شناسه خبر:61550
1401/7/30 09:04:45

سپهرغرب، گروه خبر: دولت سیزدهم در جریان بیست‌وهشتمین سفر استانی خود 23 تیرماه امسال به استان کرمانشاه سفر کرد و بیش از 33 هزار میلیارد تومان مصوبه برای تسریع در توسعه و آبادانی این استان به تصویب رساند و اکنون با آغاز اجرای این مصوبات، شاهد تبدیل شدن کرمانشاه به کارگاه بزرگ عمرانی هستیم.

بیش از 33 هزار میلیارد تومان در قالب 28 فصل عمرانی و اقتصادی، 209 طرح و پروژه عمرانی و همچنین 123 طرح تسهیلاتی به 32 دستگاه اجرایی استان اختصاص یافته است که از این مقدار حدوداً 20 هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و 212 میلیارد تومان سایر اعتبارات است.
همچنین از کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مبلغ هشت هزار و 174 میلیارد تومان تعهدات سازمان برنامه و بودجه کشور، بیش از یک‌هزار و 200 میلیارد تومان تعهدات استان، بیش از هفت هزار و 500 میلیارد تومان تعهدات وزارتخانه‌ها، یک‌هزار و 988 میلیارد تومان از محل تهاتر نفت، یک‌هزار و 56 میلیارد تومان از محل ماده 56 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و مبلغ 108 میلیارد تومان از محل اعتبارات اجتماعی نفت است.
دولت در مهرماه امسال مصوبات را به استانداری کرمانشاه ابلاغ کرد و تاکنون در این راستا نیز چندین جلسه به ریاست استاندار و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در استانداری تشکیل شده و مصوبات برای اجرا به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است تا در مسیر اجرا قرار گیرد.
اجرای این مصوبات و بهره‌برداری از طرح و پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور، می‌تواند روی نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در استان کرمانشاه تأثیر مثبت بگذارد و بخشی از نیازهای اشتغال جوانان کرمانشاهی را تأمین کند.
اگرچه با حمایت‌های دولت سیزدهم در طول یک سال اخیر شاهد بهبود دو پله‌ای نرخ بیکاری در استان بودیم و براساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری این استان مرزی که در بهار امسال 15.4 درصد بود، در تابستان سال جاری به 13.6 درصد کاهش یافت، اما برنامه‌ریزی مسئولان استان برای کاهش این نرخ و رفتن به سمت تک‌رقمی شدن آن است.
براساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه 98 هزار بیکار دارد که از این تعداد 38 هزار نفر معادل 40 درصد دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند.
اکنون یک‌هزار و 27 واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری 38 هزار و 499 میلیارد ریال در استان کرمانشاه وجود دارد که 30 هزار و 284 نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند.
   تخصیص 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان
استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه هشت هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان درنظر گرفته شده است، گفت: تاکنون دو هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات این سفر به استان تخصیص داده شده است.
«بهمن امیری‌مقدم» اظهار کرد: با تخصیص این اعتبار عملیات اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های مهم استان شروع شده و این درحالی است که تا پایان امسال اعتبار تخصیصی به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان می‌رسد و پروژه‌ها در وضعیت مناسبی قرار می‌گیرند.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بانک‌ها ملزم به پرداخت و تأمین تسهیلات لازم شدند، گفت: طرح‌هایی در دو حوزه عمرانی و اشتغال برای استان پیش‌بینی شده است که بانک‌ها تسهیلات لازم را برای تکمیل آن‌ها تأمین می‌کنند و در این دو حوزه استان را به یک کارگاه فعال و عملیاتی تبدیل می‌کنیم.
   مدیران استان برای اشتغال‌زایی باید از وزارتخانه‌ها مطالبه‌گری کنند
استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه مدیران استان برای حل مشکل بیکاری جوانان باید به دنبال مطالبه‌گری و پیگیری برنامه‌های اشتغال‌زایی از وزارتخانه‌های متبوع باشند، ابراز کرد: مدیران برای حل مشکل بیکاری باید با تمامی توان به دنبال اجرای برنامه‌های کاهش نرخ بیکاری و مطالبه‌گری از وزارتخانه‌های خود برای افزایش اشتغال در استان باشند.
امیری‌مقدم با بیان اینکه کاری مهم‌تر از ایجاد اشتغال در استان وجود ندارد، افزود: کارها با پیگیری و جدیت به نتیجه می‌رسد و همان‌طوری که طی چند مدت گذشته اقدامات خوبی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار در استان انجام شده، در زمینه اشتغال هم باید اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد.
استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه خوشبختانه با اقداماتی که در استان در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی شکل گرفته آینده این استان درخشان است، اظهار کرد: به دنبال ایجاد و جذب سرمایه‌گذاری به‌منظور اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در استان هستیم و مدیران وظیفه دارند این موضوع را جزء مهم‌ترین کارهای خود بدانند.
   اختصاص 18 هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه عمرانی کرمانشاه
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه از اختصاص 18 هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه عمرانی کرمانشاه در سفر رئیس‌جمهور به استان خبر داد و گفت: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند در استان کرمانشاه بسیار تأثیرگذار باشد، حوزه معاونت عمرانی استانداری است که زیرمجموعه‌های فراوانی دارد.
«منوچهر فخری» اظهار کرد: اگر طی دو سال آینده فقط از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور که توسط هیئت دولت مصوب شده و درحال تخصیص است به‌خوبی استفاده شود، استان کرمانشاه به یک کارگاه عمرانی بزرگ تبدیل خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه تأکید کرد: مدیران استانی باید برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور، به استان توجه ویژه داشته باشند؛ زیرا مصوبات این سفر که بیش از 33 هزار میلیارد تومان است، باعث تحول اساسی در استان خواهد شد.
فخری با اشاره به برگزاری جلسات بررسی مصوبات سفر دولت به استان، افزود: این جلسه یکی از جلسات بسیار مهم در استان است که مدیران ضمن اینکه باید در آن شخصاً حضور داشته باشند، باید توجه ویژه برای تسریع در اجرای مصوبات نیز داشته باشند.
وی ادامه داد: مدیران استان برای اجرا و افتتاح پروژه‌ها باید تابع مدیریت ارشد استان باشند و اگر مدیری بخواهد که غیر از این موضوع انجام دهد، جایگاهی در مدیریت استان نخواهد داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به مصوبات 33 هزار میلیارد تومانی برای استان کرمانشاه در سفر رئیس‌جمهور به استان، تصریح کرد: این‌گونه فرصتی برای تحقق برنامه‌ها و اجرای پروژه‌ها کم پیش می‌آید، ازاین‌رو ضرورت دارد که مدیران اجرای این مصوبات را جزء اولویت‌های کاری و مهم خود بدانند.
وی گفت: پیگیری و جدیت برای اجرای پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان یکی از کارهای مهم و اساسی در استان است که چگونگی تلاش برای اجرای این مصوبات در عملکرد مدیران استان لحاظ خواهد شد.
فخری افزود: اجرای این مصوبات با جدیت، کار جهادی و پیگیری ویژه به نتیجه خواهد رسید که بدون شک اجرا و به بهره‌برداری رسیدن این حجم از پروژه‌ها منجر به تحول اساسی در استان خواهد شد.
وی گفت: مدیران دستگاه‌ها باید تلاش کنند که تعدادی از این مصوبات سفر برای دهه فجر امسال آماده بهره‌برداری و افتتاح شود و اولویت تخصیص اعتبارات با پروژه‌هایی است که زودتر به نتیجه برسند.
سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان کرمانشاه موجب ایجاد امیدواری در میان مردم به‌خصوص نسل جوان شد و اکنون با ابلاغ و اجرای مصوبات این امیدها دوچندان شده تا کرمانشاه پس از نیم‌قرن مبارزه با غول بیکاری، این‌بار و در دولت سیزدهم بتواند خود را از میان استان‌های بیکار کشور بالا بکشد و به سمت تک‌رقمی پیش برود.
تمام شرایط برای رهایی استان کرمانشاه از بیکاری اکنون فراهم است و دولت در این راستا 33 هزار میلیارد تومان جهت رفع مشکلات استان و توسعه و پیشرفت آن به تصویب رسانده و اکنون همت مسئولان استانی را می‌طلبد تا با جذب این بودجه و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، استان را ازنظر اقتصادی و آمار اشتغال به رده‌های بالای کشور برسانند.

شناسه خبر 61550