شناسه خبر:67272
1401/12/24 14:52:22

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان گفت: هشت هزار اصله نهال به‌مناسبت گرامیداشت دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان در نیروگاه برق شهیدمفتح کاشته شد.

عبدالمجید دیناروند روز دوشنبه در آیین کاشت هشت هزار اصله نهال در نیروگاه برق شهیدمفتح هم‌زمان با گرامیداشت هشت هزار شهید استان و هفته منابع طبیعی اظهار کرد: این تعداد درخت به یاد سرداران، امیران و هشت هزار شهید گلگون‌کفن استان همدان دوران هشت سال دفاع مقدس در محوطه این نیروگاه کاشته شد.
وی با اشاره به اینکه حفظ و توسعه فضای سبز نیروگاه اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: یک‌هزار نهال بادام و هفت هزار نهال صنوبر تجاری با نام هر شهید کاشته شد.
مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان ادامه داد: سال گذشته نیز در روز درخت‌کاری، 32 هزار اصله درخت کاشته شد و چون نام شهدا روی درختان است، با دقت مضاعفی از آن‌ها نگهداری می‌شود.
دیناروند تصریح کرد: در قرآن و روایات ائمه اطهار توصیه‌های فراوانی در رابطه با درخت‌کاری شده است.
وی با اشاره به اینکه توسعه درخت‌کاری در راستای حفاظت از محیط‌زیست در دستور کار نیروگاه مفتح همدان قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که سنت نیکوی درخت‌کاری تداوم داشته باشد.
مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان نقش درخت را در جذب کربن ارزشمند دانست و گفت: استفاده از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه برای تولید برق ناگزیر است و برای بی‌اثر کردن مضرات زیست‌محیطی این نیروگاه و حفظ محیط‌زیست باید مستمر تلاش کرد.
وی از انعقاد تفاهم‌نامه این نیروگاه با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان برای کاشت 100 هزار نهال خبر داد.
دیناروند گفت: تمام تلاش مدیریت نیروگاه یک‌هزار مگاواتی شهیدمفتح این است که از این امانت بیت‌المال که در اختیار مجموعه قرار گرفته، به‌طور مناسب بهره‌برداری شود و در مواقعی که هم‌وطنان به این انرژی ارزشمند نیاز دارند، تحویل مردم داده شود.
وی تصریح کرد: باری که مسئولیت ما را سنگین می‌کند این است که باید از تجهیزات 30 ساله نیروگاه مانند روز اول بهره‌برداری و انرژی تولید کنیم.
مدیرعامل نیروگاه برق شهیدمفتح همدان با اشاره به اینکه قطعات مستهلک و خراب این نیروگاه از تولید داخلی جایگزین می‌شود، افزود: 34 هزار قطعه در اورهال قبلی تعویض شد که تمامی آن ساخت داخل به‌خصوص بیشتر ساخت استان همدان است.
دیناروند ابراز کرد: نیروگاه شهیدمفتح رتبه یک ساخت داخل را در ارزیابی سال گذشته و نیز رتبه یک شفافیت اداری را کسب کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز همچنین در این آیین با اشاره به اینکه هیچ پویشی به اندازه درخت‌کاری ارزشمند نیست، ادامه داد: امروز هشت هزار درخت به یاد هشت هزار شهید استان کاشته می‌شود و باید برای ترویج فرهنگ درخت‌کاری از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.
اسفندیار خزایی با بیان اینکه تنها راه به دام انداختن کربن کاشت درخت است، افزود: در راستای حفظ منابع طبیعی و کاشت درخت باید برنامه‌ریزی شود و می‌بایست نسل آینده را با فرهنگ درخت‌کاری آشنا کرد.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه این سازمان در راستای انجام وظایف ذاتی خود نه‌تنها مخالف توسعه نیست بلکه از توسعه پایداری که نسل‌های آینده هم بتوانند از آن بهره‌مند شود حمایت می‌کند، ادامه داد: صنایع و کارخانه‌های تولیدی و معدنی می‌توانند با حرکت به سوی دانش‌بنیان شدن و استاندارد‌سازی هم به رونق تولید و هم با کمترین آلودگی به حفظ محیط‌زیست کمک کنند.
سیده‌مریم محمدی با قدردانی از شرکت توزیع برق استان برای تدارک این برنامه، افزود: نیروگاه و نیز تمامی واحدهای صنعتی در راستای مسئولیت اجتماعی و طبق قانون موظف هستند که 10 درصد از فضای مجموعه را به فضای سبز اختصاص دهند و بعد نیز حفاظت از آن را پایش کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه نیروگاه که از مهم‌ترین منابع انرژی کشور است به‌ناچار گاهی از سوخت مازوت جایگزین استفاده می‌کند، افزود: نیروگاه در بحث‌های محیط‌زیست و استفاده از پساب فاضلاب اقدامات شایسته‌ای انجام داده است.
محمدی ابراز امیدواری کرد که به‌زودی به پشتوانه مقام معظم رهبری و خون شهدا نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور راه‌اندازی شود و به سوخت مازوت نیاز نباشد.
در پایان این آیین نهالستان و قلمستان نیروگاه شهیدمفتح با ظرفیت حدود 100 هزار قلمه و با رویکرد توسعه درختان مثمر و فضای سبز نیروگاه به وسعت پنج هزار متر مربع با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افتتاح شد.
نیروگاه یک‌هزار مگاواتی سیکل ترکیبی شهیدمفتح در 45 کیلومتری شهر همدان و در دشت کبودراهنگ قرار دارد. این نیروگاه چهار واحد بخار 250 مگاواتی دارد و سوخت اصلی آن گاز طبیعی است و در برخی مواقع از مازوت استفاده می‌شود.
این نیروگاه سال 1398 مقام نخست تولید برق نیروگاه‌های برقی کشور را به‌دست آورد. در سالنامه ملی ایران 15 اسفندماه روز درخت‌کاری و از 15 تا 21 اسفند به‌عنوان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نام‌گذاری شده است.
22 اسفندماه سال 58 در پی نیازی که امام راحل تشخیص دادند، دستور تأسیس بنیاد شهید برای خدمات‌رسانی به بازماندگان شهدا را صادر کردند و در سال 1383 با ادغام بنیاد شهید، امور جانبازان و ستاد رسیدگی به آزادگان نهاد جدید «بنیاد شهید و امور ایثارگران» تشکیل و همان سال با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 22 اسفندماه به‌نام روز شهید نام‌گذاری شد.

شناسه خبر 67272