قابل قبول همه اعضای شوراهای اسلامی روستایی شهرستان همدان قدردانی کرد.

فرماندار همدان گفت: نهم اردیبهشت‌ماه در تقویم جمهوری اسلامی روز شوراها نام‌گذاری شده، زیرا شورا و مشورت یک آموزه دینی است که اهمیت استفاده از خرد جمعی در حکمرانی اسلامی را نشان می‌دهد.

شهرستان همدان 116 روستا دارد و 290 نفر عضو شوراها و منتخب مردم هستند.

 

 

شناسه خبر 68467