شناسه خبر:66141
1401/11/27 09:39:16

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: استاندار همدان با تأکید بر افزایش کیفیت نان، گفت: از سهمیه کارخانه‌های آرد بی‌کیفیت و تجهیزات قدیمی بکاهید تا تجهیزاتشان را نوسازی کنند.

سپهرغرب، گروه - مینو جعفری ممتاز : علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در پنجمین کارگروه گندم، آرد و نان استان همدان اظهار کرد: ضروری است که یک سیاست تشویقی اعمال شود تا کارخانه‌ آردی که تجهیزات و ماشین‌آلاتش را نوسازی می‌کند، سهمیه اضافی دریافت کند و سهمیه کارخانه‌ای که بعد از گذشت 20 سال هنوز از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کند، کم شود؛ چون تجهیزات قدیمی کیفیت نان را پایین می‌آورد.
وی با تأکید بر اینکه باید کارخانه‌های آرد به سمت ارتقای کیفیت بروند، افزود: واحدی که آردش فروش نمی‌رود، از میزان آردش کم کنید تا برای نوسازی تجهیزات اقدام کند. همچنین معاونت اقتصادی یک خط اعتباری با بانک بگذارد تا کارخانه‌داران بتوانند با استفاده از اعتبارات، تجهیزات کارخانه را نوسازی کنند.
استاندار همدان تصریح کرد: گندم وقتی تحویل کارخانه می‌شود، منافع بسیاری برای کارخانه آرد دارد؛ حتی خاک گندم هم درآمدزا است. در بحث مسائل اقتصادی کارخانه‌ها، گرفتن 100 تُن خیلی برایشان مهم است، چون ارزش اقتصادی بالایی دارد. اگر سهمیه کارخانه‌ای کم شود، مجبور می‌شود کیفیت آن را ارتقا دهد. ممکن است در کوتاه‌مدت باشد، اما کیفیت نان مهم است و نانوا در این فاصله مجبور می‌شود دستگاهش را مجهز کند.
وی خاطرنشان کرد: اداره غله برنامه‌ریزی انجام دهد که کارخانه‌ها سهمیه ثابت نداشته باشند. سهمیه گندم کارخانه‌ها را شناور کنید و اگر آرد کارخانه‌ای بیشتر فروش رفت، گندم بیشتری به آن تعلق گیرد؛ از سهمیه کارخانه‌های بی‌کیفیت کم کنید تا تجهیزاتشان را نوسازی کنند.
قاسمی‌فرزاد بیان کرد: سیستم و شبکه طوری طراحی شود که بعد از درخواست ثبت توسط نانوایان در سامانه، حداکثر ظرف 24 ساعت یا دو روز آرد تحویل داده شود و در زمان تحویل هم قبض و رسید دریافت شود و بازرس هم حتماً کنترل کند که چه تعداد کیسه تحویل نانوا شده است.
وی یادآور شد: برای ما اولویت کیفیت نان است، بایستی نان تولیدی را با کیفیت بالا به دست مشتری برسانیم. نانوایان قشر پُرتلاش و زحمتکشی هستند، ما می‌خواهیم مردم رضایتمندی حداکثری داشته باشند، وقتی کیفیت نان پایین باشد، مشتری با نانوا مرتباً درگیری دارد‌.
استاندار همدان با تأکید بر اینکه به اندازه یک سال ذخیره گندم داریم، افزود: در این خصوص مکاتبه کردیم تا استان‌هایی که کیفیت گندم خوبی دارند، به ما سهمیه دهند و با آرد استان مخلوط شود تا آرد باکیفیتی ارائه شود.
این مقام مسئول متذکر شد: دانشگاه علوم پزشکی حتماً در بحث بهداشت و سلامت بررسی کند تا نان مطلوب و بهداشتی به دست مردم برسد. دانشگاه علوم پزشکی باید نظافت نانوایی‌ها را بررسی کند‌؛ نانوایی‌ها هم باید تمیز و مرتب باشند و آلودگی نداشته باشند و روپوش سفید همراه با کلاه بر تن و سر نانوایان باشد.
وی عنوان کرد: مسئولین مرتبط هزینه حمل‌ونقل آرد را بررسی کنند تا در این خصوص تصمیم لازم گرفته شود. علاوه‌بر نظارت بر کیفیت آرد، حتماً گروه مشترک از دستگاه‌های مرتبط وجود داشته باشند و یک نانوایی حداقل یک‌بار در ماه مورد بازدید قرار گیرد.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه کنترل‌ها و نظارت‌ها طی یک ماه پیش رو تقویت شود، افزود: در ماه رمضان عرضه و کیفیت نان به شکل مطلوب باشد.
وی با بیان اینکه فعالیت نانوایی‌هایی هم که در ساعات شب پخت می‌کنند به مردم اطلاع‌رسانی شود و در سردرب آنان نصب شود، تصریح کرد: ساعت پخت نان خیلی مهم است، نانوا باید ساعت 6 صبح نان را دست مردم بدهد.
استاندار همدان با اعلام اینکه قیمت نان ثابت بوده و افزایش قیمتی نخواهیم داشت، افزود: در طرح جدید 30 درصد یارانه به نانوایان پرداخت می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه برای بحث کیفیت‌سنجی نان یک کمیته باشد تا کیفیت مطلوب نان را بررسی کند و از مردم در این رابطه سؤال شود، ابراز کرد: جمعه را از تعطیلی نانوایی‌ها حذف و تعداد تعطیلی نانوایی‌ها را بین 6 روز هفته تقسیم کنید. براساس تقاضای روستا برای جمعیت کمتر از 500 نفر هم اگر به‌صرفه است، مجوز یک نانوایی اعطا شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این جلسه عنوان کرد: دولت در 19 اردیبهشت‌ماه سال جاری تصمیم گرفت طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را اجرا کند. نصب کارت‌خوان در سراسر نانوایی‌های کشور صورت گرفت و استان همدان با ضریب پوشش 100 درصدی در این امر موفق است.
سیدمجتبی حسینی افزود: از روز گذشته فاز سوم هوشمندسازی آغاز شده است؛ در این طرح مواردی همچون امکان فروش عمده، نذورات و خریدهای سازمانی توسط کارت‌خوان پیش‌بینی شده است.
وی اضافه کرد: درخصوص کیفیت نیز اپلیکیشنی توسط وزارت اقتصاد اعلام خواهد شد که مردم نصب و براساس آن نانوایی‌ها را رتبه‌بندی کنند، بخشی از سهمیه نانوا متناسب با امتیازی است که دریافت می‌کند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با تأکید بر اینکه نانوایی‌ها در ثبت فروش تعداد نان دقت کنند، یادآور شد: علاوه‌بر کیفیت نان، بحث حق و حقوق کارگران نانوایی‌ها مطرح بوده که در کارگروهی کارشناسی 30 درصد یارانه برای کارگران نانوایی درنظر گرفته شود‌.
رئیس اتحادیه نانوایان استان همدان نیز در این جلسه از فعالیت هشت نانوا در ساعات شب خبر داد و گفت: جهت رفاه حال شهروندان این نانوایی‌ها در 6 ماهه نخست سال تا ساعت 21 و در 6 ماهه دوم سال تا ساعت 22 فعالیت می‌کنند.
ابوذر گل‌محمدی افزود: نانوایی‌های میدان بیمه ابتدای عمار، خیابان پاسداران روبه‌روی بانک ملی، رسالت بلوار شهید چمران، تپه حاج‌عنایت ابتدای بلوار شاهد، شکریه جنب درمانگاه خدمات نیروهای مسلح، کوچه قصابان، میدان شاهد و شهرک بهشتی میدان لاله تا ساعت 9 شب فعالیت دارند.
مدیر حمل‌ونقل آبادان نیز در این جلسه بیان کرد: نرخی که درحال حاضر برای حمل‌ونقل پرداخت می‌‌شود، جهت مسیرهای نزدیک برای هر کیسه پنج هزار تومان و برای مسیرهای دور 6 هزار و 500 تومان است که درخواست افزایش هزینه را داریم.
علی فرخ افزود: بعد از خرید آرد توسط نانوا، کارخانه 24 تا48 ساعت فرصت دارد تا آن را تأیید کند، در غیر این صورت امکان چاپ حواله برای حمل‌ونقل را نخواهیم داشت؛ از 25 تا 30 هر ماه یعنی ظرف پنج روز باید آرد استان را توزیع کنیم.
وی یادآور شد: پراکندگی در بحث توزیع آرد در استان مشکل‌زا و باعث شده که توزیع آرد زمان‌بر شود و صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ قبلاً نانواها برای تحویل نان به سه بخش تقسیم شده بودند، از طرفی شرایط جوی نیز در زمان تحویل آرد مؤثر است.

شناسه خبر 66141