شناسه خبر:66861
1401/12/14 04:27:23

سپهرغرب، گروه اقتصادی: با آغاز رسمی تبلیغات در نشست خبری ائتلاف «اتاقی نو برای همه»، از شخص‌محوری در اتاق بازرگانی انتقاد شد.

ائتلاف «اتاقی نو برای همه» متشکل از 15 تولیدکننده استان همدان در حوزه‌های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی برای حضور در دهمین انتخابات اتاق بازرگانی استان همدان شکل گرفته‌ است. اعضای این ائتلاف در نشست خبری پاسخگوی اصحاب رسانه شدند؛ تشکیل چنین جلسه‌ای در همدان برای نخستین‌بار صورت گرفت.

پاسخگویی به افکار عمومی و تبیین برنامه‌ها و راهکارها در راستای نقش‌آفرینی بیشتر اتاق در اقتصاد استان و همچنین انتقادات کاندیداها از عملکرد مدیریت فعلی اتاق همدان، از محورهای گفت‌وگوهای نشست بود.

در این نشست ابتدا کاندیداهای بخش‌های 4 گانه به بیان نقطه‌نظرات خود پرداخته و سپس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

هیئت نمایندگان اتاق از پنج نفر در بخش بازرگانی، پنج نفر در بخش صنعت، دو نفر در بخش معدن و سه نفر در بخش کشاورزی تشکیل می‌شود؛ این انتخابات روز شنبه 20 اسفندماه در اتاق‌های سراسر کشور برگزار خواهد شد.

   خیرالله اسدی- فعال اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل

   مزیت‌های احداث بندر خشک در همدان

 

ما باید در پی تحقق اجرای برنامه‌هایی باشیم که ظرفیت‌های آن در استان وجود دارد؛ به همین خاطر قبلاً در اتاق پیشنهادی مبنی بر ایجاد بارانداز جهت واردات و صادرات مطرح کردم که مورد توجه قرار گرفت، نهایتاً محل اجرای این طرح در جاده تهران پشت انبار نفت در زمینی به مساحت 100 هکتار تعیین شد؛ ایجاد این بارانداز و فعالیت آن برای پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

درحال حاضر در بندر امام واقعاً فضا وجود ندارد و به‌علت شرجی‌ بودن هوا، مشکلاتی برای کالاها ایجاد می‌شود؛ اما شرایط آب‌وهوای همدان برای این کار بسیار مساعد است.

این بارانداز که امروز به آن بندر خشک گفته می‌شود، در مدت کمتر از 6 ماه می‌تواند به بهره‌برداری برسد.

در بخش حمل‌ونقل همدان در غرب کشور حرف نخست را می‌زند، اما متأسفانه حدود 60 درصد از وسایل حمل‌ونقل بار در همدان فرسوده هستند. اعضای ائتلاف اتاقی نو برای همه، افرادی عملگرا و در حوزه کاری خود توانمند و نخبه هستند که برای کار و خدمت به اقتصاد استان و فعالان اقتصادی دست به دست یکدیگر داده‌اند.

   امیر اسلامیه همدانی- نایب‌رئیس اتاق بازرگانی همدان

   ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی اتاق

 

اتاق را به نام‌های دیگری همچون پارلمان بخش خصوصی یا تشکل تشکل‌ها هم می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری جایگاه اتاق و فراگیری آن است؛ اتاق تنها تشکل بخش خصوصی بوده که وظایف آن منحصر به صنف خاصی نیست و به‌لحاظ قانونی جایگاهی ملی و بین‌المللی دارد.

عضویت و حتی محوریت اتاق در شوراها و ستادهای مؤثر ازجمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تسهیل، کمیته واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی و کمیته حمایت قضائی از سرمایه‌گذاری، نشان‌گر اهمیت اتاق برای قانون‌گذار و تصمیم‌گیران کشور به‌منظور مانع‌زدایی از فعالیت بخش خصوصی است.

استفاده از ظرفیت‌های موجود در گرو درک مشکلات فعالان اقتصادی از یک‌سو و برقراری رابطه‌ای سازنده با مجریان و تصمیم‌گیران از سوی دیگر است تا در فضایی منطقی و به دور از سوء ظن، مسائل و مشکلات مطرح و برای آن‌ها چاره‌جویی شود. درعین‌حال اتاق به‌دلیل برخورداری از مرکز داوری که نهادی معتبر در سطح بین‌المللی است، شعاع اثر خود را در فراسوی مرزها هم گسترش می‌دهد. این نهاد داوری درصورتی که اختلافی میان بازرگانان ایران با بازرگانان سایر کشورها بروز کند و در قرارداد منعقده توسط طرفین، حل‌وفصل اختلافات به اتاق داوری ارجاع شده باشد، صلاحیت رسیدگی دارد و می‌تواند نسبت به حل مشکل ورود کرده و با تشریفات دادرسی کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر، حکم نهایی را صادر کند.

همچنین اعتبار اتاق‌های بازرگانی در سطح جهان باعث می‌شود، مبادلات بین‌المللی توسط این نهاد تسهیل شود.

   مؤمنعلی خزائی- مدیر شرکت کشت و صنعت خزل نهاوند

   تولیدکننده جاده را اتوبان می‌بیند

 

افرادی که وارد اتاق بازرگانی می‌شوند، باید تولیدکنندگان واقعی باشند که به دنبال استفاده از منابع مالی اتاق مانند خودرو و خانه نباشند و هزینه‌ای به اتاق تحمیل نکنند! اگر مدیریت اتاق اصلاح شود، فعالان اقتصادی چالش برای تولید و فعالیت ندارند؛ آن‌ها جاده را اتوبان می‌بینند و به‌راحتی مشکلات را پشت سر می‌گذارند. چالش ما در اتاق طی دوره‌های پیش این بود که بعضی از افراد تولیدکننده واقعی نبوده، مشکلات را نمی‌شناختند و بیشتر به‌ دنبال ریاست و استفاده‌های شخصی از منابع بودند.

چنین افرادی سبب می‌شوند تصمیمات فردی در اتاق گرفته شود که اثر مثبتی در اقتصاد استان نمی‌گذارد و چه‌بسا آسیب هم می‌زند؛ این شرایط باعث می‌شود در تصمیمات مهم نتوانیم مشاوره‌های خوبی به دولت بدهیم.

در بخش صادرات نیز مشکلات عمده‌ای پیش روی صادرکنندگان وجود دارد، اما اگر فعال اقتصادی واقعی در اتاق بازرگانی باشد، طوری مسائل را تسهیل می‌کند که مشکلات نتواند مانع فعالیت آن‌ها شود.

   سیداحمد بطحائی- مدیرعامل لچک ترنج همدان

   به سوی ایجاد اتاق بازرگانی هوشمند حرکت کنیم

 

اتاق بازرگانی نقطه تلاقی بین دولت و بخش خصوصی بوده و قادر است در بخش‌های مختلف خدمات متفاوتی به فعالان اقتصادی ارائه کند؛ به‌عنوان مثال در بخش گردشگری توریست را فقط تفریحی می‌دانیم، اما توریست بازرگانی و صنعتی هم داریم. یعنی باید صنعت توریسم را در همدان دسته‌بندی کنیم که این اتفاق می‌تواند در اتاق بازرگانی رخ بدهد.

اتاق باید بین مهندسان معمار و شهرساز، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و فعالان بخش گردشگری ارتباط برقرار کرده و برای توسعه آن و تحقق چنین قابلیت‌هایی، با دولت رایزنی‌ کند. اما متأسفانه به‌دلیل هماهنگ‌ نبودن دولت و بخش خصوصی، فاصله زیادی بین گروه‌های اقتصادی افتاده است که به‌ نظر بنده یک‌سری تصمیم‌گیری‌ها باید در اتاق به‌صورت شفاف انجام شود و رسانه‌ها هم در جریان آن قرار بگیرند و بتوانند با نقد خود، آن‌ها را اصلاح کنند؛ یعنی رسانه‌ها هم در اتاق بازرگانی پایگاهی داشته باشد که به این می‌گویند «اتاق هوشمند بازرگانی».

اگر چنین اتاقی شکل بدهیم، به نظر بنده در مدت کوتاهی خروجی بسیار خوبی خواهیم داشت.

همه افرادی که در ائتلاف اتاقی نو برای همه حضور دارند، رزومه حداقل 40 و 50 ساله و بیشتر دارند و جوانان هم به‌نوعی ادامه‌دهنده راه طی‌شده پدران خود هستند.

متأسفانه در دوره‌های قبلی اتاق افرادی حضور داشتند که حتی نمی‌توانستند بعضی از بخش‌های تولید و فعالیت اقتصادی را توضیح بدهند! بنابراین نمی‌توانستند تصمیمات و پیگیری‌های درستی در مورد آن‌ها داشته باشند.

   مجید حاتمی- صادرکننده نمونه خشکبار

   ضرورت گذر از کشاورزی سنتی به مدرن

 

یک‌سری موانع پیش روی تولید و صادرات وجود دارد که یکی از آن‌ها موضوع تعهد ارزی است. یکی دیگر گرفتن عوارض آب مجازی برای صادرات خشکبار بوده که واقعاً نیازی به آن نیست و موارد دیگر.

همدان در چندسال گذشته با چالش جدی آب مواجه است که اتاق باید آن را متوجه می‌بود و به اعضا اطلاع‌رسانی می‌کرد تا امروز با چنین محدودیتی در تولید مواجه نشویم؛ مخصوصاً در بخش کشاورزی.

برای پشت سر گذاشتن این معضل در اتاق باید کمیسیون تخصصی منابع آب و صنایع تبدیلی کشاورزی، آب و صنعت، آب و معدن، آب و بازرگانی، آب و بهبود کسب‌وکار، آب و سرمایه‌گذاری و آب اصناف تشکیل می‌شد.

یکی دیگر از مسائل آموزش کشاورزان و همچنین گذر از کشاورزی سنتی به مدرن است که وظیفه سازمان جهاد کشاورزی بوده، اما از طریق اتاق بازرگانی قابل پیگیری و حل است.

درنهایت با رأی آوردن این ائتلاف بسیاری از مشکلات پیگیری خواهد شد، چون همه افراد حاضر در فعالیت‌های اقتصادی و در بخش‌های مختلف، سال‌های زیاد کار کرده‌اند.

   رامین رحیمیان- پزشک و رئیس هیئت‌مدیره شرکت پویان‌طب هگمتانه

   لزوم توجه اتاق به صنایع‌ های‌تک

 

ابتدا یادی کنم از جناب آقای بقا، پیشکسوت اتاق بازرگانی که متأسفانه دیگر در بین ما نیست؛ ایشان حق بزرگی به گردن اتاق بازرگانی همدان دارند.

اتاق بازرگانی می‌تواند نقش پُررنگی در ایجاد روابط بازرگانی بین نهادها با کشورهای مختلف ایجاد کند، اما در چندسال گذشته به‌ نظر می‌رسد به‌خاطر وجود اشکالاتی که در بخش مدیریتی اتاق بازرگانی و مخصوصاً اتاق همدان بوده، از این وظیفه مهم دور مانده است.

اعزام هیئت‌های تجاری و همچنین پذیرش چنین هیئت‌هایی از کشورهای خارجی، یکی از وظایف بسیار مهم این اتاق بوده که متأسفانه در اتاق همدان خبری از آن نبوده است. اشکال دیگر اتاق فعلی توجه‌ نکردن به صنایع های‌تک است که ما پس از انتخاب به آن توجه خواهیم‌ کرد. با توجه به شدید شدن مشکلات آب در هرسال، به نظر می‌رسد ما باید دوره گذر از کشاورزی سنتی را طی کنیم و چه بهتر که صنایع های‌تک که ارزش‌افزوده بالایی تولید می‌کنند، گسترش یابند که اتفاقاً در جذب بازارهای صادراتی نقش پُررنگی دارند.

یکی از مهم‌ترین مسائل دیگر که تمایل داریم در اتاق همدان به آن پرداخته‌ شود که متأسفانه تاکنون توجهی به این مهم نشده، توجه به اقتصاد کریدورها یا راه‌های تجاری است. همدان از دیرباز در منطقه غرب ایران کریدور اصلی تجاری بین‌المللی و داخلی بوده، اما به نظر می‌رسد هرسال از این نقش مهم دورتر می‌شود که ما درنظر داریم در اتاق همدان به آن توجه کنیم.

قول دیگری که در همین جمع می‌دهم، این است که اتاق بازرگانی همدان را به اتاق شیشه‌ای تبدیل خواهیم‌کرد؛ چراکه نقد رسانه‌ها مهم‌ترین عامل رشد هر مجموعه دولتی و خصوصی است.

    علی‌احسان ظفری- رئیس اتحادیه محصولات لبنی کشور

   اتاق را به فعالان واقعی اقتصادی بسپاریم

 

حدود 15 سال است که بنده در اتحادیه مرکزی لبنیات کشور حضور دارم و در تصمیمات کشوری برای این حوزه یکی از مؤثرترین افراد بوده‌ام. در این مدت در کمیسیون‌های کشاورزی، معادن و صنایع مجلس شورای اسلامی لوایح زیادی می‌آمد که تلاش می‌کردیم آن‌ها را طوری اصلاح کنیم که تولیدکنندگان کمترین آسیب را ببینند. اما انتظار داشتم اتاق بازرگانی همدان از وجود ظرفیت‌های استان که در تشکل‌های کشوری حضور دارند و می‌توانند در تصمیمات مهم کشوری اثرگذار باشند، استفاده کند.

فقط بنده نیستم که چنین شرایطی دارم، از استان همدان بسیاری افراد هستند که عضو هسته اصلی تشکل‌های مهم کشوری بوده و در اتاق همدان هیچ‌گونه نقشی ندارند؛ امثال بنده شاید نیازی به اتاق استان نداشته باشیم، اما اگر اتاق همدان به‌ فکر اقتصاد و اشتغال استان بود، جلسه‌ای در این خصوص برگزار می‌کرد که بنده چیزی ندیده‌ام.

اتاق‌های 3 گانه استان که اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون هستند، متأسفانه در سطح استان ضعیف عمل می‌کنند و جایگاهی ندارند؛ درصورتی که همدان ظرفیت‌های بالایی در بخش‌های مختلف دارد.

بنده قصد تخریب ندارم، فقط می‌خواهم بگویم انتظارات فعالان اقتصادی استان بیش از این حرف‌ها است و اتاق نباید مدیرمحور باشد. مسئله دیگر این است که ارز حاصل از صادرات تولیدکنندگان به حسابشان واریز نمی‌شود و عمدتاً ریال دریافت می‌کنند، اما باید آن را به دلار تبدیل کرده و با قیمت بسیار پایین‌تر به دولت بدهند. تولیدکننده وقتی از طرف خارجی ریال دریافت می‌کنند، از کجا باید دلار بیاورد؟ تشکل‌هایی مثل اتاق بازرگانی هنگامی که دولت چنین تصمیمی گرفته، کجا بوده‌ و چرا مدافع بخش خصوصی نبوده‌اند؟

امثال من دردکشیده هستیم، وقتی این لوایح از طریق دولت به مجلس می‌آید، تخصصی در این زمینه ندارند که نظر خاصی بدهند؛ اما اتاق بازرگانی می‌تواند ضمن مشورت با دولت که قانون این وظیفه را برعهده آن گذاشته، مانع طرح چنین لوایحی شود. استدعای من این است که یک‌بار هم شده با اعتماد به بخش خصوصی، اتاق بازرگانی را به افرادی که دردکشیده و از خانواده فعالان واقعی اقتصادی هستند، بسپاریم.

   حمیدرضا رهبر- نایب‌رئیس سابق اتاق و مدیرعامل شیشه همدان

   ضرورت استفاده از ظرفیت‌های اتاق ایران

 

اتاق بازرگانی باید در دو حوزه بهبود فضای کسب‌وکار و همچنین تسهیل و رفع موانع تولید به‌درستی ایفای نقش کرده و بخش‌هایی از این قوانین را راهبری و هدایت کند.

ماده 11 در قانون بهبود فضای کسب‌وکار مربوط به شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی است؛ این شورا با دبیری رئیس اتاق بازرگانی استان و ریاست استاندار تشکیل می‌شود. شورای گفت‌وگوی کشور هم با دبیری رئیس اتاق بازرگانی کشور و با حضور وزیران و معاونان اقتصادی تشکیل می‌شود که باید از این فرصت برای استان استفاده کرده و مسائل و پیشنهادهای کارشناسی را به اتاق کشور منتقل کنیم تا مصوبات لازم از مراجع عالی کشور از طریق شورا صادر شود؛ اما این اتفاق فقط زمانی ممکن می‌شود که فعالان واقعی اقتصادی وارد اتاق بازرگانی شوند، چون تا زمانی که این نمایندگان خود با مشکلات مواجه نشوند، نمی‌توانند آن را درک کرده و به اتاق ایران منتقل کنند.

ائتلاف اتاقی نو برای همه برنامه‌محور است و به دنبال ریاست یک فرد بر اتاق نیست، بلکه به خرد جمعی احترام می‌گذارد.

   خسرو طالبی‌رحیق- عضو هیئت نمایندگان اتاق همدان

   رتبه برتر همدان در حوزه کشاورزی

 

استان همدان در حوزه کشاورزی در کل کشور دارای رتبه برتر است، ما در استان افرادی را داریم که به اندازه‌ای در این حوزه متخصص هستند که در کشورهای دیگر مشغول به کشاورزی هستند؛ ما باید از این افراد برای اصلاح الگوی کشت و کشت‌های فراسرزمینی استفاده کنیم. مهم‌تر از کشاورزی، کشاورزان استان هستند که اگر به‌خوبی از آن‌ها بهره ببریم، می‌توانیم استان را به سمت توسعه بیشتر سوق دهیم.

من در این دوره عضو هیئت نمایندگان بودم، نمی‌توانم آن را نقد کنم، چون هرچه نقطه ضعف داشته باشد، به من نیز برمی‌گردد. ما توانستیم دو دوره ریاست انجمن ملی سیب‌ زمینی را از آنِ خود کنیم، اما نکته‌ای که می‌خواهم بگویم و شاید بتوان از آن به‌عنوان نقطه ضعف یاد کرد، عدم هماهنگی در حوزه تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی بود؛ باید بخش خصوصی و دولتی در این مورد بیش‌ازپیش باهم هماهنگ باشند.

   حسین ابراهیم‌خانی- صادرکننده نمونه خشکبار

   اتاق بی‌اعتنایی کرد، استاندار رسیدگی کرد

 

توسعه بازارهای صادراتی یکی از اهداف اتاق بازرگانی است، زیرا استان ظرفیت‌های بسیار بالایی در این بخش دارد.

بنده در سال 2019 عضو اتاق بازرگانی برون‌مرزی ایران و آلمان بودم و مذاکراتی در مورد پذیرش هیئت‌های تجاری از این کشور به ایران انجام گرفت؛ اما با وجود اینکه ظرفیت‌های زیادی در استان و شهرستان ملایر وجود دارد (ازجمله ثبت شهر جهانی کشمش، ‌گسترش خوشه‌های مبل و منبت و هنر سفالگری) اتاق بازرگانی نسبت به موضوع مذکور بی‌اعتنایی کرد. نظر من این است که با توجه به این ظرفیت‌ها در اتاق بازرگانی همدان می‌توانیم اقدامات بسیار خوبی برای توسعه بازارهای صادراتی انجام بدهیم.

انتظار فعالان اقتصادی استان در همه بخش‌ها، داشتن اتاقی پویا و پاسخگو است، اما متأسفانه در دوره قبلی این ویژگی‌ها کم‌رنگ بوده؛ به‌طور مثال در این دوره درخواستی برای حضور در اتاق برای طرح مشکلات داشتیم که پاسخی به آن داده نشد، حال آنکه استاندار محترم و معاونان ایشان برای بررسی مشکلات به واحد تولیدی من در ملایر آمدند.

   ناصر قنبرگنبدی- رئیس انجمن مبل و منبت استان همدان

   لزوم تشکیل کنسرسیوم صادرات مبل و منبت با کمک اتاق

 

در ملایر و تویسرکان چندین‌هزار کارگاه و تولیدی مبل و منبت وجود دارد که متأسفانه از طریق دولت چندان توجهی به آن‌ها نشده بود، اما در سفر اخیر آقای پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت به ملایر برای تشکیل کنسرسیوم صادرات مبل و منبت مذاکرات خوبی انجام شد و اقدامات مثبتی صورت می‌گیرد. ملایر تنها شهرستانی است که خوشه تخصصی مبل و منبت دارد و به‌زودی فاز دوم شهرک صنعتی آن هم به بهره‌برداری می‌رسد. این واحدها چون اغلب کوچک هستند، به‌تنهایی قادر به حضور در بازارهای جهانی و صادرات نیستند، بنابراین برای تسهیل در صادرات باید حتماً کنسرسیوم صادراتی تشکیل شود تا بتوانیم به بازارهای جهانی ورود کنیم. مذاکرات انجام‌شده با سازمان توسعه تجارت حول این محور بود که رایزنان اقتصادی در آسیای میانه و مخصوصاً‌ روسیه اقداماتی برای برگزاری نشست با تجار آن کشورها انجام دهند تا تولیدکنندگان با سلیقه آن‌ها آشنا شوند و بتوانند تولیدات خود را به آن سمت سوق دهند. اتاق بازرگانی گرچه تاکنون منفعل بوده، اما در این زمینه می‌تواند قدم‌های بزرگی بردارد تا بتوانیم هزاران فرصت شغلی موجود در این بخش را حفظ کرده و آن را گسترش دهیم.

   رحیم مرتضائی- رئیس خانه معدن استان همدان

   ضرورت توجه به ظرفیت‌های معدنی در اتاق

 

همدان جزء سه استان برتر در سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی بوده و ایران هم جزء 10 کشور برتر دنیا در این بخش است.

گردش مالی سنگ‌های قیمتی در دنیا با یک‌هزار میلیارد دلار، رقم بسیار بالایی را نشان می‌دهد و این ارقام حاکی از آن است که همدان می‌تواند سهم بالایی از این تجارت داشته باشد؛ اما با چهار دهم درصد، سهم پایینی داریم.

معدن سنگ بسیار قیمتی یاقوت کبود در همدان وجود دارد که متأسفانه سرمایه‌گذاری خوبی در آن نشده، بنابراین یکی از وظایف اتاق این بوده و در آینده هم هست که برای جذب سرمایه‌گذار این معدن، تلاش کند. همدان در بخش کانی‌های نسوز هم جزء برترین‌ها است؛ چهار معدن نسوز آندلوزیت در استان وجود دارد که ظرفیت بسیار قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در استان دارند. همدان جزء بهترین‌ها در ذخایر دولومیت در سطح کشور محسوب می‌شود، نهاوند دارای بزرگ‌ترین ذخایر دولومیت کشور با عیار بسیار بالا است که می‌تواند در تولید فلز منیزیم که فلزی استراتژیک محسوب می‌شود، استفاده شود که در این بخش هم سرمایه‌گذاری کافی انجام نشده‌ است. در زمینه کانی‌های فناورانه هم به همین‌ شکل کار زیادی انجام نشده و امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

نکته قابل توجه اینکه همدان معادن با جاذبه توریستی هم دارد که می‌تواند از آن‌ها برای جذب گردشگر استفاده کند؛ معدن طلای الوند، معدن نقره در ایوک و معدن خورزنه از ظرفیت‌هایی هستند که در اتاق بازرگانی به آن‌ها توجه خواهیم‌ کرد.

   حسین میرابیان- تولیدکننده پیشکسوت و استاد دانشگاه و مدیرعامل بتن بریس

   جذب نخبگان جوان در اولویت است

 

تمام فعالیت‌های اقتصادی ازجمله صنعتی، کشاورزی و معدنی احتیاج به تأمین سرمایه مالی دارد تا بتوان ایده‌ها را به اجرا درآورد. تأمین سرمایه در دنیا از طرق مختلفی صورت می‌پذیرد، اما در ایران فقط بانک‌ها هستند که باید سرمایه را تأمین کنند.

بانک‌ها کنار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرند تا منابع مالی مورد نیازشان را تأمین کنند، اما نکته قابل توجهی که باید به آن پرداخته‌ شود این است که بانک‌ها به‌عنوان شریک تجاری، باید در سود و زیان شریک باشند و نه اینکه سود معینی را برای دریافت از تولیدکنندگان تعیین کنند و کاری با ضرر آن نداشته باشند! نفس عمل که همان مشارکت مدنی است، می‌گوید باید در سود و زیان اقتصادی شریک باشند.

در کشور ما به‌دلیل یک‌سری محدودیت‌های بین‌المللی گرفتاری‌ها برای فعالان اقتصادی دوچندان می‌شود و معمولاً نمی‌توانند نرخ ثابت سود بانک را به‌موقع پرداخت کنند. اعضای ائتلاف اتاقی نو برای همه اعتقاد دارند که این موضوع را به‌طور جدی باید به چالش کشیده و آن را در استان نهادینه کرد و سپس موضوع را به اتاق ایران کشاند تا بتواند برای تغییر در این زمینه و حل مشکل، اقدام کند.

موضوع بعدی حفظ جوانان نخبه در استان است. اگر ما به‌عنوان کارآفرین موفق نشویم آن‌ها را حفظ کنیم، نخبه‌هایی که مشتاق استفاده از داشته‌های خود در صنعت هستند، ناامید می‌شوند. من افتخار تدریس در دانشگاه را دارم و به‌دلیل ارتباط با نخبگان دانشگاهی، تاکنون چهار اختراع را به ثبت و تولید انبوه رسانده‌ایم و حدود 40 نفر از متخصصین نخبه و جوان را جذب کرده‌ایم که واحدهای تولیدی را فعال نگه داشته‌اند.

   منوچهر رضایی- نایب‌رئیس سابق اتاق همدان و صادرکننده نمونه

   اصلاحات اساسنامه انتخابات اتاق بسیار مبارک است

 

وجود تشکل‌های اقتصادی در دنیا ارزش زیادی دارند و ما هم اگر بتوانیم اتاق بازرگانی را به جایگاه خود برسانیم، در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشوری می‌توانیم مؤثر عمل کنیم؛ چون اتاق بازرگانی دارای قانون است و می‌تواند تعامل خوبی با قوای سه‌گانه برقرار کند.

زمانی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات تصمیم می‌گرفتند، اگر همه اعضای هیئت‌رئیسه در اتاق بازرگانی کشور فعال اقتصادی واقعی بودند، قطعاً نمی‌گذاشتند چنین تصمیمی که کاملاً به ضرر تولید کشور است، گرفته شود. حتی در جلسه‌ای وقتی وزیر صنعت حضور داشت و ما به این موضوع اعتراض کردیم، ایشان گفت که اتاق بازرگانی هنگام این تصمیم‌گیری حضور داشت و می‌توانست مانع گرفتن چنین تصمیمی شود، اما نشد! پس مقصر خود شما هستید. حالا اصلاحاتی که در اساسنامه انتخابات اتاق بازرگانی گرفته شده، بسیار مبارک است که توقع حدود 70 درصدی فعالان واقعی اقتصادی را برآورده می‌کند، چون با قوانین جدید تنها فعالان اقتصادی وارد اتاق‌های بازرگانی می‌شوند؛ فعالانی که خود دردکشیده هستند و مشکلات و راهکارها را می‌شناسند. اگر در دوره قبلی اتاق بازرگانی هم تمام اعضا فعال واقعی اقتصادی بودند، به‌عنوان مثال آفریقا را برای کشت فراسرزمینی انتخاب نمی‌کردند. بعد از هزینه‌های گزاف در این برنامه، تولیدکنندکان واقعی که کننده کار بودند، وقتی فقط یکبار به غنا سفر کردند، متوجه شدند کشت فراسرزمینی در غنا عملاً امکان ندارد.

در کشور به‌خاطر وجود نفت، صادرات غیر نفتی به حاشیه رفته، گرچه در چندسال گذشته گفته می‌شود که صادرات غیر نفتی هدف کشور است، اما در عمل اقدامی ندیده‌ایم که مسیر آن را تسهیل کند. ما باید با توجه به ظرفیت‌های استان و کشور برای جذب سرمایه‌گذار در صنایع بالادستی و پایین‌دستی برنامه‌ریزی و جهت صادرات غیر نفتی استراتژی تعریف کنیم. این نخستین قدمی است که از طریق اتاق بازرگانی می‌توانیم برداریم و برای انجام آن اقدام کنیم.

   علی شریفی‌کیا- مدیرعامل کارخانه خوش‌نوش همدان

   انحصار طلبی و منفعت‌جویی آفت اتاق است

 

در اتاق بازرگانی منابع مالی و نیروی انسانی مناسبی وجود دارد که رئیس اتاق در دوره‌های پیش می‌توانست از آن‌ها برای خدمات‌رسانی بهتر به فعالان اقتصادی استان استفاده کند، اما نه‌تنها توجهی به این موضوع نشد، بلکه با فعالان اقتصادی هم همراهی صورت نگرفت.

اتاق بازرگانی همدان به‌جای اینکه به فعالان اقتصادی خدمات‌رسانی کند، محفلی برای عده‌ای خاص شده بود. درصورتی که هیئت‌رئیسه فعلی اشراف کامل دارد که اشتغال یکی از مشکلات بزرگ استان است و برای حل آن باید قدم برمی‌داشت، اما عملاً کاری برای حل مشکلات اتاق انجام نداد. بنابراین بهتر است افرادی که وارد اتاق می‌شوند، صداقت و امانتداری کافی داشته باشند.

نقدی که به دوره‌ قبلی این اتاق داریم این است که انحصار‌طلبی برخی‌ها سبب شده بود بعضی از تصمیمات در راستای رسیدن به اهداف شخصی باشد که نفعی به تولید و اقتصاد استان نمی‌رساند. همه ما باید از چنین تفکراتی عبرت گرفته باشیم. اگر کسی به نبود عملکرد خوب در دو دوره پیش اتاق بازرگانی شک دارد، می‌تواند گزارش عملکردی از آن‌ها بگیرد. یکی دیگر از مشکلات اتاق ایجاد تفرقه بین فعالان اقتصادی است؛ این اتاق برای تعداد محدودی بود، درصورتی که باید چتر خود را بر سر همه این افراد بگستراند. برای این موضوع مثالی می‌زنم؛ چگونه می‌شود تولیدکننده‌ای با 20 سال فعالیت در عرصه تولید، 11 سال مدیرعاملی و عضویت در هیئت‌رئیسه‌ یک شرکت تولیدی بزرگ و خوش‌نام و صادرات با میزان بالا، به‌خاطر اختلاف سلیقه نتواند کارت بازرگانی خود را تمدید کند؟ اتاق بازرگانی باید عضومحور باشد و نه ریاست‌محور و همچنین پیگیر مشکلات تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف و تسهیل‌کننده کار و فعالیت آن‌ها باشد.

شناسه خبر 66861