شناسه خبر:63783
1401/9/24 08:54:43

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام گفت: اعتبارات استانی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال جاری 11 هزار و 470 میلیارد ریال است که با این اعتبار حداقل 16 سال طول می‌کشد تا پروژه‌های نیمه تمام استان به بهره‌برداری برسد.

امین دوست محمدی، اظهارکرد: یک هزار و 131 پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که برای تکمیل آنها 160 هزار میلیارد ریال نیاز است.
وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای جذب اعتبارات بیشتر به دنبال تنوع‌بخشی به منابع مالی و اعتباری استان اعم از فاینانس‌ها، جذب حداکثری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزایش درآمدهای مالیاتی، تسهیلات بانکی، منابع داخلی شرکت‌ها، تقویت مشارکت نهادهای انقلابی و غیره است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام در خصوص راهکارهای جلوگیری از طولانی شدن اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی گفت: تعریف یک نقشه راه عملیاتی در حوزه عمرانی یکی از این راهکارها است که در این راستا با بررسی‌های صورت گرفته از یک هزار و 131 پروژه نیمه تمام استان، 250 پروژه زیرساختی، مانع‌زدا و پیشران رشد اقتصادی استان شناسایی و در دایره تمرکز نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی سازمان قرار می‌گیرد.
دوست محمدی ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای تأمین مالی پروژه‌های نیمه تمام و جلب مشارکت بخش خصوصی از دیگر راهکارها برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام اولویت‌دار استان است.
وی با بیان اینکه 27 فصل نظام بودجه‌ریزی و 18 حوزه ارزش افزوده در استان وجود دارد، گفت: به عنوان مثال ارزش افزوده بخش حمل و نقل که شامل حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات است، طبق بررسی اعتبارات استانی این حوزه در 10 سال گذشته یعنی از سال 92 تاکنون حدود 352 درصد رشد داشته در حالی که سهم ارزش افزوده این بخش در این سال‌ها از 0.5 درصد به 0.4 درصد کاهش یافته و رتبه این حوزه در کشور از 29 به 30 تنزل پیدا کرده است.
دوست محمدی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های بین برنامه با نظام برنامه‌ریزی یادآور شد: برنامه داشتن یعنی اینکه یک فعالیت در راستای یک تعهد خاص مثل یک بخش‌نامه، آیین‌نامه و غیره انجام شود، در حالی که برنامه‌ریزی یک فعالیت مستمر است که در فرآیند اهداف، سیاست‌ها، برنامه ها، شیوه‌ها و ابزارها است.
وی ادامه داد: دستگاه‌ها در استان با 30 درصد خلأ عملکردی مواجه هستند و ضریب هوشی نظام اداری با بخش خصوصی متعادل نیست، چارت‌های اداری جانمایی درستی ندارند و 134 درصد خدمات ارائه شده در استان نسبت به استاندارد کشوری پایین‌تر است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام با اشاره به اینکه جهت‌گیری‌ها در استان به سمت توسعه نیست، افزود: چرا که بعضی ملاحظات قومی، قبیله‌ای، سیاسی، اجتماعی و غیره در عملکرد مسئولان دخیل است و به این علت در استان ایلام تعریف درستی از اولویت‌ها ارائه وجود ندارد.

شناسه خبر 63783