شناسه خبر:61608
1401/8/1 00:27:49

سپهرغرب، گروه خبر: موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک با دو میلیون سند، افتتاح شد.

فرماندار اراک 30 مهرماه 1401 در آیین افتتاح موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک با اشاره به اینکه این موزه امروز امکانی برای ارزیابی عملکرد گذشتگان است، اظهار کرد: قطعاً در آینده اسناد این موزه، فرصتی را برای ارزیابی عملکرد امروز شهرداری اراک مهیا می‌کند و امیدواریم که رضایت لازم را جلب کند.

امیر هادی با بیان اینکه برای برگزاری هفته اراک جلسات و زمان بسیاری برگزار و صرف شد و شاید نواقصی هم داشته باشد، گفت: مسلماً برای برگزاری چنین آیین‌هایی نیازمند هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های مرتبط هستیم و امیدواریم اماکن تاریخی و بناهای کهن این شهر حفظ و حراست شود.

در این آیین همچنین شهردار اراک با اشاره به عمر 100 ساله بلدیه در اراک، اظهار کرد: تا امروز شهرداری منشأ ارائه خدمات بسیاری به شهروندان بوده است و طی این 100 سال چهره شهر تغییر کرده و شاهد پیشرفت و توسعه شهر بوده‌ایم.

علیرضا کریمی با بیان اینکه اسناد جمع‌آوری‌شده از تاریخ شهرداری اراک گردآوری شده، گفت: نگاه به مسئله تاریخ، نگاه به هویت جمعی یک شهر است و خوشبختانه این اسناد در اراک جمع‌آوری شده است که نشان می‌دهد تاریخ این مردم مجموعه‌ای از رویدادهای تلخ و شیرین بوده و بازگو کردن این رخدادها علاوه‌بر نگاه نوستالژیک، حاوی درس‌هایی برای آیندگان است و باید با عبرت‌آموزی، نقاط قوت و ضعف را مد نظر داشته باشیم.

شهردار اراک با تأکید بر اینکه مرور تاریخ صرفاً زمینه‌ساز آگاه شدن از گذشته نیست بلکه تاریخ یک معلم همیشگی است، گفت: تصمیمات امروز ما در زندگی خودمان و نسل آینده تأثیر دارد و امروز جلب رضایت مردم، فعالیت برای آنان و با برنامه بودن و بامطالعه کار کردن، نیاز ضروری جامعه است؛ زمان تصمیمات دقیقه‌ای و اجرای ثانیه‌ای گذشته است، باید از تاریخ درس بگیریم و برای آیندگان طبق نیازها و ضروریات، تصمیم بگیریم و فعالیت عملیاتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تلاش برای مردم با همه امکانات وظیفه ماست، افزود: اگر عملکردی درست داشته باشیم، مسامحه نداشته باشیم و از سستی دوری کنیم، قطعاً در تاریخ ماندگار خواهیم شد؛ چراکه ماندگاری در گرو وقف شدن برای مردم است.

موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک در محل خانه ورثه محسن عراقی دایر شده است. این منزل مربوط به اوایل دوره قاجار بوده که توسط شهرداری تملک شد و به‌عنوان شهرداری بافت تاریخی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

این منزل پیش از این محل صادرات فرش اراک به اروپا و کنسولگری انگلستان بوده است و امروز به‌عنوان شهرداری بافت تاریخی و موزه اسناد تاریخی شهر اراک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در این موزه دو میلیون سند که قدیمی‌ترین و نخستین سند مربوط به سال 1302 است، نگهداری می‌شود.

شناسه خبر 61608