شناسه خبر:62740
1401/8/29 00:38:48

سپهرغرب، گروه خبر: با توجه به اهمیت شیر به‌عنوان یک ماده غذایی استراتژیک که نقش کلیدی در تأمین امنیت غذایی و ارتقای سلامت افراد جامعه دارد و از سوی دیگر ایفای نقش در کاهش فاصله بین مصرف سرانه شیر کشور با استانداردهای جهانی، براساس سیاست و راهبردهای کلان شستا تحقق «تولید یک میلیون تُن شیر در سال» را به‌عنوان هدف راهبردی خود درنظر گرفته و در همین رابطه چندین پروژه گاوداری در سطح کشور توسط شستا در دست اجرا است.

این پروژه‌های گاوداری شستا عمدتاً در مناطق مستعد کم‌برخوردار اجرایی شده و یا در دست اجرا بوده که علاوه‌بر تأمین شیر مورد نیاز جامعه، موجب اشتغال‌زایی در این مناطق و همسو با سیاست کلان کشور در زمینه توسعه عدالت محوری می‌شودپروژه گاوداری 6 هزار رأسی دام مولد شهرستان درگزین نیز یکی از این پروژه‌هایی بوده که در سال 1398 در این شهرستان عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که درحال حاضر این طرح دارای 60 تا 65 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و افتتاح و تکمیل نهایی طرح نخستین، بهترین و بزرگ‌ترین دامداری غرب کشور خواهد بود.

چندی پیش فرماندار درگزین از آغاز تولیدات طرح گاوداری 6 هزار رأسی روستای سنقرآباد این شهرستان خبر داد و گفت: تولید محصول شیر این طرح بزرگ گاوداری غرب کشور هم‌اکنون آغاز شده است و روزانه حدود 10 تُن شیر در این واحد تولید می‌شود.

اما درحال حاضر این طرح بزرگ دامداری استان همدان مربوط به شستا در چه مرحله‌ و روندی است؟

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار کرد: واحد دامداری 6 هزار رأسی درگزین در سال 98 در زمینی به مساحت 60 هکتار از اراضی ملی روستای سنقرآباد به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار و تولید محصولات دامی سالم توسط شرکت گلدشت کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

علی دولو با اشاره به اینکه درحال حاضر طرح فوق 60 تا 65 درصد دارای پیشرفت فیزیکی است، افزود: ظرفیت این دامداری 6 هزار رأس گاو شیری مولد بوده و کل گله شامل 12 هزار رأس می‌شود که در همین رابطه تعداد دام در سه فاز پیش‌بینی شده و در هر فاز بخشی از تعداد دام تا ظرفیت نهایی تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح درحال حاضر در فاز نخست خود قرار دارد، تصریح کرد: در فاز نخست این طرح هم‌اکنون 800 رأس دام در این دامداری موجود است که از این تعداد 500 رأس دام آن تأمین شده و این تعداد 300 رأس زایش داشته‌اند.

دولو با بیان اینکه در فاصله چند ماه آینده فاز نخست این طرح به ظرفیت کامل خود می‌رسد، گفت: تجهیزات طرح نصب و امکانات خدمات‌رسانی به سالن آن انجام شده، ضمن اینکه تسهیلاتی نیز افزون‌بر 50 تا 60 میلیارد تومان برای ادامه پروژه درخواست داشتند که با این میزان تسهیلات موافقت لازم انجام و تسهیلات مصوب شده و منتظر اعلام و دریافت است.

وی این طرح را یکی از طرح‌های بسیار ارزشمند در حوزه دامداری دانست و خاطرنشان کرد: این طرح یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های حوزه دامداری استان همدان به‌شمار می‌رود که خوشبختانه طی این مدت از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار بوده است.

دولو با بیان اینکه درحال حاضر تولید شیر فاز نخست این طرح مهم آغاز شده و تولید آن درحال عرضه است، اظهار کرد: با تکمیل هر سه فاز تولید، سالیانه شیر این پروژه 61 هزار تُن و تولید گوشت آن یک‌هزار و 700 تُن خواهد بود.

وی تولید روزانه شیر این طرح را در فاز نخست درحال حاضر 10 تُن برشمرد و مطرح کرد: با اجرای فاز سوم تعداد ظرفیت 6 هزار رأسی کامل و این طرح به‌صورت صددرصدی قابل افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود که به‌طور قطع پرداخت تسهیلات مورد نظر درخواستی از نقش مؤثری در تکمیل فاز نخست پروژه برخوردار خواهد بود.

دولو با اشاره به اینکه بهره‌برداری از چنین طرح ارزشمندی تولید، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی کشور را به دنبال دارد، یادآور شد: تکمیل نهایی فاز نخست این طرح برای 125 نفر اشتغال پایدار به همراه خواهد داشت؛ در ضمن نژاد گاوهای واحد فوق هلشتاین ایرانی است که اصلاح نژاد شده و مهم‌ترین خصوصیت این نژاد شیردهی بالای آن است.

مدیر پروژه گاوداری 6 هزار رأسی شستا سنقرآباد درگزین هم با اشاره به اینکه به‌منظور سیاست‌های کلی شرکت شستا مقرر شد 14 پروژه گاوداری در کشور با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای تأمین غذایی و استقلال کشور در بخش شیر و لبنیات اجرایی شود، بیان کرد: گاوداری 6 رأسی درگزین نیز یکی از پروژه‌های عظیم اقتصادی فوق در این شهرستان بوده که درتلاشیم با تکمیل این طرح مردم هرچه سریع‌تر از منافع آن در منطقه بهره‌مند شوند.

ظهیر نخستین با اشاره به سیاست‌های کلان شستا مبنی بر ورود به مباحث استراتژیک حوزه کشاورزی، اظهار کرد: پروژه‌های دامپروری شستا با هدف ایجاد اشتغال پایدار، کمک به توسعه و آبادانی با محوریت مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور درحال اجرا بوده که با اجرای این طرح‌ها امکان اشتغال برای نیروهای بومی این مناطق فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه مساحت کل این طرح 60 هکتار بوده که 40 هکتار آن عملیاتی شده است، مطرح کرد: عملیات اجرایی این طرح بزرگ دامداری در سال 98 با برآورد فعلی اکنون با اعتبار هفت هزار میلیارد تومان در شهرستان درگزین روستای سنقرآباد آغاز شده است.

نخستین ادامه داد: یکی از اهداف شستا این است که در تولید شیر و لبنیات یکی از قطب‌های اصلی کشور شود که این امر به‌منظور سیاست‌های کلی برای استقلال است.

وی با تأکید بر اینکه واحد مذکور یک شرکت کشت و صنعت است اگرچه درحال حاضر تنها فاز دامپروری آن اجرا می‌شود، یادآور شد: این طرح همچون دیگر پروژه‌های شستا براساس یک طرح کلی درحال اجرا است؛ ضمن اینکه برنامه اصلی شستا تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی تولید شیر و لبنیات در کشور است.

مدیر پروژه گاوداری 6 هزار رأسی شستا درگزین با اشاره به اینکه در آبان‌ماه سال 1400 بخشی از دام فاز نخست این طرح تأمین شد، گفت: درحال حاضر در فاز نخست طرح 500 رأس دام مولد و 300 رأس گوساله زیر سه ماه در این دامداری 6 هزار رأسی موجود بوده و روزانه به‌طور متوسط 10 هزار تُن شیر تولید می‌شود.

وی مجری این طرح را شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و سرمایه‌گذار طرح را هلدینگ صنایع تأمین عمومی برشمرد و افزود: ما به‌عنوان شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان مجری این طرح هستیم و این شرکت زیرمجموعه هلدینگ صنایع تأمین عمومی بوده و این هلدینگ نیز زیرمجموعه شستا است.

وی با بیان اینکه زمان مشخصی برای بهره‌برداری کامل و صددرصدی سه فاز این پروژه بزرگ نمی‌توان تعیین کرد، ادامه داد: فاز نخست این طرح یک‌هزار و 500 رأس دام مولد، فاز دوم سه هزار رأس دام مولد و فاز سوم 6 هزار رأس دام مولد بوده که تعداد دام در فاز سوم کامل می‌شود.

نخستین با اشاره به اینکه درحال حاضر در فاز نخست 800 رأس دام موجود است و باید این تعداد دام به یک‌هزار و 500 رأس برسد، تصریح کرد: درحال حاضر مشکلات مالی به تبع بسیاری از طرح‌ها و واحدها مشکل این پروژه بوده که برای مرتفع شدن مشکل درخواست تسهیلات بانکی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه درخواست تسهیلات توسط استان تأیید شده اما به‌علت نبود بودجه دریافت این تسهیلات به سال جاری موکول شد، اظهار کرد: تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی دریافت نکرده‌ایم، ضمن اینکه بیش از 150 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است.

نخستین بیان کرد: هنوز مصوبه این تسهیلات درخواستی از تهران نیامده و منتظر اعلام آن هستیم که اگر موفق به دریافت این تسهیلات شویم، فاز نخست پروژه افتتاح می‌شود و به مرحله تولید نهایی مورد نظر فاز نخست که یک‌هزار و 500 رأس دام مولد است، خواهیم رسید.

وی همچنین یادآور شد: با شروع زایش‌های گله مولد موجود در دامداری واحد درگزین از شرکت‌های تابعه هلدینگ، صنایع عمومی تأمین و نیاز به تسریع و مکانیزه شدن فرآیند دوشش، راه‌اندازی سالن شیردوش 12 واحدی این مجموعه انجام شد و از ماه گذشته شروع به کار کرد.

نخستین در پایان خاطرنشان کرد: احداث عملیات راه‌اندازی و تکمیل شیردوش اصلی 60 واحدی در دستور کار بوده است و با افزایش تعداد زایش‌ها، این مهم نیز محقق خواهد شد.

فرماندار شهرستان درگزین هم گفت: با بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغال بسیاری از جوانان جویای کار درگزینی فراهم می‌شود و ظرفیت تولید و فعالیت اقتصادی در منطقه به نحو چشمگیری افزایش پیدا خواهد یافت.

کمیل خواستان با بیان اینکه پیگیر احداث واحدها و صنایع تبدیلی در کنار این واحد تولیدی هستیم تا هم بهره‌وری و هم اشتغال را افزایش دهیم، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده و حمایت‌های استاندار همدان حدود 50 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح درنظر گرفته شده است تا روند تکمیل آن سرعت یابد؛ با تکمیل این طرح برای 300 تا 400 نفر اشتغال‌زایی مستقیم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در پایان اینکه شهرستان درگزین یکی از قطب‌های گوشت سفید و مرغ استان همدان بوده که امیدواریم تسریع در روند هرچه سریع‌تر پروژه 6 هزار رأسی گاوداری شستا نیز اشتغال و رونق اقتصادی خوبی را برای این شهرستان نوپا به همراه داشته باشد و آن را به یکی از قطب‌های مهم تولید شیرخام تبدیل کند.

شناسه خبر 62740